Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pozor! Padá trolej

Česko

  8:26
PRAHA - Výluka tramvají na tři hodiny, náhradní autobusy, kolony aut a zmatek. Takové bylo včerejší dopoledne v pražských Nuslích. Kdo to způsobil? Velký kamion, který chtěl projet příliš nízkým podjezdem.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Lidové noviny

„V osm hodin ráno strhnul trolej u divadla Na Fidlovačce nákladní automobil,“ potvrdil kolizi mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Naposledy se přitom na stejném místě stala obdobná nehoda před měsícem.

Podle odborníků na dopravní provoz z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) jsou takové komplikace v Praze velmi časté. „Strhnutá trolej je jistě jednou za týden, za čtrnáct dní,“ řekl vedoucí dispečer ÚAMK Filip Hoffmann.

„Spadlá trolej pod proudem je vždy mimořádná událost, je to vždy dost nebezpečná situace. Zpětné upevnění troleje také něco trvá, a tak se vždy tvoří kolony,“ dodal mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

Preventivní opatření nepomáhají
Na nejfrekventovanějších místech metropole tak nedbalost jednoho řidiče kamionu může způsobit rozsáhlé komplikace.  „Na prvním místě smutné bilance je podjezd u Výstaviště v ulici Dukelských hrdinů s 57 mimořádnými událostmi,“ uvedl Jan Šurovský z dopravního podniku. Statisticky tak vychází, že v tomto místě strhne kamion trolej jedenkrát za měsíc.

To monitoruje i ÚAMK. „V ulici Dukelských hrdinů dochází velmi často ke stržení troleje. A protože tudy vedou hlavní tahy na Letnou, tvoří se tu velké kolony,“ uvedl Hoffmann.

Podle něj nákladní auta strhávají vedení také při podjezdu pod Jižní spojkou na Zahradním Městě. „To bylo svého času snad každý den,“ řekl Hoffmann.  Přitom jsou před sníženými podjezdy nainstalovány zábrany. Žlutočerné tyče, které mají upozornit řidiče nákladních vozů na nízký podjezd, však moc nepomáhají.

„Nejsou na škodu, ale kamion o tyče zavadí korbou, a ne kabinou. Ta bývá navíc dobře odhlučněná a výšku podjezdu nepřesahuje. Řidič v kabině ránu tyče neslyší. Kamion se pak zasekne svým návěsem, který je o půl až tři čtvrtě metru vyšší,“ uvedl Hoffmann.
Podle něj se dá strhnutí troleje často očekávat už v předstihu. „Vždy to bývá v případě nějakých dopravních omezení. Nebo když je ucpán hlavní tah. Pak se zmatený cizinec proplétá městem po objížďkách, je dezorientovaný, neví, kam jede, a sníženého podjezdu si ani nevšimne,“ dodal Hoffmann.

Zvládnutá Výtoň
Dispečeři z ÚAMK chválí přestavbu křižovatky na Výtoni. „Nová návěstní značení situaci zlepšila,“ uvedl Hoffmann. U většiny rizikových podjezdů spoléhá dopravní podnik na přestavbu železničních tratí, pod kterými tramvaje jezdí. Například se tak definitivně vyřeší časté problémové místo na Plzeňce. „Trvalejší řešení očekáváme po optimalizaci železniční trati Praha hlavní nádraží – Praha Smíchov, při níž bude severní železniční most zrušen,“ řekl Šurovský.

Náprava škod způsobených automobily na trolejovém vedení stála dopravní podnik jen mezi lety 2003 a 2007 přes pět a půl milionu korun.