Andrys ve světle současných vzrušených diskusí o tom, co přinesou změny chystané od 1. září, uvedl, že situace na českých školách je lepší, než by se mohlo zdát. Právo na vzdělávání v běžné škole mají děti s různými handicapy od roku 2005.
Zeman podepsal zákon o žácích s postižením. Jejich začlenění dříve kritizoval |
Podíl škol integrujících žáky s různými problémy roste prakticky u všech druhů postižení. Největší zkušenosti mají běžné školy s vývojovými poruchami učení, alespoň jednoho takového žáka vzdělávají v aktuálním školním roce tři čtvrtiny z nich. Výrazně roste podíl škol integrujících žáky s vývojovými poruchami chování. Ve školním roce 2012/2013 jich byla třetina, letos je to více než polovina.
Řada škol má také zkušenosti s integrací dětí s lehkým mentálním postižením. V aktuálním školním roce jich je 24 procent, což znamená nárůst o 5,7 procentního bodu ve srovnání se školním rokem 2012/2013.
Dětem se musí postižení spolužáka pořádně vysvětlit, líčí učitelka inkluzi |
Školní inspekce se letos intenzivněji zaměřuje na to, jak si školy umějí poradit se společným vzděláváním. Zatím má k dispozici předběžné údaje za asi 230 základních škol.
„Naprostá většina škol, které jsme navštívili, je z pohledu rovného přístupu ke vzdělávání na standardní úrovni. Některé jsou dokonce na úrovni výborné. To v situaci, kdy neplatí podpůrná opatření a kdy jsou do vzdělávacího systému směřovány menší prostředky,“ uvedl Andrys.