130 let

Při show létaly zakázané stroje

Česko

Na přehlídce CIAF 2010 se předvedly i větroně Blaník. Ty ale kvůli vyšetřování nehody nesmí do vzduchu

HRADEC KRÁLOVÉ / PRAHA Při leteckém dni CIAF 2010 minulý víkend na letišti v Hradci Králové to bylo jedno z nejpůsobivějších vystoupení. Jen co ztichl zvuk záchranářského vrtulníku, několikatisícový dav obrátil hlavu vzhůru a s údivem sledoval křehkou akrobacii větroňů L-13 Blaník ze slovenské skupiny Očovskí Bačovia.

Nadšení diváci po přistání tleskají, piloti se ale dostali na hranu zákona. Od neděle 5. září totiž začalo platit nařízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví, podle níž nesmí tyto letouny dočasně do vzduchu. „Agentura vydala zákaz provozu všech kluzáků typu L-13 a L-13A Blaník už ve večerních hodinách v pátek 3. září 2010 prostřednictvím svých webových stránek,“ potvrzuje Jitka Ungerová z Úřadu pro civilní letectví.

Důvodem je nehoda větroně stejného typu v Rakousku, při níž letos v červnu zemřeli oba muži v kokpitu. Blaníku se během letu odlomilo křídlo.

Pořadatelé hradecké letní přehlídky prý ale o nařízení nic netušili. „V neděli ráno, kdy jsme s vedoucím letového provozu vytvářeli plán na celý den, jsme nevěděli, že něco takového existuje,“ vzpomíná Tomáš Otruba z pořadatelské agentury. Dodává, že o zákazu se na letišti dozvěděli až odpoledne. Tedy v době, kdy akrobatická skupina Očovskí Bačovia ukončila své vystoupení a její bezmotorové kluzáky seděly na zemi.

***

SLAVNÝ KLUZÁK

* Bezmotorový L-13 Blaník a jeho další modifikace patří k nejúspěšnějším výrobkům domácího průmyslu. Stroje létají ve čtyřiceti zemích po celém světě.

* S vývojem se začalo v polovině padesátých let, první kusy vyletěly do vzduchu ještě před rokem 1960. Letounů s označením L-13 Blaník bylo vyrobeno více než 2600, pak vznikaly modernější modifikace. Maximální rychlost je 253 km/hod.

* Let kluzáku spočívá v tom, že jej motorové letadlo vytáhne ve vleku do výšky 600 až 800 metrů, větroň se pak odpojí a k letu využívá vzdušnou termiku. Český úřad pro civilní letectví se ale ve věci nebude angažovat, podle jeho mluvčí Jitky Ungerové záleží na postupech slovenských orgánů, kde byly stroje registrovány. Piloti odmítají styl, jakým se o nařízení dozvěděli „Pokud provozovatel nebo vlastník daného typu letadla neuposlechne příkazu, stroj ztrácí letovou způsobilost a jeho let může být v rozporu se zákonem o civilním letectví a podle toho může být i postihnut,“ úředně popisuje Ungerová. Očovskí Bačovia se tak vystavili možné pokutě od tři sta tisíc do pěti milionů korun. Čeští piloti větroňů však nejsou spokojeni s postupem, jak byli o zákazu létání informováni. „Bulletin uzemňující Blaníky byl vydán pouze v angličtině a náš Ústav pro civilní letectví odmítá udělat oficiální překlad do češtiny,“ reaguje člen rady Aeroklubu Slaný Pavel Pejšek. Další smrtelné nehody větroňů Zatímco nad Hradcem Králové probíhala velká letecká přehlídka, k jejímž vrcholům patřilo vystoupení slovenského Migu-29 a francouzské skupiny Breitling na strojích L-39 z Vodochod, u Slaného se v sobotu zřítil kluzák L-23 Superblaník. V troskách zahynul sedmnáctiletý chlapec, o třicet let staršího muže převezl vrtulník s těžkými zraněními do střešovické nemocnice. Na začátku července zemřel ruský pilot při mistrovství světa v bezmotorovém létání u slovenské Prievidzi.

Autor: