Na tento okamžik Pražané čekali velmi dlouho. „V minulosti existovala řada návrhů a vizí, jak by se obnova mostu měla pojmout, vzpomínám si například na most, ve kterém budou byty pro sestřičky. Tyto úvahy dneškem končí,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Tato první 300 metrů dlouhá část by měla být hotová v prvním čtvrtletí roku 2027. Uzavřená byla už od ledna roku 2024, kdy tuhé mrazy zasadily definitivní ránu inundačnímu mostu, a Technická správa komunikací (TSK) tak musela krajní trojmostí z bezpečnostních důvodů uzavřít. Tato situace uspíšila celou přípravu přestavby, takže hned v dubnu začala demolice.
Pod novým mostem vznikne rozsáhlý veřejný prostor. „Hlavní částí bude nové náměstí, které je v úrovni bývalého východního ramene Vltavy, takže tím připomínáme, že tudy původně tekla řeka,“ říká jeden z autorů architektonického návrhu Petr Tej.
Kromě již budovaných částí musí TSK rozjet výstavby tří dalších. Silničáři už mají požádáno o povolení v případě stavby provizorní lávky, po které budou chodci a cyklisté překonávat řeku a povedou tudy inženýrské sítě.
Projekt stavby mostu přes řeku a sousedního mostu mezi ním a nyní budovanou částí teprve vzniká.
Celé Libeňské soumostí by mohlo být hotové na konci tohoto desetiletí, tedy na přelomu let 2029 a 2030. „Uvidíme jak poběží projekční práce a povolovací proces,“ vysvětluje generální ředitel TSK Filip Hájek s tím, že všechna povolení by firma chtěla mít do srpna příštího roku.
Most přes řeku je v současnosti zcela v provozu, vyjma tramvají, které zde přestaly jezdit loni v listopadu a nevrátí se sem do dokončení celého soumostí. Původně se počítalo s tím, že se architektonicky nejcennější část mostu přes řeku pouze opraví.
Koncem roku 2023 se ale ukázalo, že to již není možné, a tak vznikne jeho replika a původní zůstanou pouze pilíře.
Právě z toho důvodu se také ještě čeká na stavební povolení, jelikož se musel významně upravit celý projekt. TSK bude také muset dodatečná rozšíření celého projektu soutěžit.