Do Příbrami, ale také do Dobříše či Kytína se už za rok pasažéři svezou autobusy, které neprodukují zapáchající kouř. Ale nebude je pohánět elektrická energie, nýbrž vodík. Premiéra ekologicky mimořádně šetrných vozů navíc nebude jen krajská, ale celorepubliková. Nikde jinde se zatím k podobnému kroku neodhodlali.
Solaris Urbino 12 hydrogen
|
„Jsme nejlidnatější region republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě,“ upozorňuje hejtmanka Petra Pecková (STAN).
Potřebujeme si vodík otestovat
Vedení kraje označilo projekt za přelomový, a to navzdory skutečnosti, že vyjde poměrně draho. Nejde přitom o pořizovací cenu desítky vozů přesahující 154 milionů korun, protože většinu nákladů pokryje evropská dotace. Ne právě levný totiž má být – ve srovnání s nynějšími dieselovými busy – hlavně jejich provoz.
„U naftových autobusů vyjde jeden kilometr na 45 až 60 korun, u vodíkových odhadujeme, že to bude 100 až 150 korun. Je ale třeba upozornit, že v následujících letech porostou i náklady na klasické diesely, u vodíkových je nutné přihlédnout i k tomu, že jde o pilotní projekt,“ obhajuje „vodíkobusy“ krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Podle Peckové jde o nutný krok z hlediska trendu pro nadcházející desetiletí, kdy se v Evropě počítá s odklonem od fosilních paliv nejen v dopravě, ale i v průmyslu a dalších odvětvích. „V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi,“ vysvětluje hejtmanka.
Středočeská „zelená“ flotila by měla koncem roku 2025 začít vozit cestující v okolí Mníšku pod Brdy, jinde je zatím lidé na silnicích neuvidí.
Volba lokality rozhodně není náhodná. Jde o příměstskou oblast, kde jsou zároveň menší obce a především je tamní terén hodně členitý. „Pokud vodíkové autobusy zvládnou Mníšecko, budeme je pak moci nasadit kdekoli jinde v kraji,“ je přesvědčený Petr Borecký.
Španělské Solarisy
Testem v Brdech mají projít dvanáctimetrové španělské vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojedou na takzvaný zelený vodík, kterého celá flotila za rok spotřebuje až 45 tun.
„Zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu následně přeměníme ve vodík v elektrolyzéru,“ popisuje technologii místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
O samotný provoz se pak postará firma Martin Uher Bus. Ta proškolí řidiče a připraví potřebné zázemí pro údržbu vozů. „Přestavíme kvůli tomu naše haly,“ dodává Martin Uher mladší.
Minimum zplodin i na kolejích
154 milionů korunzaplatí kraj za deset vodíkových autobusů 320 kilometrůujede vodíkový bus na jednu nádrž 15 minuttrvá tankování, autobus pojme 38 kilogramů vodíku |
Veřejná doprava v kraji směřuje k bezemisnímu provozu i jinde. Elektrobusy, jejichž provoz je rovněž mimořádně šetrný k přírodě, nasadili na některých linkách v Kladně, Kutné Hoře a na Benešovsku.
Jak upozornil krajský radní pro veřejnou dopravu, nezůstane jen u autobusů. Šetrnější mají být brzy i některé vlaky. „Na konci srpna začneme s něčím podobným také na železnici. U některých souprav RegioFox otestujeme speciální syntetická paliva, která by měla snížit ekologickou stopu vlakové soupravy až o devadesát procent,“ říká Borecký.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz