Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Praha a Bratislava zůstanou na suchu

Česko

BRNO Po více než půl století vzorné služby opustily Brněnskou přehradu lodě Praha a Bratislava. Víc než dvacet metrů dlouhé dvoupatrové lodě padly za oběť obměně lodního parku. Jde o unikáty: byly vyrobené přímo na břehu nádrže s využitím součástek pro „šaliny“.

Díky nadšencům ale nejdou do šrotu: Bratislava našla nové místo v budovaném sportovním areálu u Jundrovského mostu. Do záchrany lodi pro Brno se vložil už bývalý starosta Brna-Komína Karel Hledík a zástupci sdružení Malá baseballová liga. „Je to symbol, lidé na ni rádi vzpomínají, takže jsme rádi, že bude mocí být atrakcí,“ popsal jeden z aktérů stěhování Tomáš Ovesný. Loď z roku 1956 zůstane na suchu na břehu Svratky, nechá si i barvu a jméno – nebude tak následovat loňský příklad Pionýra, který se v Brně-jihu změnil na modrou a nese jméno Kometa.

Třiatřicetitunovou loď Praha z roku 1953 čeká delší cesta: pojede na Vranovskou přehradu, ale také skončí jen na břehu, pro vodu by potřebovala rozsáhlou opravu. V bítovském kempu poslouží jako doplněk hřiště. „Bude to místo, kde si děti i za špatného počasí budou moci hrát,“ dodal majitel kempu Marek Mucha. Cesta pod Bítov je symbolická – kdysi tam dosloužily i dvě úplně první brněnské lodě.

Přesnou sumu, za kterou dopravní podnik lodě prodal, firma neupřesnila. „Bylo to do sta tisíc,“ uvedla mluvčí firmy Linda Škrancová. Letos se na přehradě objeví další dvě nové lodě stejného vzhledu jako loni spuštěné Lipsko. A sezona bude poslední pro plavidla Veveří a Dallas, které podnik také prodá. Pak jí ze „starých“ lodí zůstane jen malé jednopodlažní Brno. To je sice z roku 1949, v roce 2006 však prošlo kompletní přestavbou.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: