Povodně 2024
Sledovat další díly na iDNES.tvHasiči Olomouckého kraje skončili se zachraňováním lidských životů a nyní se věnují likvidacím následků povodní v celém kraji. „Stále pátráme po třech pohřešovaných lidech, kteří spadli do řeky Staříč v osobním autě,“ uvedla mluvčí hasičů Lucie Balážová.
„Zachránili jsme 250 dospělých a dětí, psy i kočky. Evakuovali jsme více než 2300 lidí,“ doplnila.
Nejvážnější situace hasiči řešili v povodí Bělé a Vidnávky v obcích: Mikulovice, Písečná, České Ves, Jeseník, Bělá pod Pradědem, Lipová-lázně, Vápenná, Žulová, Vidnava, Velká Kraš.
„Nyní řešíme likvidaci následků povodní. Na Jesenicku pracujeme na obnově území, zprůjezdnění komunikací pro vozidla IZS, abychom mohli obsluhovat s humanitární pomocí i nepřístupné obce. Včera se tam pitná voda a jídlo dopravovalo pomocí armádních vrtulníků. Armádní těžká technika pracuje i přímo v regionu, kde se podílí na čištění koryt řek a obnově infrastruktury,“ popsala mluvčí.
Práce řídí krizový štáb Jeseník a Šumperk a štáb HZS Olomouckého kraje, které zasedají od začátku povodn. „Pomáháme také na Šumpersku, Olomoucku, Prostějovsku a Přerovsku, kde nebyla situace tak dramatická, kde čerpáme vodu, čistíme propustky, komunikace a spolupracujeme s místními dobrovolnými jednotkami.“
Klesající Morava
Hladina Moravy v Chomoutově začala klesat už v pondělí večer. „Situace se uklidňuje, ale povodňové hlídky jsou stále v terénu a krizový štáb města nepřetržitě zasedá. Vývoj průtoků a s tím související situaci nejen v Chomoutově, ale i v ostatních částech města stále sledují hasiči i členové havarijní služby města,“ uvedla mluvčí magistrátu Jana Doležalová.
„Předpoklad pro úterní ráno je postupný pokles hladiny řeky Moravy na celém území města,“ dodala.
Jedinou zatopenou městskou částí byl Chomoutov, kde voda již začala klesat. „Ta část města, která prošla stavbou protipovodňové ochrany, se velké vody nemusí bát. I když nebylo úplně jasné, kolik vody se na nás žene z Jeseníků a z Litovelského Pomoraví, nakonec se prognóza naplnila podle očekávání,“ uvedl primátor Miroslav Žbánek.
Řeka Morava v Olomouci těsně nepřesáhla pět metrů. Letecké pohledy ukazují v okolí obrovské vodní plochy, kromě Chomoutova jsou však všechny mimo obydlené oblasti, uvedla povodňová komise města.
Osmi lidem z této zasažené městské části úřad zajistil nouzové ubytování. Magistrát také začal pracovat na odstraňování následků. Lidé mají s odčerpáváním vody ze sklepů počkat na pokles hladiny řeky, protože předčasným čerpáním by mohli narušit statiku domu, doporučuje radnice.
V Chomoutově se voda vylila přesně podle povodňových map. „To je nejzásadnější zlom oproti povodním z let 1997 nebo 2006. Ukázalo se, že protipovodňová ochrana tak, jak byla napočítaná a postavená, zafungovala poměrně přesně,“ dodal primátor.
Podle vedoucího odboru životního prostředí Petra Loyky kombinuje ochrana Olomouce koridor vodního toku s řízeným rozlivem do okolní krajiny. Proto také byla zaplavena silnice 570, která v polích spojuje místní části Holice a Nové Sady. „Keplerova ulice bude podle odhadů neprůjezdná ještě dva dny,“ poznamenal Loyka.
Samotný Chomoutov, kde včera došlo i k výpadku dodávek elektrické energie, zatím průjezdný není. „I když voda klesla asi o třicet centimetrů, cesta na Štěpánov je pod vodou a laguny se tvoří i při příjezdu od Lazců. Doprava od Pňovic je odkloněna,“ popsal.
„Hasiči odčerpávají vodu z kanalizace, aby mohla začít fungovat po vyrovnání hladiny se spodní vodou,“ popsal situaci v Chomoutově primátor Žbánek.
S následky povodně v Chomoutově se bude město potýkat v následujících dnech. „Na řadu přijde úklid komunikací, dekontaminace studní, ale i sociální pomoc lidem postiženým povodněmi,“ řekl primátor.
Nevěrohodný svědek
Oznámení hasičům, že v pondělí večer měly do Moravské Sázavy u vlakového nádraží v Zábřehu spadnout dvě dívky ve věku přibližně 14 let, se ukázalo jako nepravdivé.
Podle starosty Františka Johna vyjelo ke splavu několik jednotek hasičů, policisté, záchranáři, vrtulník. „Město prověřovalo, zda někde doma rodiče dívky nepostrádají. Svědek byl postupně shledán nevěrohodným,“ uvedl John.
Policie také pátrala po seniorce, která se měla ztratit v Kobylé nad Vidnávkou na Jesenicku. Olomoucký kraj ovšem později informoval, že všichni klienti tamního domova seniorů jsou v pořádku a s ohledem na závažnost situace se jim daří dobře.
Rozlitá Morava v regionu
Nejhorší má za sebou také Litovel, kterou Morava zaplavila v noci na pondělí, místy až do výšky jednoho metru.
Kromě samotného města s vodou bojovali i lidé v místních částech, zaplaveny byly například Tři dvory. Starosta Viktor Kohout na doporučení hasičů apeloval, aby lidé nečerpali vodu, dokud neklesne hladina toku a spodní vody.
Obnovovat by se měla ve městě i dodávka elektřiny a jezdit by měla i autobusová doprava kromě zaplaveného úseku mezi Třemi Dvory a Pňovicemi. Spoje Červenka - Senice budou minimálně týden mimo provoz, uvedl starosta na sociální síti.
Třetí povodňový stupeň zůstává v Olomouckém kraji kromě Olomouce také na řece Moravě v Moravičanech, tam však již voda podle údajů ČHMÚ postupně klesá. K poklesu na druhý stupeň povodňové aktivity jí ráno chybělo 16 centimetrů.
Na řadě míst v Olomouckém kraji platí také ještě první i druhé povodňové stupně, voda však postupně odtéká. V nejzasaženějších oblastech, kde rozbouřené toky dosáhly extrémní povodně, jsou údaje nezměřitelné - živel zřejmě poničil čidla.
Komplikace na železnici
Největší komplikace v kraji představuje zastavení provozu na železničním koridoru od Hranic na Moravě přes Ostravu a Bohumín až na hranici s Polskem.
„Nejen zde ale v tuto chvíli není možné určit, kdy se vlaky znovu rozjedou. U zaplavených úseků bude třeba počkat, až opadne voda, poté je důkladně zkontrolovat a pak případně přistoupit k opravám. To vše potrvá minimálně několik dní,“ popsala Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic (SŽ).
Nyní je snahou hasičů SŽ začít co nejrychlejší s obnovou provozu. „Z toho důvodu budou mimo jiné asistovat při technických prohlídkách tratí, které povodeň zasáhla,“ uvedla mluvčí.
Extrémní srážky a povodně v ČR |
„V tuto chvíli je obtížné vyčíslit škody, které povodně napáchaly na železniční infrastruktuře. Stále jsou místa, kde ještě ani neodpadla voda, bližší informace tak budeme mít až v dalších dnech. Prví odhady výše škod jsou ale v řádech stovek milionů korun,“ doplnila Nela Eberl Friebová.
„Ve velmi omezeném rozsahu je zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou Svinovem. Omezením provozu z důvodu povodní se momentálně týká přibližně patnácti procent pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah,“ popsal mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.
„Nadále žádáme cestující, aby odložili své cesty v nejvíce zasažených oblastech také v dalších dnech a do oblasti vlaky necestovali. Aktuálně se očekává, že provoz na koridoru bude určitým způsobem omezen po celý následující týden,“ doplnil.
Vlaky nejezdí na trase Olomouc – Krnov (Hrubá Voda – Domašov – Bruntál – Krnov). „Náhradní doprava je zajištěna pouze pro regionální vlaky v úseku Olomouc hl.n. – Moravský Beroun, v úseku Moravský Beroun – Krnov není náhradní dopravu možné zajistit, protože tam jsou nesjízdné silnice,“ uvedl Šťáhlavský.
V kritickém stavu je řada silnic v Moravskoslezském kraji. „Máme dvě krizové lokality, Ostravsko a Jesenicko, Ve zbytku republiky se dálnice i silnice I. třídy podařilo ochránit. Kritická je situace na Jesenicku, komunikace I/60 z Jeseníku na Javorník a I/44 na Mikulovice. Obě silnice jsou značně poničené. Silnici I/60 jsme schopni pomocí provizorních opatření v krátké době zprovoznit aspoň pro zásobování a integrované záchranné složky už možná během tohoto týdne. Zpevníme provizorně podloží, zhutníme to kamenivem a přikryjeme vrstvou asfaltu, aby to fungovalo. Nebude to samozřejmě žádný komfort, ale jde o to zprovoznit ji,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
„Na silnici I/44 směr na Mikulovice je situace opravdu dramatická, protože tam voda odplavila značné stovky metrů této komunikace a ta v současné době prakticky neexistuje. Budeme hledat taková technická řešení, abychom ji aspoň provizorně dokázali zprovoznit.“
Opravy nebudou jednoduché. „Naším cílem je všechny komunikace zprovoznit v co nejkratším možném termínu. Stoprocentně se k nim vrátíme příští rok. Do Mikulovic budeme muset postavit kompletně novou silnici I/44 včetně opěrných zdí,“ řekl Mátl. „Vyrážíme teď do terénu se statiky, kteří musí prohlédnout veškeré mosty zasažené povodněmi. Již dnes víme, že most v Opavě na silnici I/46 je v takovém stavu, že na něj nemůžeme pustit provoz. Víme, že ho budeme muset zdemolovat a postavit nový. Pro dopravu tam bude třeba využít mostní provizorium.“
Voda měla na většině míst ničivé účinky. „V některých případech je až neuvěřitelné, že voda prakticky odnesla celý silniční svršek a nezbylo vůbec nic. Asfalt odplul po vodě pryč a ta komunikace v terénu prakticky neexistuje. To jsou dramatické případy silnice I/44 a řeky Bělá. Pak jsou komunikace, což je případ Ostravska, kdy měla voda spíš rozliv a komunikace jsou různě poničené. Třeba na dálnici D1 je určitě potřeba opravit kanalizaci, propustky, ale tam není situace tak dramatická jako na Jesenicku,“ poznamenal Mátl.