To ale ještě byla auta novinkou a vzduch čistý. Od těch časů se povinná výbava mnohokrát proměnila a letos v červenci ji čeká další revoluce. Vypadnou z ní náhradní žárovky nebo rezervní kolo, naopak přibude tužka pro vyplnění formuláře o nehodě, reflexní vesta nebo sprej pro přesné zakreslení pozice havarovaných aut.
Tyto změny přesně ukazují, kam se automobilismus v posledních desetiletích dostal. Představa, že si řidič svůj vůz po banální závadě snadno opraví a uvolní silnici, je při složitosti a komputerizaci dnešních aut zcela nereálná.
„Dostat se do motoru automobilu dnes už vlastně moc nejde a každý neodborný zásah navíc závadu spíš zhorší,“ říká Tunkl a dodává, že dnes je problémem i zdánlivě jednoduchá výměna moderní xenonové žárovky.
Místo opravy rozbitého automobilu na koleně je filozofií dneška přesně zaznamenat všechny okolnosti nehody, bezpečně od vozu odejít a zavolat profesionály.
Ještě v 60. letech musel řidič s sebou vozit startovací kliku Obsah povinné výbavy se začal v Československu rozšiřovat hlavně po druhé světové válce, kdy do ní patřilo především nářadí a snadno vyměnitelné drobné díly.
Nesmělo ovšem chybět ani jedno zařízení - z dnešního pohledu prehistorické a kuriózní. „Pokud si dobře pamatuji, tak ještě na konci šedesátých let patřila do povinné výbavy i startovací klika,“ vzpomíná Josef Pokorný z ministerstva dopravy. K další velké redukci povinné výbavy došlo v osmdesátých a devadesátých letech. „K poslední velké proměně došlo u povinné výbavy v devadesátých letech, kdy zmizely svíčky, klíč na svíčky, náhradní duše, souprava na jejich lepení a montpáky. Mluvíme samozřejmě o motocyklech, povinná výbavy u automobilů prošla obdobnou proměnou už o desetiletí dříve,“ dodává Pokorný.