Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Česko

‚Takové zdražení nepamatujeme.‘ Pražský dopravní podnik dá za energie o půl miliardy víc

Stanice Jinonice na lince B pražského metra foto: Profimedia.cz

Pád skupiny Bohemia Energy akceleroval zdražování energie. Výrazné zvýšení nákladů na pořízení této základní komodity pocítí také pražský dopravní podnik, náklady se mu příští rok zvýší v řádech stamilionů. Zdražení se do nákladů propíše až příští rok, ceny jízdného by to však zvýšit nemělo, tvrdí zástupci Prahy.
  7:55aktualizováno  8:44

Problémem nemusí být jen zdražení jako takové, ale teoreticky také skutečnost, že při výběru nového dodavatele nedostane dopravní podnik žádnou nabídku, nebo mu bude vypovězena stávající smlouva, protože dodavatel již nadále nebude schopen komoditu dodávat za smluvenou cenu. 

„Takové skokové zdražení všech energií zároveň v novodobé historii nepamatujeme. Částečným řešením je tvorba finančních rezerv, nicméně v tomto objemu vlastní rezervy spíše nebudou stačit. Pokud nastane taková situace, ve které spoustu faktorů nelze ovlivnit, příprava je velmi obtížná,“ informuje Linda Hailichová, mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR.

560 milionů navíc

Úsporný plán pro celou Českou republiku podle mluvčí neexistuje. Situace jednotlivých dopravců je odlišná, takže není možné zvolit jednotnou strategii. Dopravní podniky se však chovají při nákupu energií zodpovědně, většina z nich tuto komoditu nakupuje na burze formou takzvaného postupného nákupu.

Také Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si s předstihem zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. 

„Díky této nákupní politice se nám dařilo vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy,“ komentuje situaci ředitel DPP Petr Witowski.

Vývoj cen elektřiny

(jde o cenu silové elektřiny na burze PXE v eurech za MWh) 

rok                cena
2018           33,75     
2019           55,67
2020           38,05
2021         163,83

Zdroj: Power Exchange Central Europe (PXE)

Skokové zdražení elektřiny se do růstů nákladů podepíše až příští rok. Zato však velmi zásadní měrou. 

„Za elektřinu budeme příští rok platit o přibližně 60 procent více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun,“ sděluje Witowski.

Nejvíce se prodraží elektřina. V Praze odvozí dopravci zhruba 25 procent dopravních výkonů naftovými autobusy. Tři čtvrtě jízd ale provádějí čistě bezemisními vozidly, což jsou tramvaje a metro. „Vzhledem k objemům má pro nás proto větší dopad zdražování elektřiny,“ vysvětluje Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace DPP.

Růst cen energií a pohonných hmot může vést podle ekonomů k zprostředkovanému omezení provozu dopravního podniku. Při špatných výsledcích hospodaření totiž mohou být navržena takzvaná úsporná opatření. Ta mohou zahrnovat například rušení nevyužívaných dopravních spojů nebo zdražování jízdného. „Energie by měly zlevnit až s příchodem jarního období, takže před sebou máme těžký půlrok,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Zdražení jízdného nehrozí

Zdražení energií se však podle zástupců hlavního města prozatím do cen jízdného nepromítne. Cenovou politiku má na starost magistrát a ROPID. Proces zvedání cen jízdného však není skokový, proto by zdražení jízdenek neřešilo problém hned. „Úprava cen jízdného určitě není v plánu,“ sdělil pro MF DNES náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

Krach Bohemia Energy přinesl problémy i do měst slibujících levnější energie

Podle něj DPP částečně uspoří díky novele zákona, kterou poslanci odsouhlasili v červnu. „Ta říká, že dopravní podniky nemusejí platit příplatek za každý kilowatt pro alternativní zdroje energie, čímž ušetříme okolo 150 milionů korun ročně a uvidíme, jaký bude nárůst energií, jestli to půjde do závratných čísel,“ říká Scheinherr.

Stavební náklady

Rozpočet Prahy prý zatím ohrožen není. Podle náměstka Pavla Vyhnánka (Praha sobě), který má městskou kasu na starost, se na ní mnohem více podepíše nárůst cen stavebních materiálů. „U ostatních položek si dovoluji tvrdit, že to nehraje zas tak důležitou roli. Nicméně největším zásekem do městského rozpočtu nejsou turbulentní změny v energetice, nýbrž ve stavebnictví kvůli růstu cen stavebních materiálů,“ říká Vyhnánek.

Zdražování staveb dopravních projektů může podle jeho slov dosáhnout 20 až 30 procent. „A to už jsou opravdu dramatické částky. Historicky ale byla Praha hodně podinvestovaná a děláme všechno pro to, abychom rozjeté projekty nemuseli zastavovat. Musíme pak šlapat na brzdu nárůstu běžných výdajů, ty určitě porostou a diskuse o nich je hodně náročná,“ uzavírá náměstek.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...