Cílem kampaně je originální a zábavnou formou upoutat pozornost a vzbudit zájem Čechů. To tvrdí česká vláda o kampani, ve které si Jaromír Jágr, Petr Čech, Tereza Maxová, Libor Pešek a další cvrnkají kostkou cukru.
Nic proti kterémukoli ze zmíněných protagonistů, ale české vládě by měl možná někdo vysvětlit význam slova „originální“. Protože propagovat přítomnost České republiky v rámci mezinárodního fóra právě tím, že ukážu tyto mezinárodně známé tváře, je originální asi tak, jako poradit turistovi pídícímu se po nějaké méně známé české pamětihodnosti, ať se jde podívat na orloj na Staroměstském náměstí.
A právě orloj začíná to defilé populárních osobností připomínat. Nahraďte Libora Peška Josefem Sukem, Terezu Maxovou Petrou Němcovou, Petra Čecha můžete dokonce ponechat a máte tu loňský kalendář hlavního města Prahy. Modelka, sportovec, umělec, vědec – nezapomněli jsme na nikoho? Při jiné společenské konstelaci by takto nesměli vedle sebe chybět dělník, voják, partyzán a kolchoznice. Je to škoda – jakkoli je každá z použitých osobností sama o sobě opravdu něčím výjimečná a úctyhodná, jejich nadužívání v reklamě je banalizuje a banálním činí i produkt, který propagují.
Myšlenka s kostkou cukru je v tomto směru o něco pozoruhodnější, byť opakuje předloňský nápad grafického studia Side 2. To vyhrálo soutěž na nové logo České republiky s takzvanými „bublinami“, v nichž se psalo právě o tom, co málokdo o Česku ví (třeba že Češi pěstovali tulipány dřív než Holanďané nebo o zmíněném vynálezu cukrové kostky). Nová kampaň se k této ideji vrací. Přesto se však při jejím celkovém pojetí nelze zbavit otázky, jestli se prostředky na ní vynaložené nerozpustí jako ta kostka cukru.
***
HODNOCENÍ LN *
Evropě to osladíme
hrají: Eva Jiřičná, Darja Klimentová, Tereza Maxová, Libor Pešek, Antonín Holý, Jaromír Jágr, Petr Čech režie: Alice Nellis spolupráce: H. Slavík, E. Kauba