Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Při výuce sázíme hlavně na konzultace

Česko

Zvyšovat školné by byla sebevražda, říká Veronika Bartošová, ředitelka soukromého gymnázia a střední odborné školy Educanet

Jestliže v rodinách, které letos vyplňovaly pro své dítě přihlášku na střední školu, panuje před přijímacími zkouškami nervozita, ve školách to není o moc lepší. Důvody jsou ovšem rozdílné. Zatímco rodiče se obávají nepřijetí na zvolenou školu, mnozí ředitelé řeší paradoxně otázku, co dělat, když nebudou mít prvního září v lavicích dost žáků. Populační křivka patnáctiletých se totiž zhoupla dolů a několik let tam zůstane.

Veronika Bartošová má situaci o to horší, že vede soukromou školu, konkrétně pražské gymnázium a střední odbornou školu Educanet. A přesvědčujte rodiče, že mají poslat potomka někam, kde se platí školné, když mu svou bezplatnou náruč nabízejí i veřejné školy!

* LN Jak získáváte studenty?

Jediná možnost je nabízet něco výjimečného.

* LN Myslíte ve vybavení?

Nejde jen o vybavení. To už dneska mají na velmi dobré úrovni i veřejné školy. My sázíme na lepší komunikaci s klienty.

* LN Se studenty, či s jejich rodiči?

Se studenty i s rodiči tak, abychom vyhověli jejich potřebám.

* LN Berete i slabší žáky?

Snažíme se brát jen dobré žáky, jenomže někteří jsou dobří v něčem, a ne tak dobří v něčem jiném. Proto jsme zavedli systém konzultací.

* LN Něco jako doučování?

Neříkáme tomu doučování už proto, že konzultace jsou i pro studenty, kteří v něčem vynikají. Aby se rychleji rozvíjeli, aby se v rámci konzultací třeba připravovali na olympiády nebo aby mohli začít spolupracovat například se zahraniční školou. Jde o to, pracovat s každým tak, jak potřebuje. Může se taky stát, že žák nastoupí, v prvním ročníku prosperuje, a pak na něj dolehne puberta a začne třeba chodit za školu. Veřejné školy to často řeší vyhazovem, my se snažíme hledat jiné cesty. Snažíme se rodině, která se s touto situací setkává často poprvé, pomoci. Máme s tím prostě víc zkušeností, než mívá ona sama.

* LN Kolik máte studentů ve třídách?

Loni jsme brali 24 žáků do dvou tříd, jedné gymnaziální a jedné v oboru informační technologie. Z toho plyne, že máme ve třídě méně žáků, než je běžné na veřejných školách.

* LN Hlavně méně, než je na veřejných školách možné. Kolik jste měli loni přihlášených?

Celkem třicet.

* LN To není mnoho. Kolik se u vás platí školné?

Sedmadvacet tisíc korun ročně na denním studiu, sedmnáct na dálkovém.

* LN Kolik platí škola nájem?

Kolem půl milionu korun ročně.

* LN Soukromá střední škola ale není závislá jen na školném...

Jistě, od státu dostáváme peníze na počet žáků, z nichž hradíme platy učitelů včetně odvodů z mezd. Pomůcky nakupujeme většinou v rámci různých projektů.

* LN Zvyšujete školné?

To by byla sebevražda. Naopak, děti ze sociálně slabých rodin a dětských domovů přijmeme bez školného. Už máme čtyři žádosti. Av gymnaziálních třídách přispíváme studentům polovinu na iPad.

* LN Nemáte pocit, že k vám žáci chodí hlavně proto, že se nedostali třeba na zvolenou veřejnou školu?

K nám chodí většina studentů na osobní doporučení někoho, kdo už do naší školy chodí nebo chodil. Na obor informační technologie přicházejí uchazeči, pokud vím, rovnou k nám. Učíme programovací jazyk Java a odbornou angličtinu, což táhne. Na programování máme vynikajícího učitele. Každý ředitel přitom ví, že najít učitele, který chce a umí učit programování na střední škole, není vůbec snadné.

* LN Čím byste přilákala příští studenty nebo jejich rodiče?

Snažíme se u studentů rozvíjet to, co jim jde, a nenechávat je na pospas sobě samým, když jim něco nejde. Chceme, aby u nás dostávali nejen informace, ale aby se naučili pracovat způsobem, který je běžný například na dobrých anglosaských školách.

* LN To jest?

Dostanou třeba téma, dejme tomu Temelín, a zároveň seznam zdrojů, nejen českých, ale taky anglických nebo německých. Pak přijdou na řadu dvě etapy. V první se studenti sami rozhodnou, zda budou atomovou elektrárnu hájit (a udělají to), nebo zatracovat. Ve druhé etapě už není rozhodnutí na nich. Určíme jim roli obhájce či žalobce. Ať hledají argumenty a mezery v argumentaci. Považuju rozvíjení takových dovedností v moderní době za klíčové. Pro studenty bude přínosem, že chceme učit v angličtině také některé nejazykové předměty, ale i to, že budou učit seniory zacházet s počítačem. Naším hlavním cílem ale je bourat zažité představy o stresujícím a nezáživném školním prostředí.

Autor: