Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Příště to přehodnotím, říká o sešlosti nad husou šéf informatiky

Česko

  5:00
PRAHA - Byl jedním z těch, kteří se na svatomartinském setkání s IT byznysmeny řadili mezi zástupce státní správy. Ředitel odboru informatiky na ministerstvu průmyslu a obchodu Miloslav Marčan tvrdí, že se akce zúčastnil kvůli novinkám v oboru. V rozhovoru pro Lidovky.cz ale řekl, že příště účast na podobné akci více promyslí.

Na husu přišel i Miloslav Marčan, ředitel odboru informatiky Ministerstva průmyslu a obchodu. foto: Richard Cortés

Lidovky.cz  Dopoledne golf, večer setkání u svatomartinské husy na talíři. Mezi účastníky poslankyně, státní úředníci a k tomu zástupci soukromých IT firem, které akci sponzorovaly. Nemyslíte, že právě na takových akcích vznikají zárodky klientelismu ve státní správě?
Žádného golfu jsem se nezúčastnil a na večerní akci jsem šel jenom proto, že to právě žádný sponzor neorganizoval. Byla to nějaká agentura, takže se tam nedělo nic špatného. Vystupovali tam zástupci na úrovni náměstků nebo vedoucích různých IT společností, kteří odpovídali na otázky a provázela to diskuze. To je těžký. Kde jinde se mám dozvědět názory třeba paní poslankyně, k e-governmentu, názory šéfa IT firmy Datard ohledně slučování a rozdělování firmy a vlivy na toto spojení?

K TÉMATU:

Lidovky.cz  Vy říkáte žádní sponzoři. Akci ale financovala řada IT společností, což bylo uvedeno i na velké ceduli umístěné v restauraci. Huawei, Deloitte a další. Agentura akci organizovala.
S většinou z těch společností ale nemáme žádný vztah. Ani s Huawei, ani s... Deloitte jako velká organizace určitě něco s ministerstvem průmyslu v minulosti měla, ale já si nejsem vědom, že bych s Deloitte něco objednával nebo neobjednával.

Lidovky.cz  Jak jste se o akci dozvěděl?
Dostal jsem od organizátorů pozvání. O sponzoringu tam nebylo vůbec nic. Byl tam jen program, že vystoupí zástupci organizací a budou mluvit o tom, jaký mají náhled na e-government či na různé provozní věci spojené s IT. Byly tam asi čtyři osoby, každá měla nějaké otázky, na které odpovídala, a byla okolo toho diskuze.

Lidovky.cz  Vylučujete, že by se tam zástupci soukromého IT sektoru snažili podbízet lidem ze státní správy?
Já jsem si nevšiml, že by tam jakákoli společnost nabízela jakýkoli produkt. Jakým způsobem bychom se ale tedy podle vás měli o novinkách dozvídat? Kdyby se mi ty společnosti objednaly na ministerstvo a snažily se mi tu představit své produkty, to by bylo také špatně? 

Pozvánka na setkání úředníků, politiků a podnikatelů z oblasti IT.
Pozvánka na setkání úředníků, politiků a podnikatelů z oblasti IT.
Poslankyně Věra Kovářová mluví na setkání politiků, úředníků a podnikatelů na...
Večerní setkání politiků, úředníků a podnikatelů se odehrálo za zavřenými...

Lidovky.cz  To lze považovat za jednání v transparentním prostředí, za které lze ale asi těžko považovat golfové hřiště a restauraci, kde se servíruje alkohol a svatomartinská husa na účet sponzorů. 
Asi ten úhel pohledu chápu a asi budu muset příště tyto akce přehodnotit. V době, kdy jsem přijímal pozvání, mě toto spojení nenapadlo. Nicméně když si vezmete, kolik se koná konferencí a seminářů, řadu z nich pořádají samy firmy a propagují jen konkrétně své produkty... Jak se máme dozvědět, jaké produkty jsou na trhu, aby když se hledá nějaké řešení, jsme byli schopni říct, co je reálné a co ne? Jak máme získávat informace, aby to bylo takzvaně čisté?

Lidovky.cz  Mluvili jsme třeba o konferencích, kam se zve primárně za informacemi, nikoli na svatomartinskou husu.
Na konferencích je ale také nějaké občerstvení, chlebíček apod.

Lidovky.cz  Ano, ale v pozvánce nestojí: Přijďte na svatomartinskou husu. Zve se na vystoupení hostů a jejich příspěvky.
Tady byli také hosté, kteří hovořili na nějaké téma. Ano, je to tenká linie a mě tento úhel pohledu nenapadl, to přiznávám. Já většinou na tyto akce nechodím. Dopolední odmítám a večerní taky většinou odmítám, až na výjimky, tady byli zajímaví hosté a zazněly zajímavé informace.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!