Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Před volbami byl na realitním trhu neklid

Česko

Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ, co se týká úpravy bytů, tvrdí jednatel jedné z největších pražských realitních kanceláří MAXIMA Reality David Černík.

* LN O které nemovitosti je podle poptávky největší zájem?

Máme dlouhodobě zjištěno, že největší zájem je o byty 2+1 a 3+kk, především v panelové výstavbě, protože jsou samozřejmě nejlevnější. Dále vnímáme vysoký zájem o byty 1+1 až 2+1 v širším centru Prahy, což jsou Strašnice, Vršovice, Bubeneč. Poměrně dobře se prodávají rodinné domy. Zaznamenáváme minimální zájem o satelitní výstavbu z 90. let, na druhou stranu hodně se lidé zajímají o novostavby malých řadových domků, které vycházejí kolem 3 milionů korun.

* LN Zajímavá je informace, že se dobře prodávají rodinné domy. Přece jen se jedná o větší investici do bydlení...

Podle našich statistik je zájem o rodinné domy i přes krizi 1,5násobek nabídky. Před krizí se to pohybovalo mezi 3 až 4,5násobkem nabídky. Jednalo se tedy o poměrně významný pokles, ale nelze říct, že by poptávka vymizela. Krize nám snížila počet obchodů zhruba o deset procent, což není nijak významné číslo, které by mělo signalizovat nezájem o nemovitosti.

* LN Ptá se stále více klientů na slevy? Prý dnes již neproběhne v realitách žádný obchod bez poptání na slevu?

Na vše to určitě neplatí. U nás proběhne třetina obchodů bez jakékoliv slevy. Zkouší to všichni, hlavně pokud vyjde v novinách článek na podobné téma. Majitelé dnes však již vědí přibližně, kolik za svoji nemovitost mohou dostat. Navíc, zatímco v roce 2007 mohli lidé prodat nemovitost i se slevou, dnes by tu samou nemovitost díky poklesům cen již mnohdy prodávali pod nákupní cenou, což je mnohdy psychologická hranice. Tím pádem ani nemají kam zlevňovat. Prostor pro slevy v některých případech zůstává, ale mnohem menší než před lety.

* LN V kolika případech chce i dnes majitel nemovitost prodávat nejdříve za vyšší cenu, než-li je ta reálná?

Vše záleží na tom, jak rychle chce majitel nemovitost prodat. Pokud potřebují prodat rychle, tak s námi o ceně „zas tak moc“ nediskutují a dohodneme se na ceně, kterou my považujeme za reálnou. V opačném případě se domluvíme na určité částce, zhruba po dvou, třech týdnech se ozveme s tím, jaké byly na nemovitost ohlasy. Pokud jim to přijde předražené, pokusíme se jít s cenou dolů.

* LN Heslem MAXIMA Reality je, že každá nemovitost má svého kupce. Jak to řešíte u těch nekvalitních?

Naši makléři při náboru nemovitosti majiteli naprosto na rovinu řeknou, jaká je hodnota dané nemovitosti. Druhá věc je, za jakou cenu ji chce majitel prodávat. Nicméně musí od první chvíle vědět, za kolik mu doporučuje makléř nemovitost prodávat. Jinak musím říct, že prodáváme doslova i ruiny, kam musíme jít takzvaně v holinkách. Ty se však prodávají poměrně dobře, protože existuje mnoho lidí, kteří mají fantazii a dokážou si nemovitost upravit vlastníma rukama podle svých představ. Navíc jsou levnější o 200 až 300 tisíc korun, které mohou využít právě na danou rekonstrukci. Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ, co se týká úpravy bytů. Už jsme viděli takové případy neuvěřitelných rekonstrukcí, které následně vypadaly jako od profesionálních architektů.

* LN Jak by mohly výsledky víkendových voleb ovlivnit do budoucna realitní trh?

Před volbami byl na realitním trhu cítit obrovský neklid. Kompletně se nám zastavily veškeré investiční nákupy. Máme spoustu klientů, kteří si jednou za rok ze zisku firmy koupili nemovitost, aby do ní uložili získané peníze. I když nám velice nahrává základní úroková sazba České národní banky, která znevýhodňuje peníze na účtu, tak přesto jsme měli spoustu klientů, kteří říkali, že si nejdříve počkají na výsledky voleb. Teď se dá říct, že máme práce nad hlavu. Na druhou stranu, základní důvody obchodování s nemovitostmi je změna bydlení a zde jsou důležitější faktory než politika: narození dětí, úmrtí v rodině, svatba, změna zaměstnání nebo rozvod, a na to politika velký vliv nemá.

* LN Propoušteli jste v minulém roce?

Nepropouštěli jsme vůbec. Naopak, stále se snažíme lidi nabírat. Musím říct, že i navzdory krizi je stále větší problém najít schopné lidi. Není problém nabrat 1 000 makléřů, problém je nabrat jednoho špičkového. Na pohovory k nám chodí měsíčně asi 200 lidí. Z nich vybereme maximálně jednoho dva zájemce, kteří se pak opravdu stanou členy týmu.

* LN To není moc velká úspěšnost. Jak je to možné?

Práce makléře je opravdu těžká. Lidé si často neuvědomují, že jde o práci časově velice náročnou. Klienti volají od časného rána klidně i do půlnoci, nebo o víkendu. Pokud má zájem si nemovitost prohlédnout, tak je samozřejmě nutné to respektovat a časově se přizpůsobit. Hodně zájemců je zvyklých spíše na klidnou kancelářskou práci, což je opak práce realitního makléře. Pokud vás ale tato práce chytne, nebudete chtít dělat nic jiného. Dalším problémem jsou jazyky. Je spousta schopných lidí, kteří se bohužel anglicky nedomluví.

* LN Jsme pár měsíců před vznikem další asociace, která by měla sdružovat zejména velké, ale i menší realitní kanceláře. Jaký vidíte význam v členství v takovýchto asociacích?

Jednou z těch asociací, které dnes vznikají, jsme byli osloveni, ale poté co jsme se dozvěděli, jak chce fungovat, tak jsme veškeré další jednání přerušili.

* LN V čem vidíte hlavní problém?

Je velká otázka, jestli tato asociace, na kterou jste se ptala, se nestane lobbyistickou společností pro velké realitní společnosti, aby byly schvalovány zákony, které by vyhovovaly právě těmto hráčům. Například aby byla certifikační autoritou pro realitní makléře. Stále jsem přesvědčen, že by ideální byla státem zřízená stavovská komora s povinným členstvím, kde by základní pravidla určoval stát.

* LN Sreality.cz měnily před časem obchodní podmínky pro inzerování na jejich webu. Některé velké realitky se proti tomu bouřily. Jak jste na to reagovali vy?

Zásadní problém s Sreality.cz byl v komunikaci. Naše komunikace s nimi nebyla úplně bez problémů. My s nimi komunikujeme deset let a to, jakým způsobem změny v obchodních podmínkách oznámili, se nedělá. Na druhou stranu jsme se poměrně rychle, v rámci dnů, s vedením Sreality.cz sešli, měli velmi vstřícný přístup a velmi rychle jsme se domluvili.

* LN Na kolik vás vyjde v současnosti inzerce na Sreality.cz?

Ta část, která tvoří vlastní prezentaci nemovitostí nás vyjde podstatně dráž, nicméně něco nám bylo kompenzováno v cenách dalších služeb, které Sreality.cz nabízí, a tyto služby tvoří tři čtvrtiny našich výdajů směrem k Srealitám.

* LN Vy jste především pražská realitní kancelář. Uvažovali jste o rozšíření do dalších měst?

Vedeme o tom poměrně rozsáhle diskuze. Na jednu stranu by to znamenalo i několikanásobné zvýšení obratu, ale znamenalo by to i zvýšení zisku? Dáváme obrovské prostředky do marketingu, máme vícestupňovou právní i finanční kontrolu. Abychom svůj standard dokázali udržet na stejné úrovni jako v Praze, tak by to bylo velice nákladné. Tudíž otevírání poboček zatím není na pořadu dne.

lidovky.cz

Celý rozhovor čtěte na

* www.lidovky.cz/byznys

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!