Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Pražané chtějí jezdit na kole

Česko

  15:00
PRAHA - Pražané by rádi jezdili na kole, kdyby k tomu byly vhodné podmínky. Vyslovilo se tak asi 18 procent obyvatel hlavního města, což je asi 162 tisíc lidí. V metropoli nyní jezdí na kole aspoň jednou měsíčně téměř čtvrt milionu lidí. Jízdních kol je v Praze oproti roku 2002 o sedm procent více.

Cyklisté si stěžují, že v centru města chybí stezky. foto: Lidové noviny

Vyplývá to z výzkumu agentury GfK, provedeném na žádost magistrátu a Technické správy komunikací hlavního města Prahy. Hlavní překážka cyklistické dopravy v Praze je bezpečnost.

"Ty výsledky znamenají, že potenciál pro cyklistickou dopravu v Praze je veliký a že hlavní bariérou pro využívání kol v Praze je bezpečnost, vnímání bezpečnosti cyklistů v dopravě, a pak samozřejmě možnost uložit kola, převléknout se případně v zaměstnání, při cestách do zaměstnání, a podobně," řekl Pavel Rusý z GfK.

Kvůli tomu se cyklistika omezuje na rekreační výjezdy po městě nebo z Prahy. "Pro dopravní cyklistiku, která musí být protažena třeba přes centrum, je bezpečnost limitujícím faktorem," dodal.

Cyklisté ujedou v metropoli ročně průměrně 345 kilometrů, což je o polovinu více než v roce 2002. "Výsledek výzkumu ukazuje poměrně rychlý nárůst počtu lidí, kteří užívají jízdní kolo pravidelně k dopravě po městě. V letním období vykonají Pražané na kole 2,6 procent všech svých cest," řekl Rusý.

Nejčastějším způsobem dopravy je MHD. Výzkum podle něj zadal magistrát v září loňského roku, výsledky byly na podzim.

Zásadní problém? Bezpečnost
Jako zásadní překážku pro častější využití kola 47 procent respondentů pokládá bezpečnost, 32 procent síť komunikací pro cyklisty a 27 procent uložení kol v cílových místech. "Pokud už někdo jezdí na kole, na věku nezáleží. Rozdíl je v tom, že mezi mladými lidmi je cyklistů více než mezi starými," řekl Rusnok. Výzkumu se účastnilo 988 Pražanů ve věku od 15 do 69 let.

Jen desetina dotázaných cyklistů nebo lidí, kteří by na kole chtěli jezdit, si myslí, že magistrát dělá pro cyklistickou dopravu dost. "Souhlas s činností magistrátu je velmi vlažný," řekl Rusnok.

Pražané se musí proplétat mezi auty
"Pražanům nejvíce vadí, že magistrát nijak neomezuje automobilový provoz v centru města, ulice jsou nebezpečné a cyklisté se musí proplétat mezi kolonami aut. Metropole také nemá ucelený systém cyklistických tras a stezek, ani o jeho vytvoření výrazně neusiluje," řekl tiskový mluvčí občanské iniciativy AutoMat Michlal Křivohlávek.

Podle Tomáše Cacha, zástupce odborné veřejnosti, který jako externista působí v Komisi rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu, je nutné vzhledem k zástavbě v centru města pomocí osvěty všem uživatelům dopravního prostoru vysvětlit, že jiné způsoby dopravy můžou být vhodnější. Cyklostezky se prý nedají stavět všude.

Podle Cacha by ještě letos měly vzniknou koridory pro cyklisty s piktogramy v ulicích Počernická, Černokostelecká, Jugoslávských partyzánů nebo Jeremenkova. Štěpán Pellar mal

Autoři: ,