„Stávající ocelová konstrukce je v podstatě neopravitelná k výhledovému provozování železniční dopravy,“ řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová deníku Mladá fronta DNES, která na záměr správy upozornila. SŽDC přivedla k úmyslu most odstranit odborná studie, tu si zadala právě pro posouzení stavu mostu s ohledem na možnost budoucího využití.
Studie opravu vyloučila. Byla by prý příliš náročná, bylo by nutné při ní vyměnit dvě třetiny konstrukce. Výsledkem by však bylo jen prodloužení její životnosti o 30 let. Nová stavba má naopak sloužit dalších sto let. Oprava by se měla dotknout jen základů mostu a pilířů, samotná ocelová konstrukce půjde k zemi. SŽDC ale počítá s tím, že nová by se podobou neměla od stávající lišit.
Vadnoucí betonová krása. Skončí Hlávkův most stejně jako ten libeňský? |
„Prověřujeme variantu výměny stávající konstrukce za novou. Tvarově by byla co nejbližší té stávající a zachoval by se tak původní historický ráz,“ podotkla mluvčí Šubová. Ačkoliv o budoucnosti mostu je, zdá se, rozhodnuto, nad samotnou akcí visí několik otazníků. Zatím není jasné, kdy SŽDC s likvidací mostu a budováním nového začne. Lze také jen hádat, jak vysoké náklady si vyžádá novostavba.
Termín startu demoličních a posléze stavebních prací se bude z velké části odvíjet od toho, kdy ministerstvo kultury odebere mostu památkovou ochranu. Památkový status totiž demolici brání. Odejmutí ochrany bude muset iniciovat SŽDC, své si k němu řeknou i památkáři a poslední slovo bude mít právě resort kultury. „Dokud neproběhne správní řízení, nemůžeme věc komentovat,“ řekla MF DNES mluvčí NPÚ v Praze Andrea Holasová.
„Nikdy dosud nebylo argumentováno tím, že by most byl v havarijním stavu nebo tím, že by byl neopravitelný. Je bohužel zcela zřejmé, že základní údržba mostu je značně zanedbaná, most má plošně degradované nátěry nosných konstrukcí, lávky a další části, ale to vůbec neznamená, že je neopravitelný,“ sdělil šéf pražského pracoviště NPÚ Ondřej Šefců s tím, že památkáři jednají několik let o možnosti obnovy mostu, případně o dostavbě ještě jedné tratě.
‚Most patří všem Pražanům‘
Proti bourání mostu už se důrazně vyslovila náměstkyně pražské primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská. Podle ní je objekt ikonickou stavbou, o níž hlavní město nesmí přijít. „Pokud je most opravdu neopravitelný, podpořila bych v nejzazším případě vznik co nejvěrnější repliky ze stejného materiálu a za použití stejné konstrukce. Je ale nepřijatelné, aby o osudu národní kulturní památky rozhodovala jen SŽDC. Výtoňský most patří všem Pražanům,“ řekla.
I některým odborníkům je záměr odstranění mostu proti mysli. Upozorňují, že je pevnou součástí panoramatu Vyšehradu. Záměr ho zbourat a vystavět místo něj nový přičítají špatné péči o objekt. „Ten most snad neviděl štětku, tím myslím nástroj na natírání, desítky let. Jen kvůli věku by v takovém stavu nebyl. Dožívá jen to, o co se nestaráte,“ sdělil listu historik architektury Zdeněk Lukeš.
SŽDC zanedbání péče odmítá. Údržba prý probíhala pravidelně, za údajně neudržitelnou kondicí mostu stojí podle správy větší náchylnost ocelové konstrukce k opotřebení a narůstající dopravní zátěž. Už v tuto chvíli prý most deset let přesluhuje. Slouží především příměstské a dálkové vlakové dopravě. Součástí mostu je také dvojice lávek pro pěší, které v současnosti prochází opravou ve výši 50 milionů korun.
Už několik týdnů se mluví o tom, že k zemi půjde také cenný Libeňský most. Jeho demolici prosazuje pražská radnice, argumentuje jeho neudržitelným stavem. Proti takovému záměru se však staví odborná veřejnost, s plánem nesouhlasí ani pražský Institut plánování a rozvoje. Zda půjde Libeňský most k zemi, musí s konečnou platností rozhodnout zastupitelstvo.
Výtoňský mostMost spojující Výtoň a Smíchov je více než sto let starý. Jeho stavba započala v roce 1900, hotovo bylo o rok později. Dvoukolejní most zaujal místo svého předchůdce, přes který se jezdilo po jedné koleji. |