130 let
Na novém úseku si řízení vyzkoušel i primátor Pavel Bém.

Na novém úseku si řízení vyzkoušel i primátor Pavel Bém. | foto: Lidové noviny

„Příští zastávka – Radlická“

Česko
  •   12:43
PRAHA - Historické tramvaje a jazzové rytmy – to včera provázelo slavnostní otevření nové pražské tramvajové tratě v Praze 5 – Radlicích. Pražané její tři zastávky (Radlická, Radlická-škola a Laurová) mohou už ode dneška plně využívat. Aproč zrovna takto historicky laděné zahájení? Tramvaj do Radlic už totiž kdysi jezdila – a právě tyto staré tramvaje ji ještě „pamatují“.
Úsek ze Smíchova do Radlic byl postaven před 81 lety jako odbočka tratě z roku 1913 k usedlosti Koulka. Závěrečný úsek v Radlicích od Laurové k radlické škole byl dokonce jednokolejný, protože tehdy byla v těchto místech Radlická ulice velmi úzká. Před radlickou školou končily tramvaje na koncové smyčce až do roku 1983. Koleje ale záhy ustoupily automobilové dopravě.

„Nová tramvajová trať měří více než jeden kilometr.  Zhruba půlka je nová a celá druhá půlka je opravená,“ popsal primátor hlavního města Pavel Bém. Tramvaj usnadní cestování nejen na metro Anděl, ale nově také na stanici metra Radlická. „Bývalá obec Radlice byla negativně zasažena administrativním rozhodnutím bývalého režimu a teprve nyní se městská část dočká kvalitního tramvajového spojení s městem,“ doplnil ještě Bém.

Nová tramvajová trať je nyní vedena středem Radlické ulice ze stávající konečné zastávky Laurová ke stanici metra Radlická, kde je ukončena tramvajovou smyčkou. Podle starosty Prahy 5 Milana Jančíka už teď této lokalitě chybí jen úleva od automobilové dopravy. „Pane primátore, mám ještě jednu jedinou věc a pak už budu hodný, jak se říká. Je tu potřeba radlická radiála, aby všechna auta nejezdila po Radlické,“ řekl na včerejším zahájení Jančík.

Tato trať je kromě své „novoty“ zvláštní ještě svou tichostí. Patří dokonce k těm nejtišším v celé Praze. Na její výstavbu byly totiž použity moderní technologie pro tlumení hluku kolejí. Tramvajové těleso tu má pružné uchycení kolejnic. Toto opatření snižuje vibrace a tím i následně vznikající hluk. O další ztišení provozu se starají tlumicí pryžové rohože. Ty jsou použity také pod štěrkem, ve kterém jsou pražce. Kde to šlo, vyrostly navíc nové protihlukové zábrany.

Celkové náklady na výstavbu tratě se vyšplhaly na 510 milionů korun. Stavěla se přibližně rok, což působilo komplikace v Radlické ulici, kudy denně projedou stovky aut. V tomto úseku bude ode dneška jezdit tramvaj číslo sedm. Ta pojede z Anděla přes Na Knížecí, Křížovou, Braunovou a dál na Radlickou.

Autor: Michaela Poláková
  • Vybrali jsme pro Vás