Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Pražská radnice zpřísní kontrolu taxikářů. Mnozí dluží statisíce

Česko

  16:45
PRAHA - Radnice sestavila seznam nejproblémovějších taxikářů. Míří k tomu, aby potížisty připravila o licence. Řidič a taxikářský odborář Pavel Jelínek je ukázkový příklad. Od pražského magistrátu dostal pokuty ve výši 428 tisíc korun a radnice navrhla, aby Jelínek a firmy, které zastupuje, přišli o živnostenské oprávnění, jinými slovy o licenci.

Ilustrační foto: Pražská taxi foto: Jiří MeixnerMAFRA

Jelínek se „proslavil“ v pořadu Praha vs. prachy internetové televize Stream. Předseda Odborového svazu Taxi Praha mimo jiné uvedl, že zahraničním turistům nevydává účetní doklady nebo že ne vždy z obdržených peněz odvádí daně. Magistrát na něho kvůli tomu podal trestní oznámení.

„Všechno, co v televizi, internetové televizi nebo novinách vidíte, není pravda. Pokud na mě někdo podal trestní oznámení, ustojím ho. To, co jsem řekl panu Rubešovi (redaktor Janek Rubeš byl autorem reportáže televize Stream – pozn. red.), byla lež. Potřeboval jsem se ho zbavit a jemu to stačilo,“ vysvětlil Jelínek poněkud svérázně LN. Připustil však, že jím spoluvlastněná společnost Euro Taxi Hatě je součástí správního řízení s magistrátem.

A Jelínek není sám. Z interních dokumentů radnice, které LN získaly, vyplývá, že hlavní město vymáhá od taxikářů peníze v 683 případech. Suma, kterou zatím Praha nemůže z řidičů dostat, je úctyhodná. Jde o 78 milionů korun. O vymáhání se starají soudní exekutoři a zaměstnanci exekučního oddělení magistrátu. 

Vedení radnice chce do budoucna takovýmto situacím zabránit, neboť na konci loňského roku muselo přiznat, že k 17milionům korun (vzniklých přestupky taxikářů) se už nedostane. Právě na řidiče, kteří městu dluží peníze, si chce radnice vyšlápnout přednostně.

Z materiálů, které má redakce LN k dispozici, dále vyplývá, že radnice má sestavený seznam nejproblémovějších taxikářů.

Blokáda ulic

Vedení magistrátu se v minulých dnech s taxikáři střetlo. Předmětem sváru mezi radnicí a řidiči taxíků byla otázka, zda šoféři budou muset v budoucnu povinně podstupovat plošné přezkušování. 

Odpoledne 7. července dopravu v centruměsta blokovala kolona protestujících vozů taxislužby, která na Mariánské náměstí vezla svou petici. Šoféři svůj tlak ještě stupňovali, když uprostřed turistické sezony pohrozili stávkou. 

Byznys pražských taxikářů v číslech

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ustoupila, po schůzce s řidiči uvedla, že od plošného prozkušování na nějakou dobu odstoupila. 

Gangy a taxikářská prasata

„Chtěli jsme situaci deeskalovat s tím, že teď by byli testováni jen ti taxikáři, kteří se za posledních pět let dopustili správního deliktu nebo proti nim je vedeno správní řízení. Ti by automaticky měli jít na prozkoušení. Jsou tu jedinci, kteří dluží městu statisíce korun. Co udělat se zbylými taxikáři, budeme řešit na dalším společném jednání v srpnu,“ řekla primátorka LN. 

Radim Jančura je majitelem žlutých vlaků a autobusů, do jeho flotily ale patří i pražské luxusní taxíky Tick Tack. Podnikatel kroky radnice pod vedením Krnáčové kvituje. „Paní Krnáčová je prvním primátorem v Praze, který začal taxikáře pořádně řešit. Za vlády ODS taxikáři ovládali magistrát. Teprve s příchodem primátora Tomáše Hudečka se situace začala mírně řešit,“ řekl LN Jančura. 

A zdůraznil, že nejdůležitější nyní bude, aby taxikáři byli tvrdě kontrolováni: „Je třeba odstranit největší taxikářská prasata, která v Praze působí zejména na Staroměstském náměstí či hlavním nádraží. Naši taxikáři na těchto místech mají strach. Podle mých informací ta největší prasata dokonce vyhrožují kontrolorům, že si najdou jejich děti. Tady je zapotřebí rázná síla.“

Ostrá slova volí i další podnikatel v oblasti taxislužeb a ústecký regionální politik Martin Hausenblas, který je akcionářem projektu Liftago (mobilní aplikace na propojení taxikářů a cestujících – pozn. red.). V porovnání se západními velkoměsty Hausenblas označuje taxikářskou situaci za „pravěk“. „Jsem rád, že právě v tomto městě jsme začali vyvíjet naši aplikaci, protože to je asi nejhorší místo. Všechno ostatní už může být příjemné překvapení. V Praze stále přetrvávají gangy taxikářů, kteří bezostyšně okrádají turisty. Ti se stávají lovnou zvěří,“ řekl Hausenblas. 

Aplikace proti nepoctivým

Jednání mezi metropolí a taxikáři budou pokračovat v srpnu. „Je otázka, jaký systém nastavit do budoucna a jak vyčistíme současný stav. Test není trest. Když je někdo řádným taxikářem a má zkušenosti, nemusí mít žádné obavy ze zkoušek. Není možné, aby si sem přišel zajezdit někdo z Ostravy a využíval koncesi někoho jiného. Hledáme možnosti, jak vše nakonfigurovat v souladu se zákonem. Nechceme řídit taxislužbu, chceme jen, aby pro turisty nebyla jízda pražským taxíkem trestem,“ míní primátorka.

Vedení radnice hodlá v boji proti nepoctivým taxikářům přitvrdit. Na začátku července vypsalo soutěž na vytvoření mobilní aplikace, která cestujícím a turistům umožní sdílet názory a zážitky z jízdy pražskými taxíky. Vítězného programátora čeká odměna 50 tisíc korun. 

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!