130 let

Přesvědčivé vášně v Ostravě

Česko

Národní divadlo moravskoslezské potvrzuje své přední místo mezi našimi operními scénami. Na závěr dramaturgicky již tak zajímavé sezony připravilo českou premiéru jednoaktovky Marca Tutina La Lupa (Vlčice). Italský skladatel Tutino (1954) dnes patří mezi hlavní představitele italských neoromantiků. Postoj své generace v roce 1981 shrnul dosti provokativně: „Většina moderní hudby je k smrti nudná. Je ošklivá, protivná a nepříjemná.“ Tutino svým postmoderním eklekticismem, navracejícím se k tvorbě 19. století a využívajícím i soudobé kompoziční postupy a hudební styly od filmové hudby po rock a disco, sice nepřesvědčil všechny kritiky, ale publiku se jeho hudba líbí. Náruživá Vlčice Opera La Lupa (Vlčice) vznikla v roce 1990 k oslavám 100. výročí premiéry stěžejního díla italského verismu - Mascagniho Sedláka kavalíra. Naturalistický příběh Piny, přezdívané vesničany La Lupa pro neukojitelnou lačnost zmocňovat se toho, co chce, jako hladový vlk i za cenu sebezničení, dojde tragického naplnění, když má poměr s manželem své dcery. La Lupa patří mezi nejlepší povídky Giovanniho Vergy; již Puccini ji chtěl zhudebnit a přitahuje umělce dodnes, byla zdramatizována a také zfilmována.

V opeře jsou protagonisté ze sicilského venkova 19. století přesazeni na periferii dnešního města, což Tutinovi umožnilo souběžně s půdorysem klasické opery využít i zvukovou škálu soudobé hudby, která nás obklopuje. Činí tak obratně a poučeně - jeho hudba charakterizuje prostředí předměstského baru i aktéry milostného trojúhelníku, v němž sexuální posedlost směřuje k rozvratu citových vztahů.

Režie Luďka Golata ctí veristického ducha předlohy, stejně jako scéna Jaroslava Maliny a kostýmy Heleny Anýžové. Základem scény je strohý bar v bývalé garáži, žijící svým každodenním rytmem pod vedením vyzývavé La Lupy, které pomáhá dcera Mara. Drama spustí večírek místních policistů, mezi nimiž je i Nanni, který s Marou chodí. Mnohem více to ale jiskří mezi ním a Lupou. Když hosté odejdou, Nanni ztratí zábrany a stráví s Lupou vášnivou noc. Příběh pokračuje po třech letech a postupně vyústí v tragický závěr.

Italskému dirigentovi Alessandru Sangiorgimu se s jistotou vedeným orchestrem dařilo vyjádřit Tutinovu hudbu v široké škále emočního výrazu od tklivých melodií nad chvějivými barevnými plochami až po výbuchy vášně. Vynikající, typově věrohodné obsazení a pěvecké i herecké propracování rolí dodalo premiéře strhující účinek. Zuzana Dunajčanová v roli Lupy i Luciano Mastro jako Nanni přesně ztvárnili smrtící pouto fyzické posedlosti a Jana Kačírková v roli Mary dodala příběhu uvěřitelnost.

Ostravští uvedli operní novinku společně s Komedianty Ruggiera Leoncavalla, které režisér Lev Pugliese pojal příliš fádně, a výkony protagonistů neměly takovou jiskru jako ve Vlčici. Celkově se ale komponovaný večer podařil. Jeho přínos je hlavně v možnosti srovnání původního „profilového“ verismu s pokusem o jeho uplatnění dnes. Komedianti z něj vycházejí jako jistota prověřená stoletím. Tutinova Vlčice je jistě seriózním (a v Ostravě skvěle inscenovaným) pokusem o moderní a přitom divácky atraktivní operu se silným příběhem - výjimečnosti a setrvalosti obliby Komediantů sice asi nedosáhne, ale ostravské opeře náleží dík za seznámení se současným italským dílem v kontextu hudebního vývoje této operní velmoci.

HODNOCENÍ LN ***** Marco Tutino: La Lupa (Vlčice)

Dirigent: Alessandro Sangiorgi Režie: Luděk Golat

Ruggiero Leoncavallo: Pagliacci (Komedianti) *****

Režie: Lev Pugliese NDM Ostrava, premiéra 31. 5.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás