Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Půjčky: umyjme si ruce

Česko

ÚTERÝ TOMÁŠE PROUZY

O nových přísnějších pravidlech prodeje spotřebitelských úvěrů se již napsalo hodně a všichni nadšeně popisují novu regulaci, která by údajně měla ochránit spotřebitele před nevhodnými půjčkami. Opravdu tomu ale někdo věří, nebo jde jen o chytrý marketing, který by měl přehlušit negativní publicitu okolo čím dál problematičtějšího byznysu půjček občanům?

Nový zákon by měl přinést lidem více informací. Na první pohled výborná zpráva – ale jen pro ty, kteří nedrželi v ruce nové „informační“ materiály. Pro průměrného člověka je to jen další změť nesrozumitelných slov, ve které nemá šanci se zorientovat. Nedávno ministerstvo financí zopakovalo průzkum finanční (ne)gramotnosti a výsledek nikoho nepřekvapil.

Jen je možná škoda, že vedle obecných otázek s předvídatelnými odpověďmi ministerstvo neotestovalo třeba srozumitelnost informačních materiálů, které klienti dostávají. Bylo by zajímavé vidět, jak by různé firmy dopadly a kolik z předložených informací má vůbec průměrný člověk šanci pochopit, když i 88 % klientů v průzkumu MF přiznává, že nerozumí všemu, co smlouvy na finanční produkty obsahují.

Možná by pak pan ministr vedle šoku z výsledků průzkumu mohl přijít i s užitečnými návrhy. Poučit se je kde a není to nijak složité. Stačilo by možná do legislativy přidat jedno britské pravidlo, které pod přísnou sankcí požaduje, aby materiály pro klienty byly pravdivé a srozumitelné. Vzhledem k tomu, že klienti při braní úvěrů za nejdůležitější považují výši měsíční splátky (zatímco RPSN je na jednom z posledních míst, mimo jiné i proto, že 83 % lidí vůbec neví, co to je), nepotřebují více informací, ale informace užitečné a srozumitelné. Nový zákon by měl lidem dát větší práva. Na jednu stranu je klienti dostávají, na druhou stranu je ale otázkou, kdo o nich ví. Zejména v situaci, kdy podle již zmiňovaného výzkumu finanční gramotnosti jsou lidé na přepážce rozhodujícím zdrojem informací o spotřebitelském úvěru. A jak pravděpodobné je, že pracovník na přepážce (a ještě spíše prodejce úvěrů v terénu) klienta řádně poučí?

Nová právní úprava navíc neřeší ani palčivý problém posledních let, tedy rozhodčí doložky. Snad se z místa pohne alespoň ministerstvo spravedlnosti, které slibuje přísnější pravidla. Otázkou ale je, jak rychle (a hlavně jak dobře) změny připraví a jestli projdou, protože spolupráce s rozhodci je zejména pro pochybné úvěrové firmy zlatý důl.

Nový zákon by měl přinést lepší kontrolu. Česká obchodní inspekce získala nová práva a má v ruce přísnější sankce. Má ale vůbec šanci stát se účinným regulátorem? Velmi rád bych se mýlil, ale ČOI má při svých omezených zdrojích mnohem důležitější věci k řešení, a navíc nemá šanci přitáhnout zkušené odborníky. Lepší kontrola tak zůstane jen na papíře a občas někdo dostane pokutu za formální prohřešek. Běžným klientům to ale nepomůže.

***

Nový zákon by měl přinést lidem více informací. Na první pohled výborná zpráva -ale jen pro ty, kteří nedrželi v ruce nové informační materiály.

O autorovi| TOMÁŠ PROUZA ekonom, spolumajitel společnosti Partners

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

SOUTĚŽ: Vyhrajte rodinné vstupné do zábavního parku BRuNO family park
SOUTĚŽ: Vyhrajte rodinné vstupné do zábavního parku BRuNO family park

Za sychravého počasí se toho s dětmi dá dělat stále méně a méně… Co takhle vyrazit do Brna do BRuNA? Vyhrajte s námi rodinné vstupné a užijte si...