22. února 2016 15:28 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Přibývá škol integrujících žáky s handicapem. Navzdory chybějící systémové podpoře

Žáci základní školy (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Žáci základní školy (ilustrační foto). | foto: Lidové noviny

PRAHA Podíl škol integrujících děti s různými handicapy roste, uvedla na pondělní tiskové konferenci Česká školní inspekce. Od školního roku 2010/2011 se těchto dětí vzdělává více v běžných než ve speciálních školách. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal i jeho náměstek Ondřej Andrys upozornili na to, že zatím se toto vzdělávání ve školách uskutečňuje bez systémové podpory.

Andrys ve světle současných vzrušených diskusí o tom, co přinesou změny chystané od 1. září, uvedl, že situace na českých školách je lepší, než by se mohlo zdát. Právo na vzdělávání v běžné škole mají děti s různými handicapy od roku 2005.

Podíl škol integrujících žáky s různými problémy roste prakticky u všech druhů postižení. Největší zkušenosti mají běžné školy s vývojovými poruchami učení, alespoň jednoho takového žáka vzdělávají v aktuálním školním roce tři čtvrtiny z nich. Výrazně roste podíl škol integrujících žáky s vývojovými poruchami chování. Ve školním roce 2012/2013 jich byla třetina, letos je to více než polovina.

Řada škol má také zkušenosti s integrací dětí s lehkým mentálním postižením. V aktuálním školním roce jich je 24 procent, což znamená nárůst o 5,7 procentního bodu ve srovnání se školním rokem 2012/2013.

Školní inspekce se letos intenzivněji zaměřuje na to, jak si školy umějí poradit se společným vzděláváním. Zatím má k dispozici předběžné údaje za asi 230 základních škol.

„Naprostá většina škol, které jsme navštívili, je z pohledu rovného přístupu ke vzdělávání na standardní úrovni. Některé jsou dokonce na úrovni výborné. To v situaci, kdy neplatí podpůrná opatření a kdy jsou do vzdělávacího systému směřovány menší prostředky,“ uvedl Andrys.

ČTK