Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Školy ve vyloučených lokalitách vedou děti k lepšímu životu i pohádkami

  9:11
Primární prevence a rozvoj čtenářské gramotnosti jsou hlavní cíle multimediálního vzdělávacího projektu Pohádky pro lepší začátky, který je určen žákům mateřských a základních škol ve vyloučených lokalitách regionu. V Karlovarském kraji se do něj zapojily téměř tři desítky škol.
Fotogalerie4

Do letošního prvního ročníku projektu Pohádky pro lepší začátky se zapojilo na tři tisíce dětí z mateřských a základních škol v Karlovarském kraji. | foto: archiv spolku Čtení děti změní

Na pozadí srozumitelných pohádkových příběhů spisovatele Petra Březiny autoři projektu dětem představují různorodé situace a problémy. A zároveň jim nabízejí přirozenou pohádkovou formou nejvhodnější řešení. Na závěr nechybí ani poučení.

„Zkušenosti máme ty nejlepší. Projekt se líbí jak dětem, tak pedagogům. Protože jsme základní škola a mateřská škola, využíváme jej i při práci s těmi nejmenšími,“ řekla Iva Zahálková, ředitelka Základní školy a Mateřské školy Tři Sekery.

Podobně mluví učitelka 3. třídy Dana Baloghová ze Základní školy Dolní Žandov. „Jsme v projektu už nějaký čas a zatím s ním máme velmi dobrou zkušenost. Zařadili jsme jej do všech předmětů ve výuce, ten projekt to umožňuje. Takže jej využíváme při češtině, v matematice a v dalších hodinách. Například při tělocviku a v hudební či pracovní výchově. Děti jsou nadšené, hodně se jim líbila beseda se samotným spisovatelem, kterého jsme tu měli,“ popsala pedagožka.

Výhodu vidí i v tom, že veškeré podklady, včetně třeba pracovních listů, spolek do školy zašle. „My pak už jen pracujeme s dětmi, nanejvýš si upravíme materiály v rámci třídy tak, jak potřebujeme.“ Novinku podporuje Rada Karlovarského kraje. Spolku Čtení děti změní, který za projektem stojí, poskytne individuální dotaci ve výši 400 tisíc korun.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o vysoce prospěšnou aktivitu, která zároveň navazuje na dva předešlé úspěšné projekty spolku a získala záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, rozhodli jsme se žádosti o podporu vyhovět,“ uvedl krajský radní pro oblast vzdělávání, školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Jindřich Čermák.

Součástí projektu jsou workshopy pro učitele, webináře, autorské besedy a projektové dny ve školách včetně metodických průvodců a pracovních listů k jednotlivým pohádkám. Projektem provázejí autor Petr Březina, speciální pedagožka Kateřina Melcherová a herec Jakub Albrecht z Divadla pod Palmovkou. „V loňském roce jsme od března do června spustili pilot, při kterém jsme vše testovali. A protože se velice líbil, tak jsme letos spustili první ročník projektu. Zapojilo se do něj na tři tisíce dětí z Karlovarského kraje,“ uvedl Petr Březina.

Vysvětlil, že v rámci projektu vznikly podle jeho pohádek vzdělávací materiály připravené společně se speciálním pedagogem tak, aby se z nich děti mohly učit. „V průběhu celého školního roku navíc máme výtvarné dílny, kdy žáci zapojení do projektu kreslí obrázky. A na konci roku, v červnu, dostane každé z nich svou vlastní knížku,“ řekl Březina.

Do letošního prvního ročníku projektu Pohádky pro lepší začátky se zapojilo na tři tisíce dětí z mateřských a základních škol v Karlovarském kraji.

Jde o to, aby se děti na pozadí srozumitelných pohádkových příběhů seznámily s nejrůznějšími pohádkovými postavami, různorodými situacemi a problémy. Jejich řešení autoři projektu nabízejí přirozenou pohádkovou formou a připojují poučení do budoucího života. Jde například o potíže vícečetných rodin, o případy, kdy je v rodině špatná materiální situace, autoři zmiňují také potřebu uplatnění v životě či výhody řešení konfliktních situací formou dialogu.

Projekt Pohádky pro lepší začátky volně navazuje na dva předešlé vzdělávací projekty Pohádky pro děti z Česka a Pohádky pro děti z Ukrajiny.