Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

První naftový hybrid bude čtyřkolka

Česko

Francouzský koncern PSA (Peugeot-Citroën) ukázal první hybridní model. Peugeot 3008 HYbrid4 se stane světově prvním sériovým hybridním automobilem používajícím naftový motor. Navíc nový systém poslouží jako náhražka pohonu všech kol, který kříženci hatchbacku a SUV Peugeot 3008 tolik chyběl.

Přední kola 3008 HYbrid4 bude pohánět známý čtyřválcový turbodiesel 2,0 litru s filtrem pevných částic a výkonem 163 koní/129 kW, zadní pak elektrický motor o výkonu 37 koní/27 kW. Dohromady mají 200 koňských sil. Elektromotor přidá okamžitě dostupný točivý moment 200 Nm k 300 Nm turbodieselu, a navíc zklidní řazení automatické sekvenční šestistupňové převodovky - požene vůz, když bude převodovka zrovna řadit. Hybridní Peugeot 3008 by měl mít ve srovnání s výchozí naftovou verzí o 35% nižší průměrnou spotřebu 3,8 l/100 km a emise 99 g CO2/km. Další údaje automobilka zatím neuvedla.

Půjde o takzvaný „plný hybrid“, schopný pohybu jen na elektromotor. Do jaké rychlosti a jak daleko ujede při plně nabitých akumulátorech, automobilka taktéž neuvádí. Ale možností je víc. Peugeot 3008 HYbrid4 pracuje ve čtyřech režimech, které lze měnit otočným ovladačem na středovém tunelu: v automatickém, sportovním, s pohonem

Foto Peugeot

všech kol pro vyjetí klouzavých kopců či lehký terén a v již zmíněném elektrickém režimu pro tichý městský provoz bez emisí. Jednotlivé režimy ovlivní jak práci hybridního ústrojí, tak sekvenční manuální převodovky. Elektromotorem na zadní nápravě získal Peugeot pohon všech kol bez mechaniky, která k němu obvykle patří, přední a zadní nápravy nejsou mechanicky propojené. S plnohodnotnými pohony všech kol však tento nelze srovnávat, jde spíš o jakousi „elektrickou výpomoc“ s omezeným výkonem. Elektromotor s Ni-MH akumulátory a příslušenstvím vzadu neovlivnil prostornost interiéru, kufr se zanedbatelně zmenšil z 432 na 420 litrů.

Podle Peugeotu je turbodiesel ideální volbou pro takovýto typ hybridu, protože spotřebuje méně paliva než benzinové motory. Tento názor ale mnoho automobilek nesdílí. Podle nich je ústrojí využívající turbodiesel příliš těžké, a hlavně drahé. Právě tyto dva nejočekávanější údaje - cena a hmotnost - ještě nebyly zveřejněny. Vysokými cenami i hmotností ovšem trpí i současné benzinové hybridy.

V Evropě se Peugeot 3008 HYbrid4 začne prodávat během jara příštího roku. Již nyní je jasné, že se jeho pohon objeví i v dalších vozech koncernu PSA, například v novém sedanu střední třídy 508. O úspěchu nové koncepce ale rozhodne jedině cena a následně zákazníci.

Autor: