130 let

Připravme se na novou krizi

Česko

Nová krize přijde do osmi let znovu, proto se musíme připravovat již nyní, tvrdí viceprezident německé hodinářské firmy Glashütte Dieter Pachner.

* LN Nejčastěji skloňovaným slovem ve světě byznysu byla i v loňském roce „krize“. Letos by již mělo hospodářství opět růst. Jaké poučení jste si z recese vzali?

Po pravdě řečeno, ohlédnutí za minulým rokem je pro nás velmi příjemné. Z pohledu hodinářské skupiny Swatch Group totiž šlo o jeden z historicky nejlepších roků.

* LN Znamená to, že trh s hodinkami, resp. s luxusním zbožím, krize nepostihla?

Negativní dopady na tento trh byly v porovnání s ostatními sektory opravdu mírné. Navíc ne všechny trhy zažívaly propad. Například Čína nebo Hong-Kong neustále rostly a pomohly nám kompenzovat nižší poptávku na ostatních trzích. Tyto trhy mají takový potenciál, že pro mnohé sektory a společnosti představují pojistku pro případ negativního vývoje ve světové ekonomice. V Glashütte nyní máme zakázky na 6-8 měsíců dopředu.

* LN Takže poučením z krize je to, že je výhodné více se orientovat na východoasijské trhy?

Je to o distribučních kanálech. Uvědomili jsme si, že musíme více investovat do distribučních kanálů a spoléhat se více sami na sebe, resp. na vlastní butiky. Někteří obchodní partneři totiž podléhají nervozitě panující na trhu. Někdy méně znamená více. Je lepší spolupracovat s menším množstvím obchodních partnerů, kteří však mají silné finanční zázemí a zprávy o krizi je nerozhází. Takovou distribuční síť musíme budovat již nyní, protože je jen otázka času, než přijde nová krize. Může to trvat dva roky, nebo třeba pět let, ale nová krize přijde znovu, a my musíme být připraveni.

* LN Méně znamená někdy více... znamená to, že strategie na maximální expanze na co nejvíce trhů a do co možná nejvíce distribučních kanálů, kterou mnohé firmy vyznávaly, byla chybná?

Když se podívám celkově na sektor luxusního zboží, skutečně si myslím, že expanze prodejních míst byla až přehnaná. Obchody Prada, Gucci, Glashütte, Omega nebo Rolex byly prakticky v každé destinaci. A to podle mě není správné. Měli bychom být do budoucna defenzivnější a při tvorbě distribučních kanálů zohledňovat dlouhodobý potenciál jednotlivých trhů před vidinou dosažení rychlého, ale pouze krátkodobého zisku. Protože právě obchodníci, kteří se orientovali na rychlý zisk, začínali v krizi panikařit jako první.

* LN To je tedy poučení pro výrobce. Neobáváte se ale poučení, které si z krize mohli odnést vaši zákazníci?

Co máte na mysli?

* LN Například to, že mnoho lidí si žilo nad poměry a měli by být v útratách obezřetnější. Výdaje na luxusní zboží jsou jednou z oblastí, která k úsporám přímo vybízí...

To je pravda. Ale lidé si také uvědomili, že mnohé z nich krize až tolik nepoznamenala. Možná omezili na půl roku výdaje, ale pak zjistili, že se jich krize nedotkla a oni si mohou dovolit utrácet. Navíc mnoho lidí krize přiměla investovat do skutečných hodnot, a tím trh s luxusním zbožím podpořili. Navíc tím podpořili prasknutí marketingové bubliny, která vydávala za luxusní i to zboží, které skutečnou hodnotu nemá a nemělo.

* LN Zmiňujete prasknutí marketingové bubliny. Není ale na trhu s luxusním zbožím i bublina cenová v podobě předražených výrobků, která dříve či později musí také prasknout?

To je skutečně možné. Když se kolem sebe podívám, také se táži, jestli kromě marketingové bubliny nemáme na trhu i bublinu cenovou. Je zřejmé, že kupující začnou ještě více zohledňovat, zdali cena skutečně odpovídá hodnotě daného výrobku. Nelze ale předpokládat, že ceny půjdou plošně dolů.

* LN Luxusní zboží si zachovává svoji exkluzivitu i díky tomu, že jeho ceny jsou vysoké, a zboží je tudíž hůře dostupné. Přesto, přiměla vás krize snižovat ceny?

Ne. Je ale pravda, že nedošlo k žádnému zdražování, a ceny tak byly v podstatě zmrazeny. Také jsme začali klást větší důraz na levnější modely, které jsou přístupné širšímu okruhu zákazníků. Chceme získat mladé zákazníky, kteří zatím nejsou tak zámožní, aby mohli investovat do nejdražších modelů hodinek.

* LN Jaká je nejlevnější cena hodinek Glashütte?

Základní modely se prodávají za ceny kolem pěti tisíc euro.

* LN Říkáte, že vaše výrobní kapacity jsou zahlceny objednávkami na osm měsíců dopředu. To ale nesvědčí o tom, že lidé si vzali z krize poučení, že by měli své výdaje omezovat a uskromňovat se...

Vím, kam míříte. Skutečně narůstá počet lidí, kteří nechtějí veřejně prezentovat, že i v současné době vynakládají nemalé peníze na luxusní značky. Dokážu si představit, že pokles může postihnout luxusní značky zaměřující se na velké masy zákazníků. Mám na mysli značky typu Louis Vuitton, Rolex, Omega. Značky jako Glashütte se neorientují na masy, ale spíše na znalé zákazníky, kteří nemají zájem vydávat tyto výrobky na odiv veřejnosti a dokazovat svoje bohatství.

* LN Hovoříte o exkluzivitě značky Glashütte. Hodinky Glashütte ale v minulosti exkluzivní rozhodně nebyly. V bývalé Německé demokratické republice byly v 50. a 60. letech minulého století určeny dělnické třídě. Jak obtížné bylo vybudovat z tohoto hodinářského „Trabanta“ hodinářské „Porsche"?

Ta změna byla skutečně obrovská. K prosazení mezi tradiční švýcarské značky nám napomohla i móda quartzových hodinek v 70. a 80. letech minulého století, která výrazně přibrzdila tradiční zavedené hodinářské značky. Začátky budování Glashütte jako luxusní značky v polovině 90. let byly ale i tak nesmírně obtížné. Přece jen jsme měli oproti tradičním luxusním značkám značné zpoždění. Navíc jsme v té době neměli v zádech Swatch Group ani jiného dalšího investora.

* LN Říkáte, že změna byla obrovská. Co se změnilo více - kvalita hodinek Glashütte, nebo jejich cena?

Kvalitativně se hodinky Glashütte vyráběné v NDR nedají s těmi dnešními srovnávat. Materiály, ze kterých hodinky vyrábíme, jsou dnes zcela odlišné, a komplikovanější jsou transmisní mechanismy strojků, které do současných hodinek vkládáme.

* LN V současnosti sklízí úspěchy retro modely, které připomínají doby minulé. Úspěch s nimi slaví výrobci hodinek, obuvi, oděvů a další. Není vzhledem ke svému dřívějšímu profilu značka Glashütte v tomto segmentu znevýhodněna?

Nikoliv. I my jsme uvedli na trh retro kolekci připomínající modely ze 60. let minulého století. Sklidila mezi zákazníky velký úspěch. Samozřejmě se jedná pouze o designovou podobu, jinak tyto modely mají v sobě zabudované moderní strojky a i jejich ceny jsou oproti minulosti neporovnatelné. Retro kolekci plánujeme uvést na trh i letos. Retro styl je totiž skutečně v módě a my nemůžeme zůstat pozadu.

* LN Retro styl je sice v oblibě, vzpomínky na minulost ale zejména v tomto regionu příliš růžové nejsou. Jaká je poptávka po původem „východoněmeckých dělnických hodinkách“ v Česku?

Nemyslím si, že vzpomínky na minulost jsou problémem. Jde spíše o to, že lidé v tomto regionu až donedávna nedisponovali velkými penězi. Poté, co první „velké“ peníze nabyli, mnoho z nich vycítilo potřebu své bohatství dát veřejně na odiv. A pro tento účel není značka Glashütte úplně ta pravá. Jenže tento přístup se postupně mění. Stále více lidí se začíná přiklánět k méně masovým, ale o to exkluzivnějším značkám. Když se usazují v letadle v obchodní třídě, chtějí mít na ruce sice drahé hodinky, ale přesto odlišné od svých sousedů.

* LN V Česku prodáváte hodinky Glashütte prostřednictvím hodinářství Bechyně, které se specializuje převážně na distribuci hodinek Rolex. Neuvažujete v souvislosti s výše zmíněným záměrem vybudovat vlastní síť obchodů s otevřením samostatné prodejny Glashütte v Česku?

Rozhodli jsme se pro spolupráci s hodinářstvím Bechyně, protože má velmi dobrou reputaci. Určitě ale budeme spolupracovat na dalším zviditelnění značky Glashütte.

* LN Na úvod jste zmínil velký potenciál čínského trhu. Výrobci luxusního zboží, a zejména hodináři, na rozdíl od ostatních sektorů výrobu do Asie nepřemisťují. Dočkáme se toho?

Není to reálné. Nepodařilo by se udržet patřičnou kvalitu. V současných podmínkách je nemyslitelné, aby výroba skutečně luxusních hodinek probíhala v Číně.

***

Manažer - hodinář

DIETER PACHNER Národností Rakušan, viceprezident pro obchod německé hodinářské firmy Glashütte. Vyučil se hodinářem. Obchodovat s hodinkami začal v hodinářské firmě Swatch Group. Od roku 2002 působí ve společnosti Glashütte. Původně byl zodpovědný za řízení prodeje v Rakousku, Švýcarsku a v zemích východní Evropy.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás