130 let

Prázdninová jízda Berty Benzové

Česko

ÚHEL POHLEDU

Každý zažil rodinný výlet autem, už dávno patří k banalitám života.

Prázdninová Jízda, jak ji známe z filmu Jana Svěráka, je zase českou trochou do mlýna fenoménu zvaného Na cestě. Auto, volná silnice, míhající se krajiny, města a zážitky – tenhle svět ovlivnil literaturu i způsob života. Je spjatý s muži jako Jack Kerouac, James Dean, Zbigniew Cybulski. Přitom u zrodu první takové jízdy a zároveň prvního rodinného autovýletu stála přesně před 120 lety žena.

Ujet autem 106 kilometrů z Mannheimu do Pforzheimu.

Dnes je to banalita, ale v podmínkách 5. srpna 1888 to byla těžká frajeřina. V historii zůstane zapsáno, že tu frajeřinu vymyslela a do úspěšného konce dotáhla Berta Benzová. V době, kdy automobil byl teprve předmětem vývoje, se manželka vynálezce „samohybu“ odhodlala k první dálkové jízdě. V doprovodu svých dvou dětí dokázala, že auto je výrobek použitelný skutečně pro všechny.

Pokračování na straně 8

Dokončení ze strany 10

Těžko si dnes představit podmínky silničního provozu v roce 1888. Bryčky, přepřahací stanice dostavníkové služby, koňské stáje, tak vypadala infrastruktura silniční dopravy. Asfaltový povrch? Zapomeňte. Čerpací stanice? Kde by se vzaly. Voda byla ve žlabech a seno na půdách. Tak vypadají kulisy happeningu, který uspořádala Berta Benzová.

Nejde o samoúčelný nápad. Karl Benz má sice už rok a půl v kapse patent na automobil, ale v praxi provádí jen krátké vyjížďky po Mannheimu v marné víře, že mu přilákají zákazníky. K úspěšnější cestě dospěje intuitivně Berta: pomůže-li něco získat věhlas, tak veřejný experiment natvrdo, dálková jízda. Za cíl volí Pforzheim, bydliště své ovdovělé matky. Právě své matce, jíž bývá líto udřených spřežení, chce ukázat „vůz bez koní“.

Vrátili jste se z Měsíce?

Začátek působí spiklenecky. Karl Benz není fanoušek podobných happeningů, a tak Berta se syny Eugenem a Richardem, patnáctiletým a třináctiletým, vytlačí jednu z jeho tříkolek za úsvitu potají na ulici. Pak už se rozbíhá první jízda. Kdyby ji byla Berta Benzová chtěla zachytit literárně, mohla zvolit kerouakovské Na necestě.

Má-li experiment vyburcovat dosud nevšímavé publikum, vede si skvěle. Co si asi myslí sedlák pozorující podivné monstrum na polní cestě? Ještě více asi žasne, vidí-li, jak dáma se dvěma výrostky zvládne opravit přetržený řetěz. Ostatně divit se můžeme i my, víme-li, jak primitivní vozidlo překonalo sto kilometrů v podstatě bez problémů.

Prudké stoupání? Nejmladší za volant (spíše řídítka), ostatní tlačí. Jde to, neboť Berta Benzová umí seskakovat a naskakovat za jízdy. Dochází benzin? Tak šupem k nejbližší lékárně, neboť jen tam prodávají látku zvanou ligroin, lehký benzin. Stávkuje motor? To nic, ucpaný přívod benzinu prošťouchne jehlice z klobouku. Stávkuje zapalování? To nic, prodřený kabel spraví gumový podvazek jako izolace.

Takhle vypadá model On the Road před sto dvaceti lety. Už se stmívá, ale primitivní tříkolka zvládá i kopce Schwarzwaldu. Když vjíždí na osvětlené náměstí Pforzheimu, lidé žasnou. A opět. My, zvyklí na internet, mobily, přímé přenosy z vesmíru i barevné záběry ze Saturnova měsíce Titanu, si tohle představit nedovedeme. Ale měšťané v srpnu 1888 museli zírat na podivnou trojici v prvním automobilu jako my na dobyvatele Měsíce Armstronga, Aldrina a Collinse, když je po přistání v Pacifiku námořníci lovili z přistávacího modulu Apolla.

„Jen bělmo očí všem třem svítilo z obličejů, začerněných prachem a šmírem, a ač byli u konce svých sil, ožili uprostřed všeobecného jásotu. Bylo vůbec možné, že takhle přijeli až z Mannheimu?“ praví literární popis, pro nás trochu komický. Bylo vůbec možné, že se vrátili až z Měsíce? Tak se divili lidé o osmdesát let později, a moc komického v tom neshledáváme. Nikdo v pozici současníka si nepřipouští, že jednou, natožpak za 120 let, budou jeho výkony posuzovat lidé ze své vlastní perspektivy.

Co si pomyslí o našich výkonech lidé v roce 2130? Nebudou se smát pyšným formulacím, kterými teď oznamujeme své úspěchy? Ta otázka je užitečná ze dvou důvodů. Za prvé se na výkon Berty Benzové můžeme dívat s úctou. A za druhé nám dojde, že ne vše, čím se my sami chlubíme, odolá zubu času.

Auta značky Mercedes-Benz se prodávají dodnes. Zásluhu na tom má i Berta Benzová a její první jízda. Vzpomeňte si někdy na to, zvláště jedete-li na prázdninový výlet svým mercedesem.

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

O autorovi| ZBYNĚK PETRÁČEK komentátor LN

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás