"Reklamu TOP 09 jsem slyšel na Evropě 2. Psal nám ale i jeden pán, že ji zaznamenal také na Frekvenci 1. Podle mě je to narušení férovosti voleb," říká Petr Mach ze Svobodných, který na reklamu upozornil.
Tzv. kašlací remix si můžete poslechnout ZDE |
Konkrétně se jedná o 30vteřinový spot, tzv. kašlací remix, který má odkazovat na slogan TOP 09 "Nekašlete na Evropu". Na konci upoutávky promlouvá k posluchačům Karel Schwarzenberg: "Prosím vás, nekašlete na tyto volby. Jděte k volbám. Je to velmi důležitý pro naši zem."
Výzva k volbám, nebo volební spot?
TOP 09 se ale nařčení brání. Zákon prý strana určitě neporušila. "Není to volební spot, ale výzva k volbám. Nezazní zde ani "TOP 09", ale dokonce ani slogan, který TOP 09 zvolila v kampani do Evropského parlamentu," uvedla pro server Lidovky.cz Martina Týblová, mluvčí strany.
Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání zakazuje reklamu politických stran. "Provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání (…) obchodní sdělení politických stran a hnutí, přičemž pro účely tohoto zákona se obchodním sdělením rozumí reklama,“ stojí v zákoně. Zákon o volbách do Evropského parlamentu povoluje reklamu jen ve veřejnoprávních médiích, tedy v České televizi a Českém rozhlase, a to navíc ve stanovených časech, které jsou stranám přiděleny rovným dílem.
Týblová však trvá na tom, že strana zákon neporušila. "TOP 09 objednávala vysílání výzvy k volbám na on-line vysílání, což zákon nezakazuje. I přesto že jde o povolenou formu, neumístili jsme do vysílání náš volební spot, ale "remix" - výzvu k volbám," dodala.
Že by ale TOP 09 chtěla vyzvat voliče k tomu, aby šli k volbám, a zároveň nepropagovat sama sebe, je podle mediálního odborníka Jana Jiráka nesmysl. "Je to určitá forma manipulace. Budeme dělat, že se nepropagujeme, ale fakticky to je propagační sdělení strany. Myslím, že ani jinak se to vyložit nedá. Myslet si, že sdělení nějaké politické strany před volbami má ryze politický či obecně osvětový charakter, je nesmysl," říká Jirák.
A argument TOP 09, že se jedná o volební výzvu? "Myslím, že ani legislativně se rozdíl mezi výzvou a reklamou nerozlišuje. Tohle je prostě autopropagační sdělení subjektu, který se dá snadno identifikovat. Je to jednoznačné reklamní sdělení," dodal.
Zdali TOP 09 porušila zákon ale Jirák spekulovat nechce. "Netuším, nejsem právník. Já to posuzuji po věcné stránce. A tady je komunikační cíl, který se dá z politické reklamy dost snadno identifikovat, zřejmý," dodal.