Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

První padnou malí, tvrdí stavaři

Česko

Stavbaři se ozývají: Chystané škrty peněz na dopravní stavby mohou připravit o práci tisíce lidí

PRAHA Desítky tisíc lidí přijdou o práci, to je hlavní argument, kterým se stavební firmy brání navrhovanému razantnímu škrtání peněz na dopravní stavby.

„Do konce roku by mohlo být propuštěno 16 až 20 tisíc lidí,“ varuje jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda. Některé odhady hovoří až o 50 tisících lidí.

Podle informací Lidových novin je ve hře zastavení až padesáti dopravních staveb. Stavebníci zatím žijí v nejistotě, zda se opatření ministerstva dopravy bude týkat právě jejich projektů. „Zatím se nám bohužel nepodařilo získat bližší informace, o jaký okruh staveb či které konkrétní stavby budou tímto rozhodnutím dotčeny,“ říká Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební a předseda Sdružení pro výstavbu silnic. Swietelsky se zaměřuje na silniční a železniční stavitelství. Aktuálně pracuje na propojení dopravních okruhů v Českých Budějovicích, ale i na dalších stavbách, které ministerstvo nejspíš odřízne od zdrojů.

Další firmou, jejíž projekty se možná ocitnou na černém seznamu ministerstva, je Strabag. Podílí se například na stavbě D8 v Českém středohoří nebo silnice R6 z Prahy do Karlových Varů.

Nejvíce budou ohroženy ty společnosti, které jsou závislé téměř výhradně na dopravním stavitelství. Jednou z nich je Eurovia, která realizuje výstavbu D8, pracuje na D47 u Ostravy a podílí se na výstavbě několika úseků karlovarské R6. „Skladbu našich zákazníků tvořil v roce 2009 ze 70 procent stát a z 25 procent kraje, města a obce. Naše činnost pro veřejný sektor tedy činila 95 procent veškerého objemu prací,“ sdělila mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Podle ní lze předpokládat, že propouštění se ve firmě dotkne stovek až tisíců lidí. V současné době má Eurovia 4300 zaměstnanců.

„O zakázky samozřejmě přijdou i naši subdodavatelé, kteří působí především na regionální úrovni. S nimi ostatně pomalu omezujeme spolupráci již od minulého roku,“ dodává Štočková.

Václav Krauz, výkonný ředitel stavební společnosti SMP CZ, si také myslí, že subdodavatelské a menší firmy to odnesou jako první. „Nejsme naštěstí závislí jen na dopravním stavitelství, takže se budeme soustředit na jiné oblasti. Nicméně propad pociťujeme už i v pozemním stavitelství,“ řekl Krauz s tím, že firma se bude více snažit uplatnit se v cizině. SMP CZ se zaměřuje především na mosty a podílí se například na stavbě úseku jihočeské dálnice D3.

Stavební firmy se shodují, že zaměstnanci jsou především kvalifikovaní lidé, z drtivé většiny čeští občané. Jsou specializovaní na práci se stroji, těžkou technikou nebo mají jiné úzce vyprofilované vzdělání. Pokud budou propuštěni, bude pro ně obtížné uplatnit se v jiné oblasti a pravděpodobně skončí na pracovních úřadech.

Stavaři také argumentují i tím, že náklady na konzervaci staveb budou možná nakonec vyšší než jejich dokončení. Rovněž znovuotevření stavby stojí nemalé prostředky. „Pokud se zakonzervují stavby nyní, zpomalí se tím průběh výstavby na několik let,“ říká Čížek.

***

Velké dopraVní stavby, na které nejsou peníze

R52 obchvat Mikulova

R4 Příbram - Strakonice

R6 Nové Strašecí - Karlovy vary

R48 obchvat Frýdku-Místku

R7 Slaný - Chomutov

D8 Lovosice - Řehlovice

R49 Hulín - Fryštát

D3, R3 Veselí nad Lužnicí - Hodějovice - Dolní Dvořiště

D47 Bohumín - hranice Pramen: LN

DRAHÁ KONZERVA Náklady na zakonzervování staveb se odvíjí od typu projektu a fáze rozestavěnosti. V řádech jde o desítky milionů korun na každé stavbě, které musí být vynaloženy na ukončení prací, zajištění proti technickému opotřebení či snížení kvality materiálu nebo ochranu stavby. Konzervace může někdy přijít až na třetinu celkových investičních nákladů.

ANKETA

1) Jaké ekonomické dopady bude mít zastavení výstavby většiny silnic a dálnic?

2) Vidíte v době nutných škrtů státních výdajů jiné řešení?

Jaroslav Míl šéf Svazu průmyslu a dopravy 1) Předpokládám, že po tomto paušálním zastavení dojde k analýze a racionálnímu uvolňování staveb. Někdy náklady na zastavení staveb budou vyšší než náklady na dokončení. Nebojím se, že tato akce bude mít dalekosáhlé následky. Ušetřit 2,5 procenta jiným způsobem není žádný velký problém. 2) Cynicky bych řekl, že není potřeba zastavovat a omezovat nic. Stačí se postarat o to, aby se přestalo krást a začalo se stavět za ceny obdobné jako v zahraničí. Pokud snížíte o deset procent různé provize, které jsou u stavebních zakázek běžné, tak se nemusí přestat stavět vůbec nic.

Miroslav Svítek děkan Fakulty dopravní ČVUT 1) Zastavení dálničních staveb bude mít dopady nejen ekonomické, ale i na bezpečnost silničního provozu. Nedostatečná dálniční síť má za následek větší nehodovost a emise. 2) Rozhodně nepomůže zvýšení mýtného pro kamiony, navíc by se muselo před Evropskou unií složitě zdůvodňovat.

Pavel Sobíšek analytik UniCredit bank 1) Rozumím, že půjde do stavebnictví podstatně míň peněz než dosud a že se to týká především příštího roku. Na druhou stranu mám z prohlášení ministerstva dopravy pocit, že situaci nafukují. Myslím, že to zdaleka není tak, že by po sedmi měsících roku bylo prostavěno všechno, co je na tento rok k dispozici. 2) Nevidím jiné řešení. Je užitečné co nejvíce šetřit na provozních výdajích, aby zůstalo co nejvíce peněz na investice. Pokud má dojít v příštím roce k redukci zadlužování, bude se muset sáhnout i na investiční výdaje. Pavel Zítko Odborový svaz Stavba Dopady to určitě bude mít velké. Výpadek zakázek s sebou vždy nese propouštění zaměstnanců, pokud není zakázka nahrazena něčím jiným. To je samozřejmě v tuto chvíli, kdy se stále ještě potýkáme s dopadem krize, velice obtížné. Konkrétní údaje zatím nemáme.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.