Čtvrtek 25. února 2021svátek má Liliana 15 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Pozdě na očkovací kampaň? Odložený start jen poskytne prostor pro šíření dezinformací, varují experti

PRAHA Od minulé neděle se v Česku očkuje proti nemoci covid-19 vakcínou, již vyvinuly společnosti Pfizer a BioNTech. Zatím je určena pouze pro vybrané skupiny – pro zdravotníky, hospitalizované seniory či lidi v domovech sociální péče. Veřejnost z řad seniorů a mladších, vážně nemocných se bude moci očkovat pravděpodobně nejdříve v únoru, na zbytek populace by se v plošné vakcinaci mohlo dostat postupně od konce března.

Úskalí však tkví v tom, že bude dobrovolná, což vzhledem k relativně vysoké nedůvěře lidí vůči vakcinaci představuje problém. Dle průzkumu z poloviny prosince, jejž si u agentury STEM zadalo ministerstvo zdravotnictví, má k očkování proti covidu odmítavý postoj zhruba 45 % veřejnosti, nejsilnější nedůvěra panuje u skupiny lidí ve věku 30 až 44 let. Přitom platí, že efektivita vakcinace se projeví při proočkování alespoň dvou třetin celé populace.

Zvýšit ochotu lidí podstoupit kýžený vpich jehlou se sérem proti koronaviru měla očkovací kampaň. Jenže dosud není jasné, kdy a v jaké podobě vlastně odstartuje. Jak zjistily Lidovky.cz, balík peněz určených na osvětu by nově měla rozdělovat dvojice úřadů.

„Připravuje se smlouva o spolupráci, jež definuje rozdělení úkolů v rámci kampaně a též veřejných zakázek zadávaných Úřadem vlády a ministerstvem zdravotnictví. Úřad vlády pak k resortem realizované veřejné zakázce připraví zadávací řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ napsal Vladimír Vořechovský, ředitel odboru komunikace Úřadu vlády. 

Ministr zdravotnictví Jan Blatný dostal 27. prosince 2020 jako jeden z prvních...
Válečná veteránka Emilie Řepíková dostala 27. prosince 2020 v Ústřední vojenské...

Kdy tedy kampaň vypukne? „Zahájení zadávacího řízení se plánuje v první půlce ledna. Kampaň Úřadu vlády začne po ukončení zadávacího řízení. Spuštění kampaně plánujeme v závislosti na výsledku zadávacího řízení na začátek února,“ uvedl Vořechovský.

Smělé plány, smutnější realita

Víru v dodržení avizovaného tempa ale kalí zkušenosti z minulosti. Výběrová řízení obecně se kvůli možnosti podat odvolání, k němuž nezřídka sahají neúspěšní uchazeči, ale i kvůli různým chybám v zadání, často táhnou i dlouhé měsíce. Přitom jakékoli zdržení se teď jeví nežádoucím. Ministerstvo zdravotnictví už navíc pohořelo s prvním pokusem: v prosinci oznámilo, že ruší tendr na komunikaci k pandemii za 38 milionů korun. Tehdy uvedlo, že chce na přípravě těsněji spolupracovat s komunikačními agenturami a také s Úřadem vlády.

Krok resortu však přišel po zdrcující kritice odborníků. Asociace public relations (APRA) dokonce napsala ministerstvu zdravotnictví dopis. „Výsledkem bude nákup nekvalitní služby, což znamená nejen neefektivně vynaložené veřejné prostředky, ale v tomto případě i hazardování se zdravím občanů,“ varovala APRA.

Z popudu komunikačních profesionálů vznikl televizní spot na podporu očkování. Jeho výrobu zajistily APRA a Asociace komunikačních agentur (AKA). Video, poprvé vysílané na ČT, Nově a Primě 26. prosince, provázejí verše Jiřího Wolkera. Dává naději, že očkování poskytne způsob, jak vrátit život společnosti před pandemií.

„Spot ale nesouvisí s kampaní, jež by měla vzniknout v průběhu ledna. Jde jen o upozornění, že vakcína proti covidu už je v ČR a začínají se s ní očkovat určité skupiny,“ řekla LN Pavla Mudrochová, výkonná ředitelka APRA. Dle ní pořád ještě není pozdě na start vysvětlovací kampaně, protože se teď očkují primárně zdravotníci a hospitalizovaní; veřejnost přijde na řadu až později.

„Dezinfoscéna“ nespí

Neexistence solidní osvěty nabízí prostor pro lživé informace, jež se šíří především na internetu. Zahrnují nesmysly jako například to, že vakcína od společností Pfizer a BioNTech „už zabila šest lidí“. I ministerstvo zdravotnictví na svém webu zmiňuje riziko cíleného matení veřejnosti. „Kromě nově se objevujících narativů o povinném očkování a očkovacím pasu se nadále objevují dezinformace o smrtících vedlejších účincích očkovací látky a setrvalá propagace ruské vakcíny Sputnik. Kampaň proti vakcínám tvoří přibližně 30 procent celkového dezinformačního obsahu věnovaného tématu covid-19,“ varuje resort v sekci, která se věnuje dezinformacím o pandemii.

Dle Jakuba Kalenského, analytika amerického think tanku Atlantic Council a v minulosti spoluzakladatele týmu EU na boj proti dezinformacím East StratCom, se nyní ukazuje systémová slabina. „Dezinformace samy o sobě jsou podstatně větší problém, než jaký si veřejnost i naši tvůrci politik dosud připouštěli. Je jich víc, než kolik tušíme, a pravděpodobně mají daleko větší efekt, než odhadujeme. Totéž platí i pro dezinformace kolem očkování, jen s tím rozdílem, že ty už ohrožují životy a zdraví lidí přímo. Absence systematické reakce na tento fenomén je velmi problematická. V posledních letech problém den za dnem nerušeně roste. Totéž platí i pro podmnožinu dezinformací týkajících se očkování,“ napsal LN Kalenský.

Vysoce postavený úředník ministerstva zdravotnictví řekl LN, že na případnou reakci proti dezinformacím úřad není dostatečně připravený. „Je to vlastně nejviditelnější dopad toho, že se u nás na dezinformace kašle,“ řekl pod podmínkou zachování anonymity.

Už počátkem prosince vyvolal zděšení komunikačních profesionálů inzerát ministerstva zdravotnictví o vakcinaci – leták s rukou v gumové rukavici třímající injekční stříkačku spíše děsil, než aby motivoval k očkování. Sepsul jej i premiér Andrej Babiš (ANO). „Musí se připravit nějaká kampaň. Doufejme, že bude vypadat jinak než ten inzerát, který byl úplně katastrofální,“ poznamenal. Ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému (za ANO) doporučil, aby si našel pořádné marketéry. „Abychom se za to nemuseli stydět,“ řekl Babiš.

Jako součást politiky

Přitom jde i o součást politické kampaně. Například video předáka SPD Tomia Okamury, v němž zpochybňuje plošnou vakcinaci, zhlédlo na kanálu YouTube od konce listopadu více než deset tisíc návštěvníků. „Nesouhlasím s povinným plošným očkováním. Není přípustné povinně očkovat naše občany dostatečně nevyzkoušenou vakcínou či podmiňovat občanské svobody dané ústavou tím, jestli se naočkují,“ tvrdí v něm místopředseda sněmovny. 

Byť vakcinace není povinná a jejímu zavedení předcházela pečlivá kontrola nejen v ČR, ale i v rámci Evropské unie, video už nasbíralo 600 pochvalných reakcí. Mezi nimi i tu od Jitky F. V diskusi pod příspěvkem napsala: „Děkuji Vám pane Okamura, že se snažíte řešit otázky, které se týkají sporného, hromadného nebo možná plošného testování a ještě spornějšího, až nebezpečného očkování vakcínami, u kterých nevěří ani sám výrobce, že jsou bezpečné.“

Martin Shabu

Autor

Martin Shabumartin.shabu@lidovky.czČlánky

Konec cukrárny, jež zná chutě Smíchova. Motivace je pryč, říká majitelka

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Po otevření dveří pod růžovým vývěsním štítem se nos návštěvníka i přes nasazenou roušku zaplní vůní čokolády....

Jací jsme v posteli podle hvězd? Blíženci experimentují, Štíry sex ovládá

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium O lásku je třeba pečovat stejně jako o zdraví. Proto se oslava svátku zamilovaných, který připadá na 14. února, zdá...

Policie vyklízí Hlavní nádraží. Jeho obyvatelé si našli nový „Sherwood“

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Narkosvět v legendárním parku u pražského hlavního nádraží, kterému všichni přezdívají Sherwood, se proměňuje a...

Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan
Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan

Těhotenství přináší hodně zajímavých situací a stavů, které jsou jiné než obvykle. Máte chuť na jídlo, které jste předtím nemohla ani vidět,...