Souvisí to s nynějšími dohady kolem zamýšleného zrušení pražského Masarykova nádraží. Právě tam by totiž modernizovaná trať měla v Praze končit.
Masarykovo nádraží má být v budoucnu nahrazeno luxusními byty a nákupním centrem. Radní města už souhlasili se změnou územního plánu, jež by to umožnila. V tuto chvíli je proto jasná pouze část trasy, a to z Kladna do pražské stanice Bubny. „Celý projekt to paralyzuje,“ připustil děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který zpracoval studii porovnávající čtyři varianty spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Jako nejlepší a nejméně rizikovou vybral tu, s níž se nyní počítá - trať vedoucí ve stopě historické buštěhradské dráhy, s údajně logickým zakončením na Masarykově nádraží.
Podle této studie zpracovala Správa železniční dopravní cesty variantu, která by prozatím končila u Negrelliho viaduktu. Další pokračování by se dalo určit v budoucnu. Podle Anny Kodysové ze železniční správy však ministerstvo dopravy v uplynulých dnech projekt vrátilo zpět.
Ten přitom nevznikal snadno, diskutovalo se o něm šestnáct let. Letos na jaře se konečně všechny zúčastněné strany dohodly a bylo podepsáno vládní memorandum. To se zakončením na Masarykově nádraží, minimálně v první fázi, počítá. Pražský primátor Pavel Bém i středočeský hejtman Petr Bendl rozhodnutí kvitovali jako velký den pro Pražany i Středočechy.
Proti tomu se ale ostře postavila Praha 1, s níž záměr nikdo nekonzultoval. První městská část chce konečnou stanici na Hlavním nádraží. „Odmítli jsem plánovanou variantu železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem v té podobě, jak ji navrhla Správa železniční dopravní cesty. Požadujeme po státu, respektive po ministerstvu dopravy, aby z Hlavního nádraží učinil strategický dopravní uzel,“ sdělil radní pro územní rozvoj Prahy 1 Filip Dvořák. Pokud by trať nekončila v centru, ztrácí podle dopravních expertů atraktivitu a snižuje hodnotu letiště. Očekávané roční výnosy trati by se prý pak propadly o třetinu.
***
Plánovaná rychlodráha
Jedná se o modernizaci celostátní trati č. 120 v úseku Praha - Kladno včetně odbočky na letiště Ruzyně.
termín stavby:
má se začít v roce 2010.
První vlak vyjede v roce 2013 nebo 2014.
investice: přibližně 28 miliard korun, další náklady si vyžádá vozový park
počet zastávek: 11