Srovnávací zkoušky by měli nově skládat všichni páťáci a deváťáci. Ti, co by ve zkoušce neuspěli, se ale ničeho bát nemusí, na jejich postupu do dalšího ročníku test mít vliv nebude. Jeho výsledky budou sloužit hlavně školám a rodičům.
„Je zapotřebí jasně definovat standardy, které musí na konci páté a deváté třídy každé dítě zvládnout. Test pak ukáže, kolik procent dětí splnilo standardy. Vedle toho ale bude počet integrovaných dětí a to, jak se od první třídy ve výuce posunuly. A právě to bude přidaná hodnota školy,“ vysvětlil vyjednávač za věci veřejné Josef Dobeš.
To, jak škola s romskými dětmi pracuje, jak se jí daří je integrovat a začleňovat do kolektivu, pak bude její vizitkou a odrazem její práce. Podle těchto výsledků, které by měly být veřejně známé, by se v budoucnu mohli řídit i rodiče dětí, zda na takovou školu své dítě dají.
Tím ale plány budoucí vládnoucí koalice na integraci romských dětí do běžných škol nekončí. Novinkou by mělo být i to, že na všech školách by měl být dětský psycholog. Ten by měl s integrací dětí pomáhat.
Segregace stojí miliony
Kromě zavedení školného nebo spuštění státních maturit čeká na budoucího ministra či ministryni školství ještě jeden problém. Zajistit romským dětem rovný přístup ke vzdělání. Ten nyní ve většině případů nemají.
Ukázalo to nejen ministerské sčítání romských dětí v bývalý zvláštních školách, ale i kontrola České školní inspekce. Ministerstvo při sčítání zjistilo, že zatímco romských dětí chodí na tyto typy škol třicet procent, neromských jen dvě procenta. Do bývalých zvláštních škol by přitom měly chodit jen děti s lehkým mentálním postižením. To, že některé praktické školy vzdělávají zdravé romské děti jako lehce mentálně postižené, potvrdili i inspektoři.
Podle koalice Společně do školy, která sdružuje 15 nevládních organizací, stojí ale segregace romských dětí státní rozpočet velké peníze. „Náklady spojené s vysokou nezaměstnaností a nízkými platy sociálně vyloučených Romů dosahují podle zprávy Světové banky z roku 2009 nejméně 16 miliard korun ročně,“ řekl koordinátor koalice Jan Stejskal.
Koalice chce proto vyzvat novou vládu k tomu, aby si integraci romských dětí vzala za svou.
Chce po ní, aby schválila dvě vyhlášky, které nachystalo ministerstvo školství. Jedna definuje, jak má vypadat informovaný souhlas rodičů, který je zapotřebí při přeřazení dítěte do bývalé zvláštní školy. Dnes je totiž souhlas jen všeobecný, rodiče vůbec netuší, co přeřazení pro jejich dítě bude znamenat a jaké může přinést rizika. Souhlas by měl být nově i v romském jazyce.
Druhá zase pomůže školám získat peníze na vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí.
Koalice také chce, aby vláda zavedla povinnou roční předškolní docházku. Vyzve vládu i k tomu, aby zahájila velkou mediální kampaň, která by vedla k odstranění předsudků, které česká společnost vůči Romům má.
***
ROMOVÉ VE ŠKOLÁCH
* Ze šestnácti tisíc žáků
zvláštních škol nebylo u pěti
tisíc diagnostikováno lehké
mentální postižení, bez kterého
ale dítě do zvláštní školy nesmí
být umístěno.
* Ve většině případů chodí do
zvláštních škol romské děti.
V Ústeckém kraji je to 53 %
v Karlovarském 49 %
a v Libereckém 42 %
* Ombudsman Otakar Motejl letos
v dubnu řekl, že „neexistuje
oprávněný rozlišující důvod,
kterým by bylo možno
odůvodnit nepřiměřeně
vysoké procento romských
dětí doporučených ke
vzdělávání do základní školy
praktické“.