Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Italské letouny poprvé přelétly jezero Milada, hasit začnou ve čtvrtek

Česko

  10:40aktualizováno  20:32
Dvě letadla s velkokapacitními nádržemi z Itálie se ve čtvrtek zapojí do hašení požáru v Českém Švýcarsku. Po středečním příletu do Česka absolvovala servis a pozdě odpoledne poprvé prolétla nad jezerem Milada, odkud budou nabírat vodu. To bude od čtvrtka pro veřejnost uzavřené.

Požár v Českém Švýcarsku

Sledovat další díly na iDNES.tv

Letouny budou mít za úkol ošetřovat nepřístupné plochy, na kterých již nehoří, kde by ale mohlo vzniknout nové ohnisko. Italská letadla mohou totiž nabírat vodu přímo z vodní hladiny.

Podle ministra vnitra Víta Rakušana budou využita k tomu, s čím mají hasiči největší problém. Jsou to nepřístupné plochy, na kterých už nehoří, ale u kterých hrozí vznik dalších ohnisek požáru.

„Tyto plochy budou ošetřovány vodou, aby k dalšímu vznícení nedošlo, a tím si myslíme, že by v celé té věci mohlo dojít k zásadnímu pozitivnímu průlomu a po použití masivní letecké techniky už se skutečně můžeme bavit o tom, že ten požár bude pod kontrolou,“ řekl.

FOTO: Letouny Canadair na misi v Česku

Letouny Canadair jsou totiž výjimečné tím, že byly od počátku zkonstruované k hašení požárů a nejde o přestavbu pozemního typu nebo hydroplánu. Itálie, odkud přiletí dvojice strojů pomáhat s hašením na Děčínsku, patří k největším provozovatelům tohoto typu v Evropě, má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko.

K hašení požáru využívají vrtulníky vodu primárně z nedalekého Labe. Ohledně místa, kde vodu budou nabírat italské letouny už je také jasno. Bude to jezero Milada, které se nachází u Ústí nad Labem. Od Hřenska je vzdálené zhruba 47 kilometrů. Letouny Canadair potřebují k úplnému naplnění nádrže zhruba necelý kilometr a půl dlouhý úsek. Jezero Milada disponuje délkou asi 3,1 kilometru.

Požár v Českém Švýcarsku

Sledovat další díly na iDNES.tv

„Italská letadla budou nabírat vodu na Miladě ... Samozřejmě areál bude zabezpečen. S největší pravděpodobností areál zabezpečí policie. Nebudou tam létat jen tak do hladiny, že by tam byl nějaký surfař. To rozhodně ne,“ řekl pro iDNES.cz mluvčí hasičů Lukáš Marvan.

Hasiči v Českém Švýcarsku stále zasahují na 1000 ha. Evakuované obce i neevakuovaný Janov se v noci podařilo uchránit. Počet hasičů se dnes zvýší. (27. července 2022)

Jezero Milada bude tedy od čtvrtka uzavřeno pro veřejnost. Nabírat vodu z jezera pro hašení požáru tu budou mimo jiné i helikoptéry hasičských záchranných sborů, uvedla ve středu večer Hana Volfová, mluvčí státního podniku Diamo, který je správcem vodní plochy. Zákaz vstupu do vody a na vodní plochu platí od čtvrtka do odvolání.

„Vstupovat se nesmí do vody, okolo ní se lidé mohou pohybovat,“ doplnila Volfová.

Vůbec největší flotilu těchto letadel - přes 60 - mají v Kanadě, kde byla také v druhé polovině 60. let minulého století vyvinuta.

Všechny modely canadairu spojuje kromě jejich určení - vedle hašení požárů se dají používat pro záchranné operace nebo i zásobování odlehlých míst - také základní pojetí. Kanadští konstruktéři je navrhli jako létající čluny, mají proto křídlo na vrchu trupu a na něm umístěné dva motory. Kromě hladiny mohou startovat i z pozemních letišť, jsou vybavené zatahovacím kolovým podvozkem.

Díky tomu, že byly od počátku navrženy k hašení požárů, nemusí piloti canadairů k naplnění trupových nádrží o objemu přes 6 tisíc litrů přistávat na letištích, ale vodu nabírají při letu těsně nad hladinou.

K úplnému naplnění nádrže jim stačí necelý kilometr a půl dlouhý úsek, v němž sestoupají z výšky 15 metrů k hladině, za 12 sekund při rychlosti 130 kilometrů v hodině naberou vodu (těsně nad hladinou letí 410 metrů) a poté se zase zvednou. Pokud není k dispozici dostatečně dlouhý úsek vodní plochy, mohou manévr opakovat.

Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody, záleží na vzdálenosti požáru a místa, kde ji nabírá.

Požár v Českém Švýcarsku

Sledovat další díly na iDNES.tv

Za hodinu jsou tak posádky letounů v typické žluté barvě schopné zasypat požár na 72 tisíci litry vody. Vrtulníky, které se v Česku a okolních zemích k hašení požárů ze vzduchu používají nejčastěji, unesou v takzvaných bambi vacích nejvýše 2 000 litrů vody, počet letů za hodinu je srovnatelný s canadairy.

Vyrobeno 220 letadel, většina z nich stále létá

Od roku 1969 v Kanadě vyrobili 220 hasicích letadel všech typů, většina z nich - zhruba 160 - jich dodnes létá.

„Polovinu provozují v Evropě, druhou v Severní Americe,“ řekl někdejší viceprezident firmy De Havilland Canada Jean-Philippe Côté na aerosalonu ve Farnborough, na němž ohlásil obnovení výroby letadla, které nemá na světovém trhu konkurenci. Firma tak reagovala na hromadnou objednávku šesti evropských zemí - Francie, Řecka, Itálie, Chorvatska, Španělska a Portugalska - na 22 letadel. Cílem hromadné zakázky nebylo snížení ceny, ale zaručení jistého objemu výroby, aby se firmě vyplatilo investovat do obnovy linky.

Vedle canadairů se k hašení požárů používají i další letadla, jde však o upravené dopravní stroje, které se musejí vodou plnit na zemi, což zpomaluje zásah. Mezi nimi byly největší letouny vycházející z Boeingu 747, které unesly až 74 tisíc litrů vody. Vznikly tři, poslední ale přestal létat loni.

Existuje například i zvláštní hasičská vestavba do vojenského transportního stroje C-130 Hercules, který pak dokáže unést přes 10 tisíc litrů vody. Menší hasičské typy, založené na zemědělských letadlech (jako Zlín Z-37 Čmelák, polský PZL M-18 Dromader nebo americký Air Tractor AT-802F, používaný třeba i v Chorvatsku), unesou mezi 600 a 3 000 litry vody.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!