Zanechme emocí o spojení jména Porsche a naftových motorů a podívejme se na Cayenne Diesel racionálněji. Je zřejmé, že byl navržen z čistě pragmatických důvodů. Jak ale jezdí?
Naftový motor, který není slyšet Motor jako takový svojí dynamikou nepřekvapuje. Jedná se o dobrý standard třílitrových naftových SUV. Ve srovnání s například Audi Q7 vybaveným stejnou jednotkou je u Porsche znát příjemnější a pro dynamičtější jízdu lepší sladění motoru a šestistupňové samočinné převodovky (ta je jen tak mimochodem shodná se skříní používanou nejen ve srovnatelném Audi, ale také ve Volkswagenu Touareg, Range Roveru Sport i BMW X5). I v samočinném režimu převodovka ve většině případů řadí přesně tak, jak si v dané situaci představujete. Možnost manuálního řazení tak využijete prakticky pouze pro podřazení při předjíždění nebo náhlé akceleraci.
Značný točivý moment vznětového motoru mu dodává pocitově více síly, než v základním zážehovém provedení s motorem 3,6 V6. Kdo by však čekal, že oplátkou bude vyšší hlučnost naftového provedení, byl by zklamán.
Porsche v tomto směru opravdu zapracovalo, protože naftový původ nezaslechnete prakticky nikdy. Možná snad jen v nejvyšších rychlostech na dálnicích se projeví mírně zvětšeným duněním. V každém případě tímto projevem překonává své konkurenty.
Sázka na jízdní vlastnosti a image dokonalosti Cayenne patří mezi nejkompaktnější luxusní SUV svého segmentu. Z toho těží jeho jízdní vlastnosti, které jsou na vysoké úrovni. Podvozek dodává pocit mimořádné pevnosti, ale nejvíce překvapuje jeho schopnost přizpůsobení se různým druhům silnice.
Opomenout nelze ani velmi citlivě nastavené řízení, z něhož máte pocit, že je nedílnou součástí vozu jako celku. Je až s podivem, kolik informací o povrchu pod koly můžete prostřednictvím volantu získat. Většina mnohem menších aut by v tomto ohledu mohla tomuto velkého SUV jen závidět. Inu kořeny značky Porsche se nezapřou. Pečlivější naladění automobilu je umožněno také jeho relativně vyšší cenou, kterou překonává všechny své konkurenty s daným druhem motoru pod kapotou.
Cayenne Diesel je zajímavým vozem, který ve svém segmentu nabízí specifický jízdní projev. Vzhledem k osmiválcovým verzím turbodiesel samozřejmě nenabízí tolik emocí z jízdy, avšak na druhou stranu, ty stejně nejsou v autě dané koncepce tím hlavním.
Relativní: láká na spotřebu Naftové provedení je velmi zajímavou volbou pro toho, kdo vyžaduje image a přístup značky Porsche, dokáže ocenit dokonale naladěný podvozek a současně najezdí velké porce kilometrů.
V testu si tento vůz řekl o 10,5 l/100 km, což sice není pro danou třídu nejméně, ale stále je to zdaleka nejméně ze všech ostatních verzí této modelové řady. A právě to je hlavní důvod pro mnoho potenciálních zájemců o tento nový druh automobilu značky Porsche.
Porsche Cayenne
Diesel
Koncepce: pětimístné pětidveřové
SUV, rozměry 4798x1928x1699
mm, rozvor 2855 mm, prov. hmot.
2240 kg, zav. prostor 540 l
Motor turbodiesel V6, 2967 cm3
Výkon 176 kW (240 k)
při 4000-4400 min-1
Toč. mom. 350 N.m/2000-2250 min-1
Zrychlení 0-100 km/h 8,3 s
Nejvyšší rychlost 214 km/h
Kombinovaná spotřeba 9,3 l/100 km
Cena 1 632 000 Kč
HODNOCENÍ
Když si odmyslím, že se jedná
o spojení sportovní značky Porsche
a naftového motoru, zůstává mi
příjemný zážitek z jízdy opírající se
o vynikající jízdní vlastnosti
a značnou pocitovou pevnost
podvozku. Vzhledem k naftovému
srdci překvapuje nízká hlučnost
uvnitř.
Klady: jízdní vlastnosti, komfort,
dojem tuhosti, spotřeba paliva,
odhlučnění
Zápory: vysoká cena
příplatkových položek, průměrně
místa vzadu, vyšší cena