Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Propad mýtného kvůli krizi

Česko

Jezdí méně kamionů. A výsledek? Zatím se vybralo na mýtném o pětinu méně než loni

PRAHA Výnosy z výběru mýtného budou letos kvůli finanční krizi nižší než loni. Shodují se na tom zástupci ministerstva dopravy i společnosti Kapsch, která systém postavila a provozuje.

Do čtyřiadvacátého ledna vybral Kapsch necelých 296 milionů korun; ve stejném období loňského roku to přitom bylo skoro 376 milionů. Výběr mýta tak poklesl o více než dvaadvacet procent a je přibližně na úrovni roku 2007.

„Na dynamice výběrů mýta se projevily odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu,“ potvrdil LN Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. „Odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem asi o 10 až 15 procent proti loňsku,“ dodal Feix.

To souhlasí i s údaji, které poskytují autodopravci.

„Počet výkonů v dopravě poklesl od přelomu září a října o dvacet procent,“ řekl LN generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. „V meziročním srovnání začátku ledna loňského a letošního roku je vidět pokles o deset až patnáct procent. Pochybuji, že se to nějak rychle změní,“ dodal Špryňar.

Loni se vybralo na mýtném 6,14 miliardy korun, stát ale zaplatil miliardu společnosti Kapsch za provoz systému a také další splátku za samotné vybudování systému ve výši 1,3 miliardy korun. Splácení skončí roku 2010.

Ministerstvo dopravy zatím není z poklesu výběru nervózní. „Jak se ekonomická krize do výběru mýtného promítne, je zatím hádání ze skleněné koule,“ řekl LN mluvčí ministerstva Martin Kupka. „Očekáváme ale, že pokles by neměl být dramatický,“ doufá Kupka. Ministerstvo chce čelit poklesu i výběrem mýtného z další kategorie automobilů. Kromě současných nákladních aut o hmotnosti nad dvanáct tun by měla platit všechna auta nad 3,5 tuny – tedy menší nákladní vozy. Výnosy z nich by měly být vyšší než z prodeje dálničních známek, které si majitelé těchto vozidel musejí nyní kupovat.

Návrh teď mají v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny. Ti ale k návrhu zatím nepřijali žádné usnesení. „Tato novela se bude projednávat až na březnové schůzi sněmovny,“ řekl LN poslanec Karel Sehoř (ODS). Ministerstvo plánuje, že menší nákladní auta začnou platit mýtné v polovině letošního nebo začátkem příštího roku.

Pokračování na straně 11

Stát zchudne na mýtném

Dokončení ze strany 1

Ministerstvo se nevzdává ani návrhu zpoplatnit mýtným i silnice druhé a třetí třídy. Jejich zpoplatnění je podle mluvčího ministerstva dopravy Kupky „důležitý krok k tomu, aby se nákladní auta odvedla z obcí a měst,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle něj je ale zatím rozšíření systému záležitostí diskuse. „Ministr dá dohromady skupinu odborníků, která prověří časové i technické možnosti rozšíření mýtného systému na silnice druhé a třetí třídy,“ dodal Kupka.

Šéf sdružení Česmad Bohemia Špryňar upozorňuje ale, že ministerstvo dosud nespočítalo, kolik rozšíření systému vynese a na kolik by státní pokladnu přišlo. „Toto mýto nebudou platit dopravci, ale hlavně regionální podnikatelé. Vysoká sazba mýta by je zlikvidovala,“ uvedl Špryňar. Celkové náklady na výstavbu mýtných bran a technologického zázemí byly 5,2 miliardy korun, za minulý rok z toho podle splátkového kalendáře stát zaplatil 25 procent. Systém bude stát splácet až do roku 2010, navíc za služby spojené s údržbou a provozem platí firmě Kapsch ročně asi miliardu.

***

„Na výběru se projevily odstávky továren a podniků dopravního průmyslu.“

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...