Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Prahu a Vrané propojí cyklostezka. Úřady ale znovu narazily na problém s pozemky

Česko

  16:30
PRAHA - UVNITŘ PŘEHLED. Jen pár dní poté, co se po nepřiměřených průtazích otevřela nová cyklolávka přes Vltavu do Lahovic, přichází další novinka pro nadšence jízdy na kole. Po dokončení budované trasy mezi Jarovem a Zbraslaví se budou moci cyklisté, bruslaři i pěší vydat po té samé trase až do Vraného nad Vltavou. S otevřením stezky se počítá v říjnu tohoto roku. Serveru Lidovky.cz to potvrdil místostarosta obce i pražský magistrát.

Trasa do Vraného bude navazovat na novou cyklostezku s označením A2, která povede od Mostu Závodu míru ve Zbraslavi do Jarova (v údolí, nikoli na Žižkově - pozn. red.) a s jejímž dokončení se počítá v srpnuZe Zbraslavi budou moct cyklisté, chodci i in-line bruslaři od října pokračovat rovnou do Vraného nad Vltavou.

ČTĚTE TAKÉ:

"Trasa bude mít něco málo přes kilometr a počítáme s tím, že by měla být hotová do října letošního roku. Může se ale stát, že bude dokončena i dříve. To každopádně záleží na tom, jak rychle se nám podaří zajistit firmu, právě realizujeme výběrové řízení na zhotovitele," řekl místostarosta obce Vrané nad Vltavou Petr Janeček. 

PO ROZKLIKNUTÍ SE MAPA ZVĚTŠÍ. Trasa bude prodloužena až Vraného nad Vltavou.

Pokračování do Davle

Nepůjde ale jen o slepou cestu do obce za Prahou. "Stezka bude dále pokračovat jako cyklotrasa do Davle, odkud se potom napojí na mezinárodní cyklostezku," prozradil serveru Janeček.

Cyklostezka do Vraného stála celkem 14, 2 milonu korun. "Získali jsme dotaci zhruba 11,2 milionu korun a tři miliony jsme dali ze svého," doplnil Janeček. Projekt s názvem "Z venkova do Prahy a z Prahy na venkov na kole i pěšky - I. etapa" byl podpořen z Regionálního operačního programu regionu soudržnosti NUTS 2 Střední Čechy. Jejím investorem je Technická správa komunikací.

Pražská stezka z Jarova do Zbraslavi

Rozvoj cyklodopravy v Praze

  • 2011: celkem 42,7 mil., na údržbu 12 mil.
  • 2012: celkem 42,6 mil., na údržbu 15 mil
  • 2013: celkem 32,5 mil., na údržbu 14,5 mil
  • 2014: celkem 66,8 mil., na údržbu 15 mil (plán)

"Z výše uvedených čísel vyplývá, že Praha vynakládá každý měsíc více než jeden milion korun na údržbu cyklostezek, cyklostras a cykloopatření, například značení piktogramů," komentovala čísla Krobová Hášová.

Výstavba nové pražské cyklostezky, na níž ta do Vraného plynule naváže, už začala.

"Cyklostezka Zbraslav - Jarov bude provedena ve třech etapách, neboť na části pozemku jsou majetkoprávní problémy," řekla serveru Lidovky.cz Monika Krobová Hášová, pražská zastupitelka (TOP 09) a předsedkyně Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu. 

Komplikace s pozemky

A není to poprvé, co Praha musí řeší problémy s pozemky. Lávka pod Radotínským mostem (známá též jako Lahovická estakáda), která spojuje Komořany s Lahovicemi, mohla být pro cyklisty otevřená už v roce 2011. Problémy s nevyjasněným majetkem ale zabránily zahájení jejího provozu. Město totiž nejprve muselo vyřešit výkup pozemků kvůli výstavbě nájezdových ramp. Ty se podařilo dokončit až po několik letech. Od dubna je lávka přes Vltavu volně přístupná.

Magistrát se i přes "lahovický" nezdar ničeho nebojí. "I lahovická lávka se dokončila, tak bych si vůbec nepřipouštěla tu nejhorší variantu, tedy dokončíme ji určitě, jen s problémy a bez garantovaného termínu," odepsala na dotaz serveru Lidovky Krobová Hášová.

"Dvě etapy již mají platné stavební povolení a právě probíhá výběrové řízení na zhotovitele," doplnila zastupitelka. Stezka ve smíšeném provozu bude dlouhá 3,3 kilometru, široká tři metry a její povrch bude asfaltový.

Novinky pro cyklisty po celém Česku:

  • NOVÁ LAHOVICKÁ CYKLOLÁVKA

Cyklisté, pěší i in-line bruslaři se v polovině dubna dočkali zprovoznění lávky pod Radotínským mostem. Lahovická eskáda, jak se součásti budovaného Pražského okruhu neoficiálně přezdívá, umožňuje spojení třeba z Podolí do Radotína. Lávka měla být otevřena už v roce 2010. Zahájení provozu ovšem brdzily nevyřešené majetkové poměry, kvůli nimž nebylo možno dokončit výstavbu nájezdových ramp.

  • CYKLOSTEZKA V CENTRU ZLÍNA

Zlínská radnice chce vybudovat cyklostezku v centru města, která vyznavačům cyklistiky doposud v krajském městě chybí. Spíše než turistům by měla soužit lidem, kteří hodlají nechat auto na parkovišti a neláká je ani svezení MHD.

  • CYKLOBUS BEČVA

Speciální autobusová linka pro cyklisty lemující jednu z nejdelších cyklotras v zemi, cyklistickou stezku Bečva, bude letos jezdit častěji a pojme více kol. Cyklobus Bečva bude v provozu o víkendech od začátku června do konce srpna.

  • V KRÁLOVÉ DVOŘE VZNIKNE NOVÁ CYKLOSTEZKA

V Králově Dvoře na Berounsku vznikne nová cyklostezka zhruba za deset milionů korun. Povede od základní školy přes Višňovku směrem na Trubín. Město dokončuje projektovou dokumentaci, na výstavbu chce získat peníze z Evropské unie.

  • ROZŠÍŘENÍ LABSKÉ STEZKY

V polovině května se pro veřejnost otevře nový úsek oblíbené Labské stezky. Trasa propojí Děčín a Ústí nad Labem, nepřerušeně tak povede od německých hranic až do Litoměřic.

  • 60KILOMETROVÁ STEZKA KOLEM BAŤOVA KANÁLU

Do konce prázdnin by se měla rozšířit i stezka na Moravě kolem Baťova kanálu. Klade si za cíl propojit Kroměříž s Veselím nad Moravou. Spojení mezi Otrokovicemi a Kvasicemi by tak cyklistům umožnilo projet se na nepřerušované šedesátikilometrové trase.

  • NENÁROČNÁ TRASA PODÉL ŘEKY NEŽÁRKY

Cyklisté mohou nově vyzkoušet nenáročnou trasu vedoucí z Jindřichova Hradce do Veselí nad Lužnicí. Od 7. června se otevře také její druhá část, která povede z Českých Velenic až do Týna nad Vltavou.

Lidovky.cz, ČTK

Autor: