Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přiznání majetku? Zbytečné lejstro

Česko

ÚHEL POHLEDU

Jak se postavit k faktu, že musím do konce června sepsat majetkové přiznání? Třeba takhle. Když jsem se před pěti lety stala ředitelkou gymnázia, doufala jsem, že budu mít šanci vnést do školy alespoň část ze svých představ o tom, jak má vypadat moderní vzdělávací instituce. To vyžaduje dostatek času na práci s učiteli, žáky, rodiči i partnery školy. Úředním přípisem nelze přikázat, aby někdo přijal představy nadřízeného, ve škole je potřeba vést osobní rozhovory, vyjasňovat si názory a společně přemýšlet o nových situacích. S přibývající zkušeností mohu ovšem s malou nadsázkou tvrdit, že v českých školách není nejdůležitější člověk, ale lejstro.

Pokračování na straně 12

Dokončení ze strany 1

Ředitel školy si musí udělat čas na svoje lidi tím, že odsune hromady úředních dokumentů, tabulek a žádostí a kličkuje mezi termíny stanovenými zákonem, ministerstvem, zřizovatelem, grantovými komisemi a kontrolními orgány.

Povodeň papírů Letošní rok je pro ředitele škol dalším důkazem toho, že pánem situace není on jako statutární orgán, ale zákonodárci a úředníci, kteří vždycky přijdou na něco nového, co školám zkomplikuje práci. Hlavním legislativním a administrativním dobrodružstvím je v současné době realizace nového modelu přijímacího řízení, který přinesl do škol povodeň papírů, jejíž následky odstraňují ředitelé a jejich nemnoho administrativních pracovníků už několik měsíců.

Nebráním se práci navíc pro děti a učitele, ale činnost spojená s možností podat tři přihlášky na střední školu je pouze, jak se zdá, přikrmováním úředního šimla. Další napínavou hrou je příprava státní maturity; čekání na novou maturitní vyhlášku ještě neskončilo, ale školy se s novou realitou zase budou muset vyrovnat, a to bez pomoci personální i finanční.

Před nedávnem jsme pobaveně přijali informaci o tom, že podle novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nemůže obecní či krajská škola přijmout dar bez souhlasu zřizovatele. V praxi to vypadá tak, že nejprve pracně sháníme někoho, kdo je škole ochoten pomoci, abychom mohli pořídit něco navíc pro žáky (příspěvek na učební pomůcky, který škola dostává od státu, je 600 Kč ročně na jednoho žáka). Pak se vstřícnému dárci musíme omluvit, že se nejprve zeptáme, jestli dar můžeme přijmout, a po půlroční proceduře, když máme konečně souhlas zřizovatele, můžeme podepsat darovací smlouvu.

Formální práce nezabíjí, ale ubíjí Další z administrativních radostí je povinnost ředitelů vyplývající ze zákona o střetu zájmů. Prý omylem se dostali ředitelé škol do soupisu osob, které musejí do konce června podat majetkové přiznání. Poslanecká sněmovna loni osvobodila soudce a státní zástupce, letos to vypadalo, že budeme této povinnosti zbaveni i my ředitelé škol. Sněmovna však projednání novely zákona odkládá již od listopadu, a tak máme o další papírovou povinnost víc.

Samozřejmě, hodinka práce nikoho nezabije, ale je to práce formální a českému školství nikterak nepomůže. Majetek ředitelů škol jistě není závratný, neboť jejich příjmy nejsou srovnatelné s průměrným manažerským platem ani s příjmy jiných veřejných činitelů, výběrová řízení na veřejnou zakázku organizujeme pod vedením a kontrolou zřizovatele a hospodaření škol rovněž pravidelně kontroluje zřizovatel. Znám spoustu ředitelů škol, kteří do své školy přinášejí kromě osobního nasazení i vlastní finance, místo aby si odnášeli domů něco, co jim nepatří.

Přeji si, aby se česká škola stala pružnou, tvořivou a podnětnou institucí, která bude nabízet služby na profesionální úrovni. Jsem přesvědčena o tom, že o budoucnosti naší společnosti se mimo jiné rozhoduje i ve školách, neboť mladí lidé jsou jedním z našich největších bohatství. Zároveň vím, že výchova se nezlepší tím, že další úředníci budou číst a archivovat další a další písemnosti, které budou školy a jejich ředitelé produkovat. Naše děti potřebují čas a soustředění vychovatelů, koncepční práci ředitelů a lidskost, jejíž hodnotu nelze přiznat na žádném úřadě.

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

***

Výchova se nezlepší tím, že další úředníci budou číst a archivovat další a další písemnosti, které budou školy a jejich ředitelé produkovat

O autorovi| Jitka Kmentová, ředitelka Gymnázia Na Zatlance v Praze 5

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...