PRAHA Na pondělní otevření jihozápadní části Pražského okruhu netrpělivě čekají desítky tisíc řidičů, kterým nová spojka umožní objet pravidelné kolony v Praze. Okruh ovšem nebudí pouze pozitivní emoce, například pro ministra dopravy Víta Bártu byl příliš drahý, nákladním dopravcům zase vadí, že budou muset zcela vyklidit Jižní spojku a Barrandovský most.
„Mám k této stavbě ambivalentní vztah, na jedné straně je velmi potřebná, na druhé straně velmi drahá,“ nechal se několikrát slyšet Bárta. Podobně se vyjádřil i jím dosazený šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Podle něj stavbu prodražila mimo jiné dlouhá příprava, ta trvala 17 let. Investice do samotné výstavby 23 kilometrů dlouhého úseku činila 18,3 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty.
Dopravci zase kritizují rozhodnutí magistrátu, podle kterého budou mít kamiony po otevření okruhu zakázán vjezd na Barrandovský most a přilehlou část Jižní spojky. Kamiony mířící například z Liberce nebo Hradce Králové do Plzně tak budou muset objíždět Prahu po D1 a okruhu, čímž se jim trasa prodlouží o 22 kilometrů. Praha si od zákazu slibuje návrat osobních aut na Jižní spojku, kterou řada řidičů nyní raději objíždí přes rezidenční čtvrtě.
Obecně ale řidiči očekávají od propojení brněnské dálnice D1, plzeňské dálnice D5, karlovarské rychlostní silnice R6 a chomutovské R7 zásadní zlepšení dopravní situace v Praze a okolí. Nová dálnice by měla převzít až 70 tisíc vozidel denně, na Jižní spojce jich nyní jezdí zhruba 100 tisíc. „Otevření nové části okruhu zkrátí naši průměrnou přepravní dobu z Kladna do Brna o přibližně 30 minut,“ říká například obchodní ředitel logistické společnosti Dachser Czech Republic Jan Polter.
Nová dálnice mezi Slivencem a Modleticemi se jako aktuálně největší silniční stavba v Česku může pyšnit několika unikáty. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky, jedna s výpadovkou na Příbram, druhá s D1.
Jako na první české dálnici zde bude fungovat tzv. liniové řízení dopravy. Systém proměnných příkazových značek má přenášet do provozu aktuální dopravní informace a regulovat plynulost dopravy. Postará se o to zcela nové řídící centrum. Jeho obsluha (vbrzku ji zastoupí počítače) bude mj. i regulovat povolenou rychlost. „Pokud nastane zácpa, zhorší se viditelnost, vyskytne se dopravní nehoda či jiné komplikace, bude rychlost náležitě snížena,“ sdělila serveru Aktuálně. cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Běžně bude povolená rychlost 130 kilometrů v hodině, okruh bude označen jako silnice pro motorová vozidla mimo obec. Na estakádě přes údolí Vltavy a Berounky se ale bude jezdit maximálně stovkou a v tunelech osmdesátkou.
***
„Naše přepravní doba z Kladna do Brna se zkrátí o 30 minut.“
PRAŽSKÝ OKRUH Most přes Lochkovské údolí je jedním z rekordů stavby. S výškou 65 metrů je spolu se Žďákovským mostem nejvyšším v Česku.