Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) publikovala letošní vydání své knihy Education at a Glance. Jako každý rok přináší tato publikace spoustu indikátorů, a hlavně porovnání hodnot těchto statistik pro různé členské země.
Jedním z indikátorů, které jsou z pohledu Česka nejzajímavější (a rovnou dodejme, že nejsmutnější), je podíl průměrného platu učitele a průměrného platu všech vysokoškoláků v dané ekonomice.
Tento poměr ukazuje, o co lépe by se průměrný učitel mohl mít, kdyby si vybral jiné povolání, kde je potřebné vysokoškolské vzdělání. I letos, stejně jako v minulých letech, se Česko objevuje na úplném chvostu všech srovnávaných zemí.
Český výsledek 64 procent značí, že průměrný český učitel si nevydělá ani dvě třetiny toho, co si vydělá průměrný český vysokoškolák.
Učitel = idealista?
Pak se nelze divit, že skutečné osobnosti s rozhledem a s inspirativním myšlením se stávají učiteli obvykle jen v případě, že jsou zároveň velmi obětavými idealisty.
Učitelé chybí?Ve školách pracuje zhruba 150 tisíc učitelů, přičemž jich ale ještě šest tisíc chybí, vyplývá z mimořádného průzkumu Ministerstva školství, který si nechalo vypracovat v lednu a únoru 2019. V příštím roce by nedostatek učitelů mohl vzrůst skoro na dvojnásobek. |
Dlouhodobé úspory na platech českých učitelů jsou na jedné straně jedním ze zdrojů nízkého zadlužení českého státu.
Na druhé straně jsou ale také jedním z faktorů podinvestovanosti české ekonomiky. Analýza ukázala kumulativní skrytý dluh na učitelských platech ve výši závratných cca 500 miliard korun.
Nízká kvalita výuky
Tato podinvestovanost českého školství se Česku mstí a do budoucna bude mstít zbytečně nízkou kvalitou výuky, míní experti.
A následně nízkou produktivitou české populace. Podobně jako produktivitu české ekonomiky snižuje třeba nedostatečná kapacita datových sítí nebo neefektivní státní správa.
Relativní výše platů českých učitelů sice v posledních letech roste, tempo tohoto zvyšování je však velmi pomalé.