Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Přehodnoťme většinové chápání tolerance

Česko

DOPISY REDAKCI

Ad LN 8. 11.: Pravda vítězí

S panem Petráčkem se nemohu ztotožnit. Jeho názor, že u nás má islám menší šanci než v zemích se živým katolicismem, patrně vychází z předpokladu, že islám jakožto náboženství dopadne lépe na úrodnou půdu tam, kde se již daří vůbec nějakému jinému náboženství a že náboženství odolní Čechové jsou imunní i vůči islámu. Tato teze by pak předpokládala, že islám se prosazuje silou myšlenky. To je podle mého názoru hluboký omyl.

Zatímco v křesťanských společnostech mnozí věří, ale jen menší počet podle toho žije, v islámských zemích podle náboženských příkazů – alespoň viditelně – žije většina, ale jen menší počet opravdu věří. Islám funguje a prosazuje se především ne jako víra, ale jako sociální systém, jenž ve svých radikálních podobách (například Saúdská Arábie) nemá pochopení pro ty, kdo jeho pravidla neuznávají: zkuste si v Dubaji vyjít s lahví piva na ulici! A právě tento druh islámu má přirozené expanzivní tendence už proto, že muslimové mají hodně dětí.

Těmto expanzivním tendencím pak snáze podlehne nikoliv ten národ, jenž je již hodnotově a kulturně zakotven v jiném náboženství, ale ten, který je hodnotově prázdný, například většina ČR. Je to jako s nákupní taškou: když ji máte plnou, můžete do ní umístit další věci jen tehdy, když ty stávající vyhodíte.

Chceme si i za dvacet let dát v hospodě vepřový řízek?

Slabost naší hodnotově rozkolísané společnosti je umocněna ještě relativistickým chápáním tolerance. Když před časem David Macek řekl, že nepodporuje stavbu mešity v Brně, dokud muslimové u nás budou hlásat porušování Listiny základních práv ČR (například postavení ženy ve společnosti apod. – co jiného už chcete chránit, ne-li Listinu?), naše přiblble liberální média ho odsoudila za netoleranci vůči jinému náboženství. Toto je ideální půda pro islám: národ, který nechce dodržovat ani svou vlastní ústavu.

S takovýmto bezbřehým pojetím tolerance otázka islámu v Čechách stojí – s trochou nadsázky – vedle náboženských aspektů i takto prakticky: Chceme, aby v roce 2030 bylo možné si v české hospodě dát vepřový řízek s pivem (řekněme, že to patří k české kultuře)? V podobně hodnotově rozkolísané Velké Británii již v univerzitních menzách zvažují zákaz hovězího, protože to uráží hinduistické studenty z Indie. To opravdu chceme? Pokud ne, je třeba radikálně přehodnotit většinové chápání tolerance a rozpomenout se na náboženskokulturní kořeny vlastního národa a státu.

Prosím proto pana Petráčka, aby než napíše, že papež něco nepochopil, ne dvakrát, ale raději dvacetkrát měřil… Pavel Svoboda, místopředseda KDU-ČSL

OPRAVA

V článku Návrat domů aneb „Náraz na vlast“ (LN 6. 11., str. 12), který jsme otiskli jako závěrečný díl seriálu o československé emigraci, bylo chybně uvedeno jméno paní Olgy Marlinové.

Paní doktorce i čtenářům se za chybu omlouváme.

***

Dopisy jsou redakčně kráceny. Své příspěvky posílejte do rubriky Názory na adresu LN, Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5 – Smíchov, nebo e-mailem na adresu dopisy@lidovky.cz. Nezkrácené znění dopisů a další ohlasy čtěte na www.lidovky.cz/dopisy.

Názory na této straně nevyjadřují stanovisko redakce