Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přes koleje běhají sebevrazi

Česko

Podchody nelákají - Někdy i proto, že nevedou na obě strany

BRNO Nechce se vám pod zem? Možná budete muset. S notně černým humorem, který dává na výběr mezi podchodem a rakví, vyrazila Drážní inspekce do boje s lidmi přebíhajícími koleje. Těch, kterým se nechce do podchodů, totiž stále přibývá.

Cedule o zákazu vstupu na koleje, které nesou všechna velká nádraží, jako by pro některé cestující neexistovaly. „Ten zákaz přitom vyplývá ze zákona, přecházet koleje lze jenom tam, kde je to vyznačeno. A to musí být zároveň místo, kde je dostatečný rozhled,“ poznamenal náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. „Tam, kde je podchod, ho musejí lidé využít,“ dodal.

O tom, že donekonečna opakovat známé zásady nestačí, se přesvědčila v minulém týdnu desítka policistů a pět revizorů Českých drah přímo na brněnském hlavním nádraží. Během tří hodin se jim podařilo pokutovat dvaadvacet hříšníků, kteří si krátili cestu z vlaku přes koleje.

„Já sem myslel, že se tady může,“ argumentoval policistům jeden z pěti mladíků, kteří do školy zamířili přes koleje v zadní části nádraží. Muži zákona místo obsáhlého vysvětlování jen ukázali na tabuli s nápisem „Přechod přes koleje zakázán“, která v tomto místě stanice visí na každém sloupu. Studenti chvíli vzdorovali, pak ale začali hromadně vytahovat peněženky.

„Příště už si to raději obejdu a půjdu podchodem.

Ta stovka mě docela bolí,“ podotkl jeden z nich, když přebíral pokutový bloček.

Podobný scénář se opakoval ještě několikrát. „Lidé, kteří se pohybují v kolejišti, neohrožují jenom sami sebe, ale i všechny cestující v soupravě, která musí prudce zabrzdit. Má to za následek velmi často pád cestujících a možnost zranění,“ vysvětlil policejní mluvčí Bohumil Malášek. Připouští, že někteří lidé koleje přebíhají denně, také proto podle něj budou kontroly pokračovat. Železničáři přitom v uplynulých letech ke schodištím na nástupiště dobudovali také výtahy, aby se lidé, kteří se po schodech pohybují s obtížemi, lépe dostali z podzemí na povrch.

Brňané mají podle ankety LN proti nádražním podchodům dvě nejčastější námitky: Jsou špinavé a mnohé ani neumožňují přejít na druhou stranu, než je nádražní budova. Například obyvatelé z okolí Myslínovy ulice v Králově Poli opakovaně žádali, aby radnice pomohla prorazit nádražní podchod na druhou stranu valu. „Stovkám lidí by se zkrátila cesta na vlak i k přestupnímu terminálu městské dopravy. Takhle máme cestu o stovky metrů delší,“ líčí aktéři. Radnice ani dráhy jim však nevyhověly. V seznamu přestaveb přestupních uzlů jejich požadavek nefiguruje. „O podobných žádostech víme jen nepřímo,“ potvrdil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis JMK, která koordinuje modernizace okolí nádraží zapojených do integrovaného dopravního systému.

Zatímco drážní revizoři mohou udělit stokorunovou pokutu, policisté mají pravomoc udělit sankci i desetkrát vyšší. A po zkušenostech z minulých týdnů to budou také častěji dělat. Stejně jako minulý týden si přitom budou brát na pomoc kamery pro případ, že by některý z hříšníků svůj přestupek odmítal uznat. Výjimka se týká pouze těch, kteří mají povolení k pohybu v kolejišti - mezi nimi jsou převážně zaměstnanci Českých drah.

Poslední smrt pod koly vlaku na brněnském hlavním nádraží našel paradoxně třiapadesátiletý železničář v polovině prosince. Seznam lidí, kteří na kolejích zemřeli, čítá za loňský rok v celé republice dvě stovky jmen.

***

Drážní revizoři mohou udělit stokorunovou pokutu, policisté desetkrát vyšší

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...