Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

‚Foglarovské retro‘ či ‚vypadá jako Helmut Kohl‘. Experti komentují volební billboardy, servítky si neberou

Česko

  5:00
Praha - Do eurovoleb zbývají necelé dva týdny. Politické strany a hnutí už před časem vizuálně zaplavily veřejný prostor billboardy se svými hesly a lov voličů nyní vrcholí. Lidovky.cz oslovily experty na marketing i grafika, aby okomentovali obsahovou a vizuální úroveň vybraných billboardů. Přečtěte si, jak kampaně hodnotí odborník na politický marketing Karel Křivan, grafický designer Jan Zachariáš a PR a marketingový manager Jakub Havránek.

Billboard ODS v eurovolbách 2019. foto:  Michal Šula, MAFRA

ANO

Kandidátka do evropského parlamentu Dita Charanzová za Ano 2011.

Karel Křivan: Kontinuita celé komunikace ANO pokračuje. Srozumitelný a jasný slogan.

Jan Zachariáš: Klasicky vizuálně roztříštěné. Andrej Babiš má zvláštně komiksovou fotografii a neupřímně se dívá mimo voliče, možná je v tom záměr - vizionářský pohled do budoucnosti nám navzdory? Zřejmě byl záměr vyvážit ženským elementem slogan, kdy nás někdo straší tím, že je potřeba nás ochránit. (Škoda, že nevím před čím. EU, kůrovec, sucho, Rusko, řepka?) Klasické schéma.K tomu je ještě třeba potvrdit silácký podtitul, jakým způsobem bude ochrana naplněna. Pozitivní zůstává pouze sdělení v logu, ale to už je tak staré, že zřejmě působí jen na ty nejtrpělivější.

Jakub Havránek: #VSCOANO? Když je na čem stavět, tak to jde vždy snáz. A toto je instagramizované pokračování identity ANO. Rurální barevnost dodává hrozbě neviditelného nepřítele tajemnost a důraz. Velmi vydařená je hra s očima, kdy na voliče Dita Charanzová přísně, ale smířlivě, „hledí“, zatímco Babiš hrozí. Archetypální rozdělení rolí otec-matka par-excellence. Vyvolávání strachu funguje u voleb odjakživa a bude to fungovat i nyní.

ODS

Billboard ODS v eurovolbách 2019.

Karel Křivan: Proč tam sedí jak ve škole nebo v zasedačce? Nejsem příznivcem tmavých billboardů. Ale jasné propojení se stylem celé kampaně.

Jan Zachariáš: Celkově kultivované.

Jakub Havránek: Kdyby Jan Zahradil nevypadal na billboardu jako manager hedge fondu, bylo by to jistě ku prospěchu věci. Tento billboard vypadá jako reklama na finanční poradenství. Nicneříkající slogan voličovi nepřináší žádný reálný benefit. Přitom by stačilo prohodit velikosti obou textů a obrátit se s claimem na voliče.

Pirátská strana

Předvolební banner Pirátské strany s lídrem kandidátky do eurovoleb Marcelem Kolajou a předsedou strany Ivanem Bartošem.

Karel Křivan:  Ani Piráti nedokázáli najít pozitivní silné téma. Tak to hrají na značku. Oceňuji konzistentní a dobře čitelnou grafiku.

Jan Zachariáš:  Hodně informací, ale kultivované a jednoduché, bez zbytečných barevných vychytávek.

Jakub Havránek: Cesta Pirátů k tomu, aby začali být v širší společnosti vnímáni jako velmi seriózní strana vede přes uhlazené a čisté vizuály a velmi střízlivou „korporátní“ identitu, kterou rigidně dodržují. Přináší jim to výsledky a všechny materiály jsou dobře rozpoznatelné. Na předvolebním billboardu je fotografie hlavního kandidáta nevýrazná, o to víc zde ovšem vidět název strany a především dobře funguje copy, které vždy vychází pro stranu pozitivně. Bez ohledu na to, zda upevňuje přesvědčení ve vlastních řadách, nebo cílí na voliče, kteří ještě neví, koho volit.

ČSSD

Předvolební billboard ČSSD a kandidát do Evropského parlamentu Pavel Poc.

Karel Křivan: Muž v obleku jako fotbalový rozhodčí? Věříte mu to? Já se kandidáta lekl. Nevím, co ode mě chce. Bída současné ČSSD.

Jan Zachariáš: Tady bojujeme na malé ploše s více myšlenkami. Dvě jsou textové, třetí je obrazová (v pravé ruce červená karta pro Zemana a v levé USB flashka?) Je vidět snaha přesvědčit případného voliče co nejvíce hesly. Působí to na mě trochu jako když má někdo potřebu nosit pásek i kšandy. Pro jistotu.

Jakub Havránek:  Oceňuji konkrétní claim a výzvu k akci. Škoda, že vizualita billboardu je někde mezi Hornbachem, Českými drahami, Reifkou a ČSSD. Opět zde není dodržená již relativně zaběhnutá barevnost strany. Fotbalová analogie se zadavatelům mohla zdát vtipná, ale proč to voličům takto komplikovat? Pokud propojení žluté karty na srdci a žlutého boxu s call-to-action má asociovat „volbu srdcem“, tak už to je opravdu hodně překombinované. Jednoduché a přímočaré koncepty fungují nejlépe.

Společná kandidátka Starostové a nezávislí, TOP 09 a Zelení

Společná kandidátka Starostové a nezávislí, TOP09 a Zelení.

Karel Křivan:  Takové pěkné, že. Ale zaregistrujete, co je tam napsáno při jízdě autem? Banální slogan vzhledem k cílové skupině.

Jan Zachariáš: Tady lze vidět, že se práce neodflákla. Spojenci mají jen smůlu, že toho musí víc odkomunikovat. Velmi pomohla monochromní modrá fotografie, takže barevné zjednodušení. Jiří Pospíšil je foglarovské retro. 

Jakub Havránek: Výborná reklama, ale na Spotify. Moderní vizuál cílící na mladší voliče s Jiřím Pospíšilem, který nevypadá jako Jiří Pospíšil. Má-li billboard fungovat tak, že ho člověk přelétne pohledem a hned je v obraze, tak tady není. Pět hvězdiček jako maximální hodnocení je dobrý nápad, ale všechno se ztrácí v množství textu v dolní části. Kompozice bohužel také ničemu nepřispívá. Ideálně by se mohly osoby z billboardu dívat na voliče nebo alespoň na sebe a komunikovat tak jednotu, celek a chuť ke spolupráci.

KDU-ČSL

Kandidát do eurovoleb za KDU-ČSL Pavel Svoboda.

Karel Křivan: Neurazí, nezaujme, nepřesvědčí. Pevnému jádru voličů řekne, že tu jsem. Nevím, zda to bude stačit na pět procent.

Jan Zachariáš: Taková klasika. Pozadí s pragensiem je i přes rozostření dost rušivé a text “lídr kandidátky…” se velmi špatně luští. Tedy nemusí tam být. Kdyby měl pan Svoboda velké brýle s kovovými obroučkami, vypadal by jako jeho německý stranický kolega Helmut Kohl, což je asi pro evropské křesťanské demokraty podprahová pozitivní emoce.

Jakub Havránek: Nemastný, neslaný a velmi vyvážený solidně působící vizuál. Slogan jako kdyby vypadl rovnou z učebnice politického marketingu je ve skutečnosti naprosto dostačující. Voličům jasně říká, o co jde, kdo to zařídí a co pro to musí udělat. Oceňuji proto velmi call-to-action napravo. Webové stránky na .com doméně jsou ale zvláštní. Proč pro volby do EU parlamentu nemají strany a kandidáti zařízené webové stránky na .eu doméně, je mi záhadou.

SPD

Billboard SPD.

Karel Křivan: Jasné, srozumitelné sdělení. Cílová skupina SPD toto chce slyšet.

Jan Zachariáš: Chytře málo textu, jinak nehezké.

Jakub Havránek: Toto je, bohužel, vlastně v pohodě. Být „nácek“, tak se 27. května zvednu a jdu volit.

KSČM

Kandidát KSČM Arťom Korjagin.

Karel Křivan: Tedy vůbec nevím, k čemu ten billboard je.

Jan Zachariáš: Zcela v souladu se zaběhlou estetikou strany, hodně myšlenek - hodně textu. Arťom je sympaťák, nenechmetotak.cz. Zajímalo by mě, jestli kresby na pozadí jsou Arťomovy návrhy na tetování.

Jakub Havránek: Výborně do svých vlastních řad zacílený billboard, slogan a výběr kandidáta – evidentně především na základě jména. Třešničky již zcela zmizely, zato rudá hvězda je čím dál tím větší. Poměrně dobře to reflektuje rostoucí sebevědomí strany a v příštích volbách už tato hvězda nebude jen obrysem… Strategicky zvolený nadhled dává voličům pocit nadvlády a moci. V tomto směru chytré. Nicméně infantilní kresby byly „cool“ naposledy v roce 2007.

Alternativa pro Českou republiku 2017

Klára Samková, Alternativa pro Českou republiku 2017

Karel Křivan: Takto vytržené z kampaně to nedává smysl. Ale asi budou pokračovat v osobních útocích. Divné.

Jan Zachariáš: Úderné osobní sdělení, graficky jednoduché, červená barva - barva naštvanosti. Kláru Samkovou kromě skalních fanoušků asi nikdo nepozná, jediná identifikace je uvedení zadavatele. Nevím, jestli to vlastně neposlouží více panu Zahradilovi?

Jakub Havránek: Vizuál působí jako plakát na anarchistický film-noir. Obecně je tento způsob explicitního oslovování přes média spíše trapný a ani značky se k němu příliš často neuchylují. Billboardy se nepodaří vytisknout dostatečně sytě rudě a barva na ulici nebude působit tak výrazně, jak by mohla působit v on-line nebo na LED obrazovkách.

Evropa společně

Evropa Společně.

Karel Křivan: Neznámé hnutí a většině lidí neznámí lidé. Nevýrazné.

Jan Zachariáš: Možná hodně informací, ale asi těžko něco ubrat. Fotografie vypadá lidsky normálně a pozitivně a celá parta se nám dívá do očí.

Jakub Havránek: Billboard působí jako by ho zadávalo moderní KDU-ČSL. Nicméně „hijacknutá“ barevnost v tomto ohledu ničemu neprospívá a volič neví, o co jde. Příliš malá jména, obličeje a koneckonců i logo vedou ke zmatení. Bez předcházející širší kampaně jsou toto vyhozené peníze.

Voliči, kteří ESO znají a chtějí je volit, je volit budou. Ale ne na základě tohoto billboardu, na kterém všichni působí jako sudičky nad kolébkou.

Celkově ke kampaním

Evropská unie.

Karel Křivan: Obecně kampaně používají snadno zaměnitelné slogany, nic nového, nic překvapivého. Spíše osloví pevné voličské jádro, což je při nízké účasti samozřejmě důležité.

Jan Zachariáš: Hraje zde úlohu textové sdělení, kdy by bylo ideální, aby bylo co nejkratší. Dnes už nikdo nečte déle než několik vteřin. A zároveň aby „reklama” nesla navíc ještě nějakou pozitivní emoci. Nebo alespoň nějakou emoci. Nějaký současně moderní “hejt“. V případě některých kandidátů je to asi dost těžký úkol. Pokud bychom to brali pořád jen jako prodej zboží, pak je opravdu zajímavé, jak si někteří “zákazníci“ díky působení marketingu kupují stále dokola prošlé a závadné zboží.

Jakub Havránek: Mezi billboardy, které propagují nové obchodní centrum, auto, půjčku či hypotéku se politický billboard ztratí. Často podprůměrným zpracováním a v důsledku toho, že přináší nové komunikační téma či motiv. V krátké době, po kterou kampaně běží, není šance tyto nové prvky v myslích voličů dostatečně zakořenit. Je to škoda, stačilo by přitom oslovovat voliče s předstihem a v outdooru je připomínkovou kampaní jen příslovečně „doťuknout“. Pouze ANO vede dlouhodobou konzistentní hybridní kampaň napříč tématy a kanály. Stojí to peníze, ale výsledky mají. Oceňuji slogan KDU-ČSL, který působí pozitivně a logicky. Všechny ostatní strany jen pateticky deklamují a straší.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!