130 let
Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS | foto: Autoweb.cz

Rozhovor

Přetočený tachometr? U octavie si podvodníci přijdou běžně na 100 tisíc

Česko
  •   10:00
PRAHA - Každé druhé auto v bazaru má přetočený tachometr. Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) proto radí ověřovat původ každého vozidla, důležitá je ale také formulace kupní smlouvy. Největším rizikem je pak komisní prodej. Podvodníci podle dopravního experta na jednom vozidle vydělají až statisíce korun.

Lidovky.cz: Kolik je v současnosti na českém trhu aut s přetočeným tachometrem?
Potvrzeno je 40 procent, ale reálný odhad je 60 procent vozidel na trhu. Záleží také na tom, jestli bazar vezme auto přímo do výkupu, nebo ho dá na komisní prodej. Ve druhém případě se jedná z 80 procent o „stočené“ auto.

Lidovky.cz: Co má na tuto praxi největší vliv?
Jde o několik aspektů. Právní legislativa je u nás dobrá, Nejvyšší soud ale musel určit, za jakých podmínek bude doporučovat ostatním soudům nižších instancí, jak se mají chovat v konkrétních případech. V zákoně existuje podvod jako trestný čin při prodeji jakékoliv věci, ale u  stáčení nebylo stanovené, kdy jde o podvod a jaký má být postih. A k průlomovému rozhodnutí došlo právě minulý čtvrtek (více čtěte ZDE).

Další věcí, která se ale postupně zlepšuje, je ochrana ze strany výrobců. Automobilky postupně začínají do svých vozidel montovat prvky, které znesnadňují stáčení. Například nová Škoda Octavia takový prvek má. S různým systémem na tom pracují i jiné automobilky, může jít o čipy nebo různé blokace. Pokud to budou mít jednou všechna auta, bude to pro podvodníky tak nákladné, že se to nevyplatí stáčet.

Lidovky.cz: Jak má zákazník předejít koupi „omlazeného auta“?
Když kupuji auto, měl bych si nechat ověřit, zda nemá stočené kilometry. Mnoho autobazarů má také certifikaci, nebo možnost ověření původu vozidla. Pokud auta nemají prověřený původ, nebo servisní knížku, tyto bazary je vetšinou odmítnou. Špatné bazary takové případy řeší komisním prodejem, obchod pouze zprostředkují a za vozidla neručí. Pokud autobazar nedokáže, že ke stočení nedošlo, tak doporučuji nekupovat.

Důležité je také dát si pozor na formulaci smlouvy. Pokud je v ní napsáno: „stav kilometrů“, ve skutečnosti nemusí jít o reálný stav tachometru. Pokud ale ve smlouvě stojí: „ujeté kilometry“, tak je to jasně dané a když se pak ukáže, že s tachometrem bylo manipulováno, můžu žádat náhradu, protože mi to autobazar garantoval.

Lidovky.cz: Mají přetáčení tachometrů na svědomí i samotné autobazary?
Bazary to v 80 procent samy neudělají. Většinou to funguje tak, že organizovaná skupina koupí auto, stočí ho, dá ho na technickou, přihlásí ho u nás a dá ho do bazaru. Auta přicházejí do Česka z východu i západu. U těch z východu je jistota, že jde o stočené tachometry, protože nemají doloženou historii, ze západu se původ částečně doložit dá, lépe se pak zjišťuje, zda byly kilometry stočeny.

Lidovky.cz: Kolik si podvodníci vydělají při přetáčení tachometru?
Od deseti tisíců až po statisíce korun na jednom vozidle, záleží o kolik stočí. U nás se bohužel v současné době dá stočit kdekoliv na počkání a za směšné peníze. Je to snadné jako si koupit rohlík v obchodě. Jedná se spíše o módní trend a běžnou praxi než o ojedinělý jev.

Jak se změní cena auta po přetočení tachometru

zdroj: ÚAMK

1. Škoda Octavia Combi II 2,0 TDI, výbava: Elegance, rok výroby: 2008, výkon: 103 kW
2. Škoda Fabia 1,9 SDi, výbava: Classic, rok výroby: 2005, výkon: 47 kW
3. Audi Allroad 2,5 TDI Quattro Tiptronic, rok výroby: 2005, výkon: 132 kW
4. Škoda Octavia II 1,6 TDI, výbava: Classic, rok výroby: 2011, výkon: 77 kW
5. VW Passat CC 2,0 TDI, výbava: 4x4 + DSG, rok výroby: 2010, výkon: 125 kW

AutoSkutečný stavPřetočený stavProdejní cena u skutečného stavuProdejní cena u přetočeného stavuRozdíl v ceněRozdíl v kilometrech
1.218 981118 981156 600 Kč190 600 Kč34 000 Kč100 000
2.272 007172 00757 100 Kč68 600 Kč11 500 Kč100 000
3.307 307207 307151 300 Kč176 000 Kč24 700 Kč100 000
4.113 47653 476210 000 Kč303 000 Kč93 000 Kč60 000
5.154 59454 594440 000 Kč570 000 Kč130 000 Kč100 000
Autor: Matěj Ludvík