Prahu sužují dopravní uzavírky

Pražské řidiče dnes čeká jeden z nejhorších dnů letošních prázdnin. Kvůli uzavírce Veletržní ulice je čekají nemalé potíže.

PRAHA Dopravní kolony, které od minulého týdne sužují Prahu, hned tak nepominou.

V uplynulých dnech je způsobila oprava Jižní spojky při nájezdu na dálnici D 1, kvůli které se místy tvořily až pětadvacetikilometrové kolony. Oprava v jižní části Prahy sice v sobotu skončila, vzápětí ji však vystřídala uzavírka Veletržní ulice v Praze 7. To představuje citelný zásah do automobilové dopravy v hlavním městě. Veletržní ulicí projíždí denně až 41 tisíc aut.

„Komplikace lze čekat v prvních dvou až třech dnech, než si řidiči najdou objízdné trasy,“ řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Během uplynulého víkendu se uzavírka spojnice mezi západem a východem Prahy ještě příliš neprojevila. Provoz byl jako jiné víkendové dny slabší. Zatěžkávací zkouška přijde dnes, kdy začíná pracovní týden.

Dopravní kolony se přesunuly na Letnou Pražský magistrát čelil kritice za to, že od minulého úterý se kvůli opravám tvořily kolony v jižní části města. Frézovala se tam vozovka Jižní spojky, která je nejfrekventovanější silnicí Prahy a za niž prakticky neexistuje alternativa.

Neúnosná dopravní situace nakonec donutila magistrát frézování vozovky o týden urychlit. Zahájit druhou etapu prací na Jižní spojce, která měla následovat, se už ani neodvážil. „Uzavírka na více místech Prahy by způsobila fatální kolaps dopravy,“ připustil náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Neplánovanou uzavírku v Praze 7 způsobil havarijní stav parovodu, který prochází pod Veletržní ulicí. Pokud by se neopravil, zůstaly by už letošní zimu desetitisíce Pražanů bez tepla a teplé vody.

Město na základě dvou znaleckých posudků proto rozhodlo, že opravu nebude odkládat. „Důvod je tak zásadní, že všechny ohledy musí stát stranou,“ dodal Šteiner.

Radnice Prahy 7 očekává negativní reakce. „Bude to pro nás nepříjemné. Ta uzavírka Veletržní byla plánovaná, ale měla začít až po dostavbě tunelu Blanka,“ podotkl starosta Prahy 7 Marek Ječmének.

Jenže městský okruh má být dokončen v roce 2011, parovod pod Veletržní ulicí potřebuje zásah okamžitě. Důsledkem toho je, že velká část pražských Holešovic, Letné a Dejvic bude rozkopaná.

Veletržní ulice patří totiž do lokality, kde se právě staví tunel Blanka. Práce o dva až tři měsíce zpozdilo to, že se vloni dvakrát propadla při jeho stavbě půda pod pražskou oborou Stromovka.

Kvůli stavbě tunelu Blanka je už také od poloviny června uzavřeno vlakové nádraží Dejvice. Zhruba 30 tisíc Středočechů, kteří denně dojíždějí do metropole za prací, musí proto ještě před Dejvicemi přesedat v provizorní vlakové zastávce Gymnasijní. Podle představitelů pražského magistrátu má stavba tunelu Blanka i pozitivní dopady na pražskou dopravu. Už teď se jí totiž řada automobilistů vyhýbá. „Veletržní ulicí nyní projíždí asi 25 tisíc aut denně,“ podotkl radní Šteiner. Přesto řidiči její uzavření pocítí.

Podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose nahrazuje Veletržní ulice zatím neexistující dopravní městský okruh. „Samozřejmě, jestliže takovou strategickou okružní cestu zavřete, kolaps na sebe nenechá dlouho čekat,“ uvedl Moos. Přesto věří. že zprovoznění Jižní spojky bude pro zklidnění dopravní zátěže stačit.

Pražský magistrát má k dispozici matematické simulace, které pro něj zpracovává Ústav dopravního inženýrství. Ty umožňují simulovat dopravní zátěž jednotlivých komunikací s ohledem na možné uzavírky. „Rychle zprovoznit Jižní spojku, když se musí uzavřít Veletržní, bylo velmi dobré řešení té krizové situace ,“ hodnotí Moos.

***

Uzavírka Veletržní ulice už začala V době od 11. července do 20. srpna je Veletržní ulice v Praze 7 uzavřena. Objízdné trasy jsou vedeny třemi směry: ve směru východ-západ trasa povede ulicí Argentinskou, po nábřeží do Letenského tunelu, respektive Chotkovou ulicí; ve směru severozápad-východ povede Letenským tunelem přes Štefánikův most na pravý břeh Vltavy a Severojižní magistrálu; ve směru západ-východ povede buď Chotkovou ulicí na levý břeh Vltavy, nebo Letenským tunelem na pravý břeh Vltavy a přes Hlávkův most zpět do Argentinské.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.