Média již v minulosti totiž upozornila, že kola mají nosnost pouze 120 kilogramů, z toho polovina byla pro zásilky, takže s nimi mohli jezdit jen doručovatelé lehčí zbývajících šedesáti kilogramů.
Redakce iDNES.cz oslovila Českou poštu, zda je poškozeno více kol. „Nejedná se o poškození, ale o důsledky pravidelného každodenního provozu stejně jako u jiných typů kol, která potřebují údržbu. Systémovou vadu nebo poškození jsme nezaznamenali,“ řekl pro iDNES.cz mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Současně doplnil, že pokud se vlivem provozu objeví důvod k servisu, tak podle smlouvy tento servis Česká pošta dostane. „Jedná se o jednotky případů. Pokud by kolo bylo neopravitelné, budeme jej reklamovat podle dohodnutých podmínek,“ dodal pro iDNES.cz Vitík.
„Používání pouze na asfaltových silnicích!“
Česká pošta uzavřela v loňském roce se společností Kosmos bike smlouvu na dodání 100 elektrokol v nákladní úpravě za necelých osm milionů bez DPH, jak upozornily Hospodářské noviny s odkazem na smlouvu, která je dostupná na webu organizace Hlídač státu.
Před několika dny opět Hlídač státu upozornil na špatný technický stav kol. Ve videu, které na sociálních sítích zveřejnil, zachycuje stroj po měsíčním používání. „Používání pouze na asfaltových silnicích!“ zdůrazňuje u videa Hlídač státu.
Cena servisních prohlídek je paušální
Podle smlouvy, která je dostupná v Registru smluv, bude cena každého jednotlivého kusu náhradního dílu stanovena podle aktuálního všeobecně platného katalogu či ceníku prodávajícího, tedy společnosti Kosmos. S tím, že společnost se zavázala poskytnout státnímu podniku slevu 10 procent z katalogové ceny.
„Celková cena za náhradní díly dodané na základě smlouvy a poskytnutý mimozáruční servis činí společně 700 tisíc korun,“ stojí dále ve smlouvě s tím, že cena servisních prohlídek je určena paušálně za každý takový jednotlivý zásah.
Společnost ve smlouvě uzavřené se státním podnikem v minulosti také mimo jiné uvedla, že elektrokolo osazené nosiči a brašnami uveze celkový náklad o hmotnosti až 155 kilogramů, přičemž samotné nosiče a brašny elektrokola mohou uvézt až 60 kilo nákladu. Jenže podle výrobce kol, společnosti Crussis, není taková nosnost možná - jsou postavena pro nejvýš 120 kilogramů celkového zatížení.
„Při zatížení nosiči a nákladem o celkové hmotnosti 60 kilogramů by tak na osobu používající elektrokolo zbývalo pouze 60 kilogramů,“ nastínil v minulosti hypotetickou situaci v odpovědi pro HN jednatel společnosti Crussis Petr Výkruta.
Mluvčího České pošty Vitík tehdy pro server Novinky.cz řekl, že podle specifikace, kterou od dodavatele obdrželi, mají kola nosnost 155 kilogramů. „Pokud by nastaly jakékoli problémy, tak bychom je s dodavatelem řešili podle uzavřené smlouvy,“ odpověděl tehdy Vitík.