V opeře jsou protagonisté ze sicilského venkova 19. století přesazeni na periferii dnešního města, což Tutinovi umožnilo souběžně s půdorysem klasické opery využít i zvukovou škálu soudobé hudby, která nás obklopuje. Činí tak obratně a poučeně - jeho hudba charakterizuje prostředí předměstského baru i aktéry milostného trojúhelníku, v němž sexuální posedlost směřuje k rozvratu citových vztahů.
Režie Luďka Golata ctí veristického ducha předlohy, stejně jako scéna Jaroslava Maliny a kostýmy Heleny Anýžové. Základem scény je strohý bar v bývalé garáži, žijící svým každodenním rytmem pod vedením vyzývavé La Lupy, které pomáhá dcera Mara. Drama spustí večírek místních policistů, mezi nimiž je i Nanni, který s Marou chodí. Mnohem více to ale jiskří mezi ním a Lupou. Když hosté odejdou, Nanni ztratí zábrany a stráví s Lupou vášnivou noc. Příběh pokračuje po třech letech a postupně vyústí v tragický závěr.
Italskému dirigentovi Alessandru Sangiorgimu se s jistotou vedeným orchestrem dařilo vyjádřit Tutinovu hudbu v široké škále emočního výrazu od tklivých melodií nad chvějivými barevnými plochami až po výbuchy vášně. Vynikající, typově věrohodné obsazení a pěvecké i herecké propracování rolí dodalo premiéře strhující účinek. Zuzana Dunajčanová v roli Lupy i Luciano Mastro jako Nanni přesně ztvárnili smrtící pouto fyzické posedlosti a Jana Kačírková v roli Mary dodala příběhu uvěřitelnost.
Ostravští uvedli operní novinku společně s Komedianty Ruggiera Leoncavalla, které režisér Lev Pugliese pojal příliš fádně, a výkony protagonistů neměly takovou jiskru jako ve Vlčici. Celkově se ale komponovaný večer podařil. Jeho přínos je hlavně v možnosti srovnání původního „profilového“ verismu s pokusem o jeho uplatnění dnes. Komedianti z něj vycházejí jako jistota prověřená stoletím. Tutinova Vlčice je jistě seriózním (a v Ostravě skvěle inscenovaným) pokusem o moderní a přitom divácky atraktivní operu se silným příběhem - výjimečnosti a setrvalosti obliby Komediantů sice asi nedosáhne, ale ostravské opeře náleží dík za seznámení se současným italským dílem v kontextu hudebního vývoje této operní velmoci.
HODNOCENÍ LN ***** Marco Tutino: La Lupa (Vlčice)
Dirigent: Alessandro Sangiorgi Režie: Luděk Golat
Ruggiero Leoncavallo: Pagliacci (Komedianti) *****
Režie: Lev Pugliese NDM Ostrava, premiéra 31. 5.