Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Poznej téma na vlastní kůži

Česko

INSPIRACE Kutnohorské Gymnázium Jiřího Ortena s úspěchem praktikuje „činnostní vyučování“

Na prostranství před chrámem svaté Barbory v Kutné Hoře se skupinka mladých lidí snaží vytyčit základy Šalamounova chrámu. Pouze s pomocí provazu řeší problém, jak získat pravoúhlý půdorys o rozměru dvacet krát padesát metrů.

Nejde se o architektonický happening a král Šalamoun zde svůj chrám nikdy mít nebude. Až budou základy vytyčeny, vrátí se studenti zpátky do lavic a to, co si zkusili v terénu prakticky, spočítají teoreticky na papíře. Jedna běžná hodina matematiky Hany Potůčkové, alespoň jak ji popisuje zástupce ředitele a autor školního vzdělávacího programu Gymnázia Jiřího Ortena v Kutné Hoře Jiří Posselt.

Činnostní vyučování aneb udělej si a poznej sám Kutnohorské gymnázium patří ke školám, které se v rámci tvorby školních vzdělávacích programů nadchly pro činnostní vyučování. „Naším hlavním cílem je změnit postavení žáka v hodině. Děti jsou dnes nastavené tak, že nemusejí nic dělat, na nic přicházet. Sedí, poslouchají, zapisují, co jim učitel diktuje. A to jsme se rozhodli změnit,“ vysvětluje Posselt. Jak dodává, úkol je to o to obtížnější, že ani většina učitelů v době své vlastní školní docházky jinou než tzv. frontální výuku „od tabule“ nikdy nezažila.

Vučebně není stará křídová tabule, ale moderní, interaktivní. A na ní právě svítí několik otázek. Co to je nebezpečný odpad? Jmenuj deset příkladů nebezpečného odpadu. Jak se likvidují staré pneumatiky?

Studenti, kteří sedí v lavicích schovaní za monitory počítačů, brázdí internetem a vyhledávají potřebné informace. Dnes se naučí nejen co je to nebezpečný odpad, ale i které instituce či organizace v procesu likvidace odpadu figurují. A také třeba to, že ne všechny zdroje na internetu jsou důvěryhodné a že když si budou chtít tenhle pojem „vygooglovat“, vypadne na ně spíše seznam firem než seriózní popis problému.

Nápad občas leží na ulici Do kutnohorského projektu se před třemi lety s větším či menším nadšením zapojil téměř celý učitelský sbor. Někteří učitelé si začali lámat hlavu, jak tu či onu látku studentům více přiblížit, jiní si během své dlouholeté kariéry poprvé vyměnili své přípravy na vyučování s kolegy. „Výsledkem je, že se náš čtyřicetičlenný pedagogický sbor stal skutečným týmem. Na některých akcích i projektech spolupracují téměř všichni,“ říká ředitel gymnázia Vladislav Slavíček a vzpomíná například na loňské stonožkové setkání, kdy se v Kutné Hoře v květnu sešlo téměř tisíc dětí zapojených do projektu hnutí Na vlastních nohou. „Školy, kde proti sobě stojí parta inovativních nadšenců a stoupenci tradiční výuky, nemají šanci takovou akci zvládnout.“

Jistou výhradou pedagogů proti činnostní výuce může být časová náročnost příprav. Jak říká Jiří Posselt, nápad občas leží na ulici. „Když například v nějakém plátku vyjde nesmysl o objeveném živočišném druhu, může učitel biologie vzít text do školy a spolu se studenty na hodině rozebrat, jestli je podobný objev vůbec možný.“ Regionálně a v souvislostech Kromě biologie tak musí využít i znalosti geografie, a pokud sepíšou studii, proč je takový objev nemožný, proniká předmět i do oboru stylistiky a mediální komunikace. Loď, na které plul Kryštof Kolumbus, si studenti s pomocí vyučující výtvarné výchovy namalovali a vymodelovali na zdi sami, a když se učí o papyrových svitcích, přinesou si ze školního skleníku do hodiny rostlinu papyru.

Protože je tohle gymnázium právě kutnohorské, je celý systém projektového vyučování zasazen do místních podmínek. V hodinách historie si tak žáci například vytvářejí papírovou repliku stříbrného groše, a to i s „řezáním stříbrných prutů“. Škola také několik let pracovala na výměnném projektu hornických měst, a tak si žáci na pár dní měnili svá místa v lavicích se studenty z Příbrami a Jihlavy. Praktické modely při výuce tzv. primární a sekundární sukcese v ekologii tvoří studenti s využitím místních struskových hald. Poznávají tak historii regionu, v němž žijí.

***

Orten na webu Nedožité 90. narozeniny básníka Jiřího Ortena, jehož jméno má gymnázium ve svém názvu, připomněly učitelům i studentům, že škola na svého slavného jmenovce poněkud zapomněla. Za pomoci vyučujících proto studenti připravili nejen výstavu, ale založili také webové stránky a navrhli i graficky zpracovali kalendář připomínající básníkovo dílo, životní osudy i vztah ke Kutné Hoře. Najít je můžete na www.gymkh.cz/orten.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!