Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Praha prověří zakázku na servis souprav metra. Pokus o odvolání Witowský a Scheinherr zatím ustáli

Česko

  18:41
Praha - Hlavní město nechá interně prověřit zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice a koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Jak po pondělním jednání uvedli zástupci koalice, strany se kromě toho shodly na tom, že město změní stanovy firmy, aby o podobně velkých zakázkách musela informovat vedení města.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Wikimedia/Hyena/volné dílo

Piráti a Praha Sobě naopak nepodpořily návrh členů Spojených sil odvolat ředitele DPP Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě).

Pražský dopravní podnik vypsal zakázku na první úsek metra D. Výstavba má trvat 7,5 roku

Pondělní koaliční schůzka byla součástí tzv. dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody. Odvolání Witowského a Scheinherra požadovali radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města.

Zástupci ostatních stran odvolání nepodpořili. Primátor Zdeněk Hřib nicméně po jednání řekl, že další postup bude záviset na výsledcích prověření zakázky. Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.

Rekonstrukce stanice metra Nádraží Holešovice se zamotává. Na partnera projektu totiž nebyl tendr

Scheinherr se za Witowského a představenstvo postavil, postupovali podle něj v souladu se zákonem a dozorčí rada informace dostala. Vnitřní prověření zakázky navrhne na jednání dozorčí rady podniku tuto středu, dodal. Ve výboru pro audit podniku má podle něj zástupce i opozice. Náměstek dále řekl, že zároveň začne připravovat úpravu stanov. Dodal, že návrh musí vytvořit právníci a následně by jej schvalovala rada hlavního města, která plní funkci valné hromady DPP.

Marvanové řekla, že je nepřípustné, aby podobně velké zakázky schvalovalo pouze představenstvo bez informování dozorčí rady podniku a rady hlavního města. Podnik uvedl, že dozorčí rada informována byla a měla i zástupce ve výběrové komisi. Podle Marvanové nicméně měla informace jen o existenci zakázky, ale bez jakýchkoliv podkladů a ani nevěděla o samotném rozhodnutí. „Vůbec by mě nenapadlo, že si tuto zakázku představenstvo nenechá schválit v dozorčí radě,“ řekla.

Dopravní podnik začne na začátku roku razit štoly pro metro D na Pankráci. Nejprve vznikne metro směrem do Písnice

Marvanová a Pospíšil i po jednání zopakovali, že by Witowski i Scheinherr měli rezignovat, i když zákonná pravidla porušena nebyla. Neuvedli však, že by v opačném případě plánovali nějaké konkrétní kroky.

Plánovaný postup kritizoval opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Koalice transparentnost jen předstírá. Už na zastupitelstvu minulý týden jsme chtěli nechat zakázku prověřit nezávislým auditem kterékoliv z nevládních protikorupčních organizací. To koalice zablokovala a teď s velkou slávou nařídí audit interní,“ řekl.

Angažování například organizace Transparency International v pondělí označila za vhodné i Marvanová. Primátor Hřib k tomu doplnil, že všechny podklady k zakázce by měly být zveřejněny, a to i proto, aby je mohl zhodnotit kdokoliv včetně protikorupčních organizací.

Praha chce se státem směnit majetek za několik miliard. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Witowski řekl, že podnik nemohl postupovat jinak. Škoda Transportation podle něj má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku nebylo možné zadat. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, řekl.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11.000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!