Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Proč neumíme prodat Josefa Čapka venku

Česko

Skicář

Josef Čapek se vzpírá různým škatulkám, které vytvořili odborníci. Vždy, vlastně už od dětských let, zaujímal pozici zvláštní, těžko zařaditelné osobnosti. S odstupem však můžeme ocenit přirozenost jeho malířského vývoje, která souvisela i s jeho etikou a poctivostí přístupu k čemukoliv, čím se zabýval.

Dnes Čapek patří mezi umělce, kteří jsou stále víc oceňováni. To se projevuje nejen v neustávajícím zájmu veřejnosti, v nových a nových přístupech odborníků, ale také v neustálém růstu cen jeho obrazů.

Na jeho příkladu se ukazuje, že lidské postoje se nakonec (i když ne u každého) promítnou do kvality uměleckého díla. Čapek byl natolik originální, že ho nedokázaly zlomit a pohltit ani ty nejsilnější vlivy. Když se přiklonil ke kubismu, tak mu dokázal vtisknout značně osobitou tvář.

To se kromě Kubišty a Gutfreunda nepodařilo žádnému z českých kubistických malířů a sochařů. Někteří se totiž ke svým vzorům přimkli tak výrazně, že jejich tvorba byla od nich takřka k nerozeznání. Čapek kubistické tvarosloví zjednodušil, zároveň vyšel z lidového umění a dospěl k typické, značně výrazné barevnosti.

Stejně působivá je i jeho sociálně laděná malba či grafika, kde ztvárňoval své motivy se stejnou upřímností. Možná není až tak silná malířova pozdní tvorba třicátých let, ve které vyjadřoval své obavy z příštího vývoje, ale i tam zůstal malíř svůj a jeho rukopis se okamžitě pozná.

Určitě stojí za to čas od času připravit skutečně obsáhlou výstavu některé z výrazných osobností, jako jsou Lada, Zrzavý, Gutfreund, Kupka či Špála. Znovu si tak uvědomíme, jak silné je české moderní umění, i když se stejně jako umění dalších malých evropských národů těžko prosazuje v konkurenci dominantní francouzské, německé nebo ruské avantgardy. Je jenom škoda, že se víc nesnažíme předvést jeho nepopiratelné hodnoty v mezinárodním kontextu. Na rozdíl od jiných oblastí se totiž ani za minulé, ani za současné výtvarné umění nemusíme stydět. Jen ho neumíme dost dobře „prodat“.

Autor: