Programová zrada, selhání. Na Sobotku se snáší od českých politiků kritika

Evropa

14:46
PRAHA - Premiér Bohuslav Sobotka podle opoziční ODS selhal, když se ani nepokusil na summitu EU otevřít otázku zavedení povinných kvót na přerozdělování uprchlíků. Novinářům to ve čtvrtek řekl místopředseda strany a europoslanec Jan Zahradil.

Český premiér Bohuslav Sobotka v Bruselu. foto: ČTK

V souladu s mandátem od Sněmovny by podle Zahradila měla vláda využít všech právních i politických prostředků, aby rozhodnutí ministrů vnitra o povinných kvótách bylo zrušeno.

Sobotka se podle něj na summitu nepokusil opatření týkající se kvót zpochybnit, „srazil paty a držel ústa“. Vláda by se podle Zahradila ale měla připojit ke slovenskému návrhu napadnout povinné kvóty u soudu. Europoslanec uvedl, že úterní většinové rozhodnutí ministrů vnitra zemí EU o kvótách není legislativním aktem a Česko by za jeho neplnění nemohlo být Evropskou komisí sankcionováno.

‚Dostáváme z EU miliardy.‘ Česko se nebude proti kvótám bránit soudně

Europoslanec považuje toto rozhodnutí za nebezpečný precedens pro další budoucí rozhodnutí, která by se týkala suverenity ČR. ODS v této souvislosti dnes zprovoznila web neKvótám.cz, který chce využít i k debatě nad dalším postavením a fungováním ČR v rámci EU. Podle Zahradila je centralistický model fungování EU přežitý a jsou na čase jeho změny například podle britských reformních návrhů.

Šéf KSČM Filip označil to označil za programovou zradu. Za týden by to mohla řešit Sněmovna.

Společná pohraniční stráž

Česká republika je podle Bohuslava Sobotky připravena podílet se na vytvoření případné společné evropské pohraniční stráže, která by chránila vnější schengenskou hranici. Sobotka to ve čtvrtek řekl novinářům při návštěvě hradecké univerzity. O společné pohraniční stráži se podle premiéra jednalo na středečním summitu lídrů EU v Bruselu k problému migrace.

‚Německo ukazuje aroganci moci.‘ Slovenský tisk kritizuje schválení kvót

„Myšlenku společné pohraniční stráže jsem včera na jednání podpořil. A nebyl jsem sám,“ řekl premiér. Česká republika by podle něj byla schopná vyslat do společné stráže vojáky či policisty. S konkrétními iniciativami ohledně vzniku společné pohraniční stráže by podle premiéra měla přijít Evropská komise.

Myšlenku společné pohraniční stráže označil za důležitou věc. „Ukazuje se, že řada zemí buď není ochotná nebo není schopná zajistit ochranu vnější schengenské hranice a společná evropská služba takovéto ochrany hranic by byla na místě,“ dodal předseda vlády. Osobně není přesvědčen o tom, že Řecko je schopné ochranu vnější schengenské hranice zajistit.

Můžeme zadržovat?

Nejvyšší správní soud podal k Soudnímu dvoru EU takzvanou předběžnou otázku. Ta by měla vyjasnit oprávněnost zajišťování migrantů za situace, kdy české právo nedefinuje kritéria „vážného nebezpečí útěku“. Konkrétně jde o cizince, kteří mají být podle dublinských nařízení přemístěni do jiného státu unie k posouzení jejich žádosti o azyl. Zdali a za jakých podmínek může Česko uprchlíky zadržovat. O předběžné otázce informovala mluvčí NSS Sylva Dostálová.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...