Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Převzetí Alitalie vzbuzuje vášně

Česko

Představitelé italské vlády i opozice chtějí do hry o převzetí Alitalie vrátit italské zájemce

ŘÍM/PRAHA Možné převzetí upadající italské letecké společnosti Alitalia francouzsko-nizozemskou společností Air France-KLM se stalo novým předvolebním tématem na italské politické scéně. Ačkoliv mezi oběma aerolinkami ještě nedošlo ke konečné dohodě, ke které měla dopomoci včerejší schůzka šéfa Air France-KLM Jeana Cyrila Spinnetyho s odborářskými předáky Alitalie, přechod italské aerolinky pod francouzsko-nizozemská křídla jitří emoce ve vládnoucích i opozičních kruzích.

„I kdyby se firmy mezi sebou dohodly, pakliže budu zvolen, tak tuto transakci budu vetovat,“ prohlásil lídr opozice Silvio Berlusconi. Kromě souhlasu odborů Alitalie je přitom k převzetí aerolinky potřebný právě souhlas italské vlády. Berlusconi vyzval italské firmy, aby podaly opětovné nabídky na převzetí Alitalie. Jeho výzva přitom směřovala ke konsorciu firem vedených lokálním italským přepravcem AirOne.

V podobném duchu se vyjadřuje také odstupující premiér Romano Prodi. I on připustil, že nejlepším řešením z pohledu italské vlády by byla nabídka na převzetí ze strany italských subjektů. „Je zřejmé, že bychom uvítali nabídku ze strany italských firem. Problémem ale je, že taková nabídka se zatím neobjevila,“ uvedl Prodi. Hlavními požadavky na úspěšnou nabídku jsou podle Prodiho konkrétnost, finanční krytí a také plán na další rozvoj Alitalie. Právě nedostatky v těchto oblastech vedly podle Prodiho k odmítnutí nabídky AirOne na počátku letošního roku.

Šéf AirOne Carlo Toto prohlásil v reakci na přímé i nepřímé výzvy italských politiků, že AirOne je připravena podat novou nabídku na převzetí svého většího konkurenta Alitalia. Toto řekl, že firma s bankami jedná i nadále a pracuje na nové nabídce. „Měli jsme pro Alitalii dobrý projekt a stále ho máme,“ uvedl Toto v rozhovoru pro deník La Repubblica.

AirOne nyní podle Tota potřebuje tři týdny na to, aby mohl prozkoumat účetnictví Alitalie. Italský ministr hospodářství Tommaso PadoaSchioppa, který má prodej na starosti, i Berlusconiho rival na pozici premiéra Walter Veltroni shodně tvrdí, že pokud chce někdo podat novou nabídku, musí tak učinit hned, tedy v řádu dnů.

„Někdo si vybájil, že máme ještě čas, že jsou zde další zájemci a že máme alternativní řešení. Alitalia má kyslík na pár týdnů,“ řekl Padoa-Schioppa listu Financial Times. Veltroni Berlusconiho rovnou obvinil, že dělá jen politickou agitku a hraje na nacionalistickou notu.

Italská vláda má v Alitalii 49,9 procenta akcií. Alitalia nyní ztrácí asi milion eur denně a během několika měsíců jí mohou dojít peníze. Analytici leteckého průmyslu varují, aby váhání nad privatizací Alitalie neskončilo bankrotem společnosti, jak se stalo v obdobném případě v roce 2001 belgickému národnímu přepravci Sabeně.

O alianci jednají i Britové Námluvy Air France-KLM a Alitalie nejsou v současnosti jediným jednáním o vytváření nových koalic na světovém trhu aerolinek. V britském tisku zesílily spekulace o možném převzetí španělské Iberie národním přepravcem British Airways (BA) poté, co šéf BA Willie Walsh potvrdil, že společnost se Španěly vyjednává. V minulém týdnu přitom BA navýšily svůj podíl v Iberii o tři procenta na 13,15 procent. Welsh však přesto odmítl, že by převzetí Iberie bylo na pořadu těchto dní.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...