Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Porsche zahajuje rychlou elektrifikaci

Česko

Německá značka Porsche oznámila, že její vedení schválilo sériovou výrobu hybridního supersportu 918 Spyder, hlavní hvězdy březnového autosalonu v Ženevě. Velmi pozitivní reakce na studii překvapily i samotnou automobilku, která podle neoficiálních informací registruje již více než tisícovku zájemců o tento vysokovýkonný sportovní vůz.

Není divu, jeho parametry jsou až neuvěřitelné. Supersportovní roadster pohání kombinace závodního osmiválce 3,4 litru s výkonem přes 500 koní (schopného vytočit se až na 9200 otáček) spolu s elektromotory na obou nápravách o celkovém výkonu 160 kW/218 k. Tohle auto i díky sedmistupňové dvouspojkové převodovce dosáhne stokilometrové rychlosti pod 3,2 sekundy, rozjede se až na 320 km/h a severní smyčku legendárního okruhu Nürburgring, takzvanou Nordschleife, zajelo za 7,30 minuty. Tedy rychleji než Carrera GT, dosavadní vrcholný supersport značky Porsche - ze kterého 918 Spyder mimochodem vychází. Přitom má nabídnout kombinovanou spotřebu jen 3,0 litru na 100 kilometrů a emise CO2 70 g/km. Navíc se dokáže pomaleji pohybovat pouze na elektrický pohon do vzdálenosti až 25 kilometrů.

Porsche 918 se stane prvním nositelem „elektrifikace“ modelové řady Porsche. Hybridní SUV Cayenne značka již prodává a příští rok se jeho pohonné ústrojí objeví také ve velkém liftbacku Panamera.

Hybrid ale míří i na okruhy. Plně funkční prototyp závodního speciálu 911 GT3 R Hybrid již prověřil své schopnosti ve vytrvalostním závodu 24 hodin Nürburgring i v rukách hrstky vybraných motoristických novinářů, kteří se ve svých článcích rozplývali nad jeho rychlostí. Vůz kombinuje benzinový šestiválec o výkonu 480 koní tradičně pohánějící zadní kola, na přední přenáší svoji sílu dvojice elektromotorů, z nichž každý přidává 60 kW/82 koní. Elektromotory jsou napájeny energií rekuperovanou z brždění, takže čím tvrději se při jízdě s GT3 R Hybrid brzdí, tím je pak rychlejší. I to by však měl být jen začátek. Porsche právě testuje tři prototypy plně elektrických roadsterů Boxster, na nichž zkouší životaschopnost této koncepce pohonu, závislou i na praktických věcech jako dostatečné infrastruktury, nutné pro větší rozšíření elektromobilů. Jen pošetilec by totiž investoval do elektrického auta, které nebude mít možnost nabít, až bude potřebovat.

Navíc si značka jako Porsche zkrátka nemůže dovolit vypustit do prodejen auto, které nebude dost dobré. Prezident a předseda představenstva značky Michael Macht to shrnul takto: „V budoucnu budeme určitě nabízet elektrické sportovní auto. Ale jen takové, které nabídne kvality typické pro Porsche.“

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...