Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

První dálnice v Ostravě

Česko

Bývalý ministr prohrává sázku, propojení města se zbytkem republiky zřejmě nebude včas

OSTRAVA Až do prvního prosince si obyvatelé Ostravy počkají, aby se poprvé po svém městě projeli po dálnici. A to přesto, že nový úsek dálnice D 47 již vypadá téměř dokončeně. V těchto dnech se už nad prakticky hotovou dálnicí v ostravském úseku objevily směrové tabule a dílo je už na mnoha místech hotovo tak, že po něm s velkou oblibou jezdí - pochopitelně proti všem předpisům - ostravští cyklisté a bruslaři.

Prosinec je zatím neoficiálním termínem pro otevření prvního sedmnáctikilometrového úseku nové dálnice spojující Bohumín s ostravskou páteřní silnicí v Rudné ulici.

Odborníci předpokládají, že už prvních sedmnáct kilometrů otevřené dálnice dopravě ve městě znatelně uleví. Například dvaačtyřicetiletý Dalibor Matěj, který denně dojíždí z Bohumína do ostravské čtvrti Poruba za prací, potřebuje na dvacetikilometrovou cestu autem i půl hodiny. Po dálnici může být v Porubě už za pár minut. „Samozřejmě, že se těším. Musím si ale koupit dálniční známku,“ říká muž. Dálniční známky si nově s otevřením dálnice poprvé koupí tisíce lidí z Ostravska. Ti, kteří zatím jezdili jen po Moravskoslezském kraji a nejbližším okolí, ji totiž vůbec nepotřebovali. Žádná takto zpoplatněná dálnice v kraji totiž není.

Propojení na dálnici D 1 přijde za rok, naplno až v roce 2011

Osmdesátikilometrový úsek dálnice D 47 z Lipníka nad Bečvou do Bohumína má být zcela hotov až v roce 2011, ovšem s jeho zprovozněním se počítá již za rok. Některé úseky však budou sjízdné například jen v jednom pruhu.

„Je to pocit obrovského vítězství,“ říká o blížícím se otevření předseda Krajské hospodářské komory Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš. Právě zástupci podnikatelů po snadnějším spojení volali velmi hlasitě. „V devadesátých letech se objevovaly dokonce názory, že Ostrava dálnici vůbec nepotřebuje,“ vzpomíná na jednání s nejrůznějšími zástupci státu Bartoš. Vzpomíná i na dobu před pěti lety, kdy na Ostravsko jezdil za izraelskou firmu Housing and Construction lobovat generál Jiří Šedivý. Podle Zemanových vlád měli Izraelci dálnici postavit, ovšem cena, za kterou se tak mělo stát, převýšila hodně sto miliard korun. Přitom nyní přijde dálnice státní pokladu na necelých šedesát miliard. „Buď bude z Ostravy Manhattan kraje a máte před sebou světlou budoucnost, nebo se Ostravsko stane zadním dvorečkem,“ přesvědčoval před čtyřmi lety generál Šedivý o výhodách projektu krajské zastupitele.

Dlouhé období nejistoty, zda a jak se vůbec bude stavět, nastalo až o rok později s příchodem premiéra Vladimíra Špidly. Ten přijel osobně do Ostravy slíbit, že stavět se bude, a to rychleji a za státní peníze. „Ty doby, kdy se neustále klepalo na základní kámen, ale nekoplo se, to byly skutečně doby beznaděje,“ náraží Bartoš na premiérské období Miloše Zemana, který v roce 2002 poklepal v ostravském Přívoze už v pořadí na druhý základní kámen stavby. Na první klepal také on už v roce 1998.

Generální ředitel Sdružení pro rozvoj severní Moravy a Slezska Miroslav Fabian označuje dokončení dálnice za splnění vytouženého snu. „Dalších několik desítek let se tady žádné další dálnice otvírat nebudou,“ myslí si.

V Ostravě se stále častěji nadšeně mluví o velkých možnostech, které s dálnicí přicházejí. Pokud Poláci navážou svojí stavbou, otevřou se zcela nové cesty z Ostravska na Berlín i na sever Evropy do Skandinávie. Podobně pohodlná bude cesta i na jih přes Brno a Vídeň.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč