Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Prvním evropským „full-hybridem“ je Touareg

Česko

Koncern Volkswagen má hybridní pohon. Svoji premiéru slaví v druhé generaci SUV Touareg, model, který se dokázal stát plnohodnotným konkurentem vozů mnohem prestižnějších značek.

Hybridní verze Touaregu je prvním takzvaným „full-hybridem“ z Evropy. To znamená, že se elektromotor Volkswagenu, na rozdíl od ústrojí v hybridech značek BMW a Mercedes-Benz, dokáže odpojit od spalovacího motoru a vůz může jet jen na elektrický pohon. S ním se rozjede rychlostí až 50 km/h a do vzdálenosti dvou kilometrů, podobně jako hybridy japonské značky Lexus. Také však umí s odpojeným spalovacím motorem udržovat splývavou jízdu až do 160 km/h. To ale neznamená, že by jeho elektromotor byl výkonnější než dvojice silných agregátů v Lexusu s celkovým výkonem 173 kW. Naopak, malý motor VW má výkon jen 34 kW a možná schválně nezveřejněný točivý moment - jeho hodnota jistě nebude nijak oslnivá.

Přesto je hybridní Touareg rychlejší než Lexus. Třílitrový benzinový šestiválec má díky přeplňování kompresorem vysoký výkon 333 koní/245 kW, celkově hybridní systém produkuje 380 koní/279 kW a točivý moment 580 Nm. To stačí ke zrychlení na stovku za 6,5 sekundy a maximální rychlosti 240 km/h, přitom automobilka udává průměrnou spotřebu 8,2 litru na 100 kilometrů a emise 193 g/km. Ve městě je prý hybrid až o čtvrtinu úspornější než srovnatelně výkonné vozy, ale to ověří až plnohodnotný test.

Jak to funguje? Za volantem tohoto Touaregu jen těžko poznáte, že řídíte hybrid. Výborně odhlučněný spalovací motor se odpojuje takřka neznatelně, dělba práce mezi oběma pohony probíhá velmi plynule, stejně jako řazení osmistupňové automatické převodovky. Že se šestiválec odpojil, zjistíte spíš podle otáčkoměru než podle zvuku. Oproti verzím poháněným jen spalovacími motory má méně komunikativní řízení a syntetičtější odezvu brzdového pedálu, který zapojuje rekuperaci kinetické energie. Chová se ale živěji než jeho úhlavní konkurent Lexus RX 450h.

Nový Touareg je delší, nepatrně širší i nižší, ale hlavně prostornější než předchůdce. Díky použití lehčí karoserie, izolačních materiálů i podvozku ovšem váží o více než 200 kg méně. A na silnici je to znát. V zatáčkách vydrží mnohem více, než byste čekali od vozu vážícího dvě a čtvrt tuny, také díky tomu, že se jen minimálně naklání. Tohle auto umí být velmi rychlé, a přitom svoji rychlost maskuje. Jeho řízení může být překvapivě zábavné, což je u plně hybridního SUV novinka. A v tomto případě také nutnost. Stejné auto s jinou karoserií totiž nosí znak Porsche. Jen se jmenuje Cayenne.

Autor: